Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe rondo przy ul. Mickiewicza. Przebudowa ma uspokoić ruch

Marek Jaszczyński [email protected]
To skrzyżowanie będzie przebudowane. Rondo ma poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu
To skrzyżowanie będzie przebudowane. Rondo ma poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu Sebastian Wołosz
Rondo, które powstanie przy ul. Mickiewicza ma uspokoić ruch. Skrzyżowanie z ul. Wernyhory jest jednym z najtrudniejszych w Szczecinie.

Rondo ma uspokoić ruch na jednym z najtrudniejszych skrzyżowań w mieście. Nie od dziś wiadomo, że przejazd przez ulicę Mickiewicza w tym miejscu jest bardzo niebezpieczny. Zdarzają się wymuszenia pierwszeństwa, a w efekcie kolizje i wypadki. Od 2012 roku do ubiegłego roku w tej części miasta doszło do 45 kolizji i ośmiu wypadków.

O tym, że w tym miejscu ma powstać skrzyżowanie o ruchu okrężnym mówi się co najmniej od 2009 roku, kiedy powstał projekt takiego rozwiązania.

Teraz poprawiona będzie geometria skrzyżowania, pozostaną dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Nowością będzie to, że jadąc ulicą Mickiewicza bez wjeżdżania na rondo wjedziemy w ulicę Wernyhory, powstanie prawoskręt. Przebudowane zostanie również skrzyżowanie z ulicą Czorsztyńską.

- Rondo jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem - mówi Marcin Charęza, szef zespołu ds. organizacji ruchu szczecińskiego magistratu. - Co dwa tygodnie dochodzi w tym miejscu do kolizji.

Przy okazji rozmów nad projektem okazało się, że nie będzie wytyczonego pasa ruchu dla rowerzystów na ulicy Mickiewicza, bo wiązałoby się to z likwidacją jednego z dwóch pasów ruchu.

Rondo w tym miejscu przyda się także z innego powodu. Na terenie dawnych koszar ma powstać nowe osiedle, a to oznacza, że ruch pojazdów wzrośnie. Nie wszyscy jednak zgadzają się z pomysłem budowy ronda.

- Robimy w tym miejscu autostradę, poza tym idziemy pod prąd oczekiwaniom pasażerów - mówi Marek Duklanowski, radny PiS.
"Pójście pod prąd" oznacza przesunięcie przystanków autobusowych w głąb ulicy Wernyhory, a tym samym dłuższą drogę do przesiadki na tramwaj kursujący ulicą Mickiewicza.

Projekt przewiduje m. in. że autobusy nie będą wjeżdżały na rondo, tylko prawoskrętem wjadą na przystanek przy ul. Wernyhory. To też budzi sprzeciw.

- Ze względu na niewielkie natężenie ruchu kołowego na tym odcinku, nieuzasadnione wydaje się wydzielanie dodatkowej przestrzeni na trzeci pas ruchu - mówią Damian Lachowski (Lepszy Szczecin) i Piotr Czypicki (stowarzyszenie SENS). - Domniemana bezkolizyjność tego rozwiązania zagarnia część chodnika, uniemożliwia wyznaczenie miejsc parkingowych oraz ścieżki bądź pasa rowerowego, a także wiąże się z wycinką drzew, które stanowią o klimacie dzielnicy oraz podnoszą wartość estetyczną i jakość życia w tym obszarze.

Wskazują jednak, że utworzenie prawoskrętu nie jest złym pomysłem, ale powinien on być dostępny jedynie dla autobusów i pełnić jednocześnie rolę dużego przystanku. Pojawiła się sugestia wytyczenia - jak dotychczas - dwóch pasów ruchu, ustanowienia miejsc parkingowych dla interesantów sądu i komendy policji oraz wytyczenia pasa dla rowerzystów.

Przy okazji prezentowania projektu pojawiła się myśl aktualizowania projektów starszych niż pięć lat.

- Aktualizacja powinna być przeprowadzana w trybie konsultacji społecznych i tożsama z wieloletnimi założeniami rozwoju Szczecina - uważają Lachowski i Czypicki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński