Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim, czyli trwa pogłębianie toru wodnego Świnoujście - Szczecin

OPRAC.:
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Urząd Morski w Szczecinie
Sprawdzamy stan prac przy modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 metra. Inwestycja ma zakończyć się w 2022 roku.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje:

  • pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m
  • przebudowę skarp brzegowych,
  • pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków,
  • budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.

Cała inwestycja jest warta 1,4 mld zł.

Nowe wyspy W22 i W28 pomogą w funkcjonowaniu toru

Nowe wyspy, które powstają na Zalewie Szczecińskim, są zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru (stąd nazwy robocze, ale wyspy właściwie nazywają się Rosną Brysna i Śmięscka), kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Jest na nie transportowany, dwoma sinkerami (zatopionymi rurociągami), refulat wydobyty z dna podczas robót pogłębiarskich.

Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a wyspy staną się nowymi polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln metrów sześciennych.

TAK ZACZYNANO PRACE:

Szczegółowy opis prac na torze wodnym

Obecnie na torze wodnym pracuje pogłębiarka "Vox Amalia" oraz specjalistyczne pontony, które wyrównują powierzchnię dna toru i profilują skarpy podwodne. Rurociąg do odkładania urobku, prowadzący do wyspy W28, został przełożony do wyspy W22. Urobek jest w tej chwili odkładany obydwoma rurociągami na wyspę W22. Przy wyspie W22 trwa montaż kamienia hydrotechnicznego do umacniania skarp podwodnych (transport barkami z krajów skandynawskich).

Obrzeże wyspy W28 zostało zamknięte, trwają prace przygotowawcze do robót umocnieniowych i montażu kamienia.
Jak podaje Urząd Morski w Szczecinie prace pogłębiarskie wykonano w ponad 80 procentach. Zakończenie prac pogłębiarskich zaplanowano na przełom sierpnia i września tego roku.

Trwają prace przygotowawcze do umacniania skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim, sukcesywnie do nabrzeża HUK docierają dostawy kamienia hydrotechnicznego (transport koleją z południa Polski), w obszarze obrotnicy Orli Przesmyk trwają prace pogłębiarskie, związane z jej przebudową, trwają prace przy umacnianiu skarp podwodnych przy nabrzeżach BONn, HUK, Żeglarskim.

ZOBACZ TEŻ:

Powiązane prace na lądzie

W ramach projektu, trwają również prace budowlane, związane z modernizacją obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. We wszystkich nowych obiektach kubaturowych (biura, magazyny, warsztaty) trwają już odbiory techniczne. Dobiegają także końca roboty drogowe, związane z budową dróg wewnętrznych. Zakończono roboty konstrukcyjne przy wszystkich nabrzeżach basenu Południowego, trwają tam aktualnie roboty uzbrojeniowe oraz montaż polerów, drabinek i odbojnic. Zakończono również prace konstrukcyjne przy pirsie, toczą się tam prace zbrojarskie oraz roboty czerpalne w samym basenie

Dodajmy, że 5 lipca, na terenie Grodziska w Lubinie odbyła się plenerowa konferencja informacyjna, poświęcona modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 metra. Udział w niej wzięli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Marek Gróbarczyk, posłowie na Sejm RP, Leszek Dobrzyński i Artur Szałabawka, a także wojewoda zachodniopomorski, Zbigniew Bogucki oraz przedstawiciele samorządów, instytucji i firm branży gospodarki morskiej.

POLECAMY RÓWNIEŻ:

Wydobyto silnik "Latającej fortecy" z dna zalewu. Zachował s...

Tu biło serce handlowe miasta, które powstało nad rzeką i od wody się nie odwracało. Zobaczmy, jak wyglądała ta część miasta jeszcze sto lat temu. Nabrzeże Bollwerk było przez kilka wieków głównym nabrzeżem średniowiecznego Szczecina i przede wszystkim służyło miastu jako port handlowy. Co oznacza słowo "bollwerk"?- Użyte tu określenie "Bollwerk" (a w języku środkowo-dolnoniemieckim "bolwerk") oznaczało nie tylko brzeg rzeki jako taki, ale również każde jego drewniane umocnienie z grubych bali, wał ochronny, a nawet groblę - mówi Jan Iwańczuk, pasjonat historii Szczecina. - Z czasem pierwotne znaczenie tego określenia tak skutecznie znikło ze świadomości językowej, że zaczęto tak mówić również o kamiennych nabrzeżach. Na całej długości muru miejskiego ciągnącego się wzdłuż brzegów rzeki Odry usytuowane były tzw. bramy wodne (furty), a u wylotu ulic przechodzących przez te bramy, położone były wysunięte w kierunku rzeki pomosty ładunkowe, przerzucone ponad bagnistym brzegiem Odry.Do czasu budowy trwałego nabrzeża z zacumowanych na rzece statków przemieszczano nimi towary do spichlerzy wybudowanych wzdłuż murów miejskich, a przygotowane do wysyłki przenoszono na statki.>>> Zobacz więcej na kolejnych zdjęciach!Polecamy również: TOP10. Historia szczecińskiej stoczni. Tu powstawały słynne transatlantyki [ZDJĘCIA]Zobacz także: Rozmowa tygodnia GS24.pl: Piotr Krzystek, prezydent Szczecina o inwestycjach. Spóźnieniach i ambitnych planach

TOP10. Nabrzeże w Szczecinie sprzed lat, czyli czynszówki, g...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie