Nowe torowiska w Szczecinie. Gdzie powinny powstać?

Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@gs24.pl
Wyszliśmy z naszą akcją do pasażerów komunikacji miejskiej. Zachęcamy do wskazania najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w naszym mieście Andrzej Szkocki
Zastanawiamy się nad tym, gdzie powinny być zbudowane nowe torowiska tramwajowe. Pasażerowie z zainteresowaniem przyjęli akcję „Głosu”, część już zgłosiła swoje propozycje.

Nasze hostessy rozdawały ulotki na ulicy Santockiej. Były też przy Bramie Portowej i na Krzywoustego. W ulotce znalazła się informacja o naszej akcji. Jakie było zainteresowanie pasażerów?

- To ważna akcja i dobrze ,że „Głos” coś zrobi w tym kierunku - mówi jedna z pasażerek, którą spotkaliśmy na przystanku „Osiedle Przyjaźni” przy ulicy Santockiej . - Zastanowię się i powiem, gdzie powinny jechać tramwaje. W sumie niewiele trzeba zrobić, żeby zbudować torowisko przez ulicę 26 Kwietnia.

Nie brakowało chętnych do tego, żeby podzielić się z nami spostrzeżeniami. - Nie mam okularów, na pewno przeczytam w domu - mówi starszy jegomość, pasażer „75”. - Ale na gorąco to powiem, żeby chętnie zamieniłbym autobusy na pewny transport tramwajowy. Tramwaj jeśli ma wydzielone tory może ominąć korki, a autobus utknie.Okazuje się, że są również przeciwnicy rozwoju linii tramwajowych. - Nie potrzebuję tramwajów, będzie hałas, dlatego wolę autobusy - mówi jedna z pasażerek autobusu.

Czytaj także: Głos na tory: Zastanawiamy się gdzie budować nowe tory

Pan Zenon szczegółowo przedstawił swoje propozycje. - Jeśli chodzi o nowe linie tramwajowe to fakt 26 Kwietnia, Mieszka I, Warszewo, Zawadzkiego, Mierzyn zgadza sie i popieram przedłużenie z Lasu Arkonskiego do alei Wojska Polskiego - uważa czytelnik. - Do tego dochodzą liczne remonty torowisk choćby na centrum miasta: Aleję Wyzwolenia i ul. Matejki. Już nie wspomnę o torowisku linii nr 6, która jest cała do wymiany. Jeśli chodzi i prawobrzeże to tramwaj powinien jeździć na Kijewo, Bukowe i Słoneczne w stronę centrów handlowych. Skrzyżowanie torowisk powinno być przy pętli autobusowej na osiedlu Słonecznym.

Przypomnijmy, że na naszych łamach pojawił się już pomysł wykonania linii tramwajowej na ul. 26 Kwietnia. Jednak linia powinna skręcić w osiedle. - Czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby tu poprowadzenie linii przez ulice Santocką i Witkiewicza, jak obecnie jeździ autobus linii nr 75? Ideą tramwaju nie jest to, żeby szybko dojechał do celu, ale to, żeby przystanki były jak najbliżej celów ruchu, zwłaszcza skupiska mieszkaniowe, miejsca pracy i szkoły - uważa Robert Łubiński ze Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Czekamy na wasze opinie dotyczące tego, gdzie w naszym mieście powinny zostać zbudowane nowe linie tramwajowe.

Kiedy skończyliśmy budować pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju od razu pojawiły się głosy, że tramwaj urywa się dość nieoczekiwanie w miejscu oddalonym od osiedli. A lewobrzeże? Potrzeby w zakresie nowych tras tramwajowych ciągle są ogromne. Zastanówmy się jednak czy zamiast klasycznej pętli można zbudować linię z łącznikami międzytorowymi a na linię skierować tramwaje dwukierunkowe, które nie wymagają pętli, tylko przejścia motorniczego z przodu na tył składu. Przykład? Gdańsk zainwestował w wagony dwukierunkowe.

- Mamy 5 nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo oraz 16 używanych, ale po gruntownej modernizacji, dwukierunkowych tramwajów N8C - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał

Mieszka do cukrowej, 26 kwietnia az do hali, osiedla północne osowo i warszewo, dalej słoneczne i bukowe. Zakaz budowy tramwaju do wiosek typu Mierzyny, warzymice czy przecław, a jeżeli tak prosze właczyć te wsie do miasta szczecin i niech płacą podatki tak jak my Szczecinianie. Już i tak mają autobusy, a nikt na wsi budowac sie nie kazał i stać potem w korkach

j
janusz

moim zdaniem autobusy elektryczne dojazd wszytkimi drogami i ulicami w obszarze adminisracyjnym szczecina rekonstrukcja ulic wytyczone pasy dla autobusow niewiem ale mysle ze koszty bylyby nizsze jak budowa nowych trakcji.

M
Marcin Ż.

Z ul. Arkońskiej we Wszystkich Swiętych, w lewo Warcisława i Królewskiego do ul. Łącznej.

w
waleria

Od Turzy na przez 26-go kwietnia ,Taczaka ,Krzekowo ,W Polskiego do Głębokiego

z
zs

Zadnych nowych torowisk dopuki nie wyremontuje sie obecnych a wiele tras jest w stanie katastrofalnym ktory tylko niszczy tabor szczegolnie swingi

s
szczecininin
W dniu 27.10.2015 o 16:27, szczecininin napisał:

To że na północy spora część ludzi nie dojeżdża do pracy - bo nie pracuje, a jeśli nawet to jeździ na gapę, nie znaczy że powinno się jeszcze bardziej odseparować północne dzielnice. Tylki dzięki utrzymywaniu istniejącej infrastruktury oraz uruchomieniu SKM'ki do polic uda się reaktywować te, jakże piękne lecz zapomniane nadodrzańskie dzielice

 

Pamiętajmy też o setkach pacjentów szpitala onkologicznego na gocławiu, którzy przyjeżdżają pociągiem do szczecina i 6 prawie pod sam szpital

s
szczecininin
W dniu 27.10.2015 o 14:00, ja napisał:

Zlikwidować trasę od Mostu Długiego na Gocław i Matejki-Malczewskiego-Dubois. Drogie w utrzymaniu tramwaje to wrzód na miejskiej du***

 

To że na północy spora część ludzi nie dojeżdża do pracy - bo nie pracuje, a jeśli nawet to jeździ na gapę, nie znaczy że powinno się jeszcze bardziej odseparować północne dzielnice. Tylki dzięki utrzymywaniu istniejącej infrastruktury oraz uruchomieniu SKM'ki do polic uda się reaktywować te, jakże piękne lecz zapomniane nadodrzańskie dzielice

J
Jarek

A Dąbie to co? Połaczyć Bukowe, Słoneczne i Majowe z Dąbiem (poprzez Pomorską, gdzie znajduje się bardzo duży zakłąd pracy (Agryf) i wiele hurtowni, a liczba pracowników tam dojedżających jest wielka, a jeżdżą tam tylko 2 linie autobusowe co pół godziny!!!).

Jeszcze raz - połaczyć Bukowe, Słoneczne i Majowe z Dąbiem

 

a
au

Nowe z pewnością są potrzebne. Co z jakością nowo wyremontowanej Al. Piastów. Swing jedzie jak po kamieniach 

K
Krystyna

Koniecznie trzeba połączyć osiedla Bukowe,Majowe i Słoneczne z szybkim tramwajem.

m
mieszkaniec śródmieścia

Narutowicza od 3 maja, aż do ku słońcu a ta mogłyby się łączyć tory z trasą 8. Teraz sytuacja wygląda w ten sposób że aby dotrzeć od 3-maja do piastów czy dąbrowskiego, musimy dojechać 9 do kościuszki i przesiąść się na 12. 9 skręca na narutowicza w lewo gdzie na wprost ma szeroką wyspę między jezdniami na długości całego narutowicza, dalej przez ku słońcu lub kordeckiego do ronda pleckiego. W ciągu ulicy narutowicza-ku słońcu, od 3 maja do ronda pileckiego nie kursuje nawet żaden autobus. Na całe szczęście na 3 maja i później przy zut'cie są stacje roweru miejskiego. To jedyna alternatywa dla okrążania połowy miasta w celu przedostania się z nowego miasta na turzyn i zachodnie pomorzany. Dlatego większość dojeżdżających na tej trasie wybiera samochód i potulicka/narutowicza stoją w korkach każdego ranka i popołudnia a dzięki nowym światło jest jeszcze gorzej niż przed remontem

A
Ania

Zlikwidować linie tramwajowe i wzorem trójmiasta przywrócić do życia poniemiecką obwodnicę kolejową. 

h
hej

"Nie mam okularów, na pewno przeczytam w domu - mówi starszy jegomość, pasażer „75”. - Ale na gorąco to powiem, żeby chętnie zamieniłbym autobusy na pewny transport tramwajowy. Tramwaj jeśli ma wydzielone tory może ominąć korki, a autobus utknie."

 
Jak mądrze powiedziane. Tramwaj miał jechać po wydzielonym torowisku z osiedla Słonecznego na Głębokie.
 
Nie pojedzie, bo .... przerobili ul. Krzywoustego. Tramwaj i samochody na wspólnym pasie.
 

"Pan Zenon szczegółowo przedstawił swoje propozycje. - Jeśli chodzi o nowe linie tramwajowe to fakt 26 Kwietnia, Mieszka I, Warszewo, Zawadzkiego, Mierzyn zgadza sie i popieram przedłużenie z Lasu Arkonskiego do alei Wojska Polskiego."

 

Panie Zenonie tramwaj w Mierzynie? Tytuł artykułu: "Nowe torowiska w Szczecinie. Gdzie powinny powstać?"

Przypominam, że Mierzyn leży poza granicami miasta Szczecin, a mówimy o tramwajach w Szczecinie. Mierzyn to wieś w granicach gminy DOBRA.

 

"Ideą tramwaju nie jest to, żeby szybko dojechał do celu, ale to, żeby przystanki były jak najbliżej celów ruchu, zwłaszcza skupiska mieszkaniowe, miejsca pracy i szkoły - uważa Robert Łubiński ze Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej."

 

Panie miłośniku komunikacji miejskiej. Autobus jest też środkiem komunikacji miejskiej. Nie zgodzę się z tym, że nie ma jechać szybko, ale do celu. Na wielu osiedlach mieszkają ludzie, których celem jest jego mieszkanie. Czy w takim wypadku przystanki będą pod każdą bramą? Jeżeli tak to rozumiem pana ideę: "Ideą tramwaju nie jest to, żeby szybko dojechał do celu, ale to, żeby przystanki były jak najbliżej celów ruchu, zwłaszcza skupiska mieszkaniowe, miejsca pracy i szkoły".

 

To przez takich jak pan będziemy dłużej stać w korkach w centrum po przebudowie Wojska Polskiego. Niestety nie wszyscy mogą zrezygnować z samochodu, bo tego wymaga jego praca.

 

Dziękujemy.

 

 

 

J
Jasiu

Nowe torowiska tramwajowe powinny powstać w miejsce obecnych ścieżek rowerowych...  :P

B
Bożydar

Przede wszystkim należy przedłużyć trasę Szybkiego Tramwaju przynajmniej do pętli autobusowej na Słonecznym (skrzyżowanie ulic Przelotowej, Łubinowej, Handlowej i Nałkowskiej). Wyeliminowałoby to potrzebę budowy pętli autobusowej przy obecnej pętli tramwajowej - tzw. Turkusowa. Nie dość, że tam nie ma dużo miejsca na przystanki autobusowe, to dojazd autobusów będzie problemowy: albo trzeba będzie zbudować wiadukt (lub tunel) pod torami kolejowymi od strony osiedla Słoneczne-Zachód albo zbudować drugą nitkę ul. Walecznych, która w tej chwili jest wąska i zatłoczona autami.

Widziałem tramwaje dwukieronkowe w Budapeszcie i świetnie tam zdają egzamin, nie trzeba budować podwójnych peronów - wystarcza jeden wspólny. W Szczecinie kiedyś też takie tramwaje jeździły. Pamiętam, że "9-tka" kończyła bieg na Potulickiej, na wysokości dawnej Operetki. Tzw. łącznikiem skład wjeżdżał na drugi tor i motorniczy przesiadał się na drugi koniec składu. Drzwi po jednej stronie zamykano "na stałe" a otwierano po drugiej stronie. Bywało jednak tak, że niesforni pasażerowie otwierali te drzwi, zwłaszcza w godzinach szczytu. Podobno w dawnych latach nieraz było tylu pasażerów, że niektórzy stali na zewnątrz przy otwartych drzwiach na stopniach wisząc jak winogrona.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3