Nowe rodzaje biletów komunikacji miejskiej w Szczecinie?

Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@mediaregionalne.plZaktualizowano 
Skoro nie można wprowadzić darmowej komunikacji miejskiej to może warto zastanowić się nad wprowadzeniem nowych rodzajów biletów?
Skoro nie można wprowadzić darmowej komunikacji miejskiej to może warto zastanowić się nad wprowadzeniem nowych rodzajów biletów?
Pomysł na darmową komunikację miejską dla kierowców w Szczecinie trafił na sesję rady miasta. Na naszych łamach trwa także dyskusja nad biletami dla komunikacji miejskiej.

Od końca maja tego roku autobusy komunikacji miejskiej w Nysie wożą za darmo kierowców, którzy zrezygnują z poruszania się po mieście samochodami. By skorzystać z darmowej komunikacji miejskiej, trzeba mieć przy sobie swoje prawo jazdy kategorii B oraz ważny dowód rejestracyjny samochodu.

Na terenie miasta i gminy Nysa kursuje pięć linii autobusowych. Władze miasta tłumaczą, że z ulic znikną korki, a mieszkańcom będzie lepiej, bo będzie mniejszy hałas i mniej spalin. Z oferty mogą także skorzystać przyjezdni.

- Przy cenach paliw, które ciągle idą w górę to może być atrakcyjne - tłumaczy Artur Pieczarka, rzecznik nyskiego magistratu. - Szczególnie dla osób, które dojeżdżają z okolicznych sołectw do Nysy. Cała gmina liczy około 58 tysięcy mieszkańców. Po kwartale sprawdzimy, czy pomysł chwycił i czy warto go kontynuować.

Rajcy mówili o tym
Pomysł z Nysy był także przedstawiony na jednych z sesji rady miasta Szczecina.

- Założenia polityki zrównoważonego transportu przewidują podniesienie rangi i dowartościowanie transportu zbiorowego, rowerowego i pieszego kosztem transportu indywidualnego - mówi Marek Duklanowski, radny PiS, który zgłosił interpelację dotyczącą bezpłatnych przejazdów komunikacją. - Wydaje się, że rozwiązanie przyjęte w Nysie w sposób bezpośredni sprzyja tej polityce.

Radny pytał, czy w Szczecinie brane już było pod uwagę i opracowywane podobne rozwiązanie? Jaki byłby ewentualnie dodatkowy koszt poniesiony przez gminę z tego tytułu? Czy można przedstawić jakąś estymację zmniejszenia liczby samochodów na szczecińskich ulicach wskutek takiego rozwiązania? Czy można byłoby, chociaż na okres próbny, wprowadzić podobne rozwiązanie w Szczecinie, choćby po to, by ocenić bilans korzyści i strat, finansowych i niefinansowych, przy tego typu rozwiązaniu?

Brakuje danych do obliczeń
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego nie brał pod uwagę i nie opracowywał podobnych rozwiązań jakie wprowadziło miasto Nysa.

- Wyliczenie ewentualnych kosztów poniesionych przez Szczecin z tego tytułu nie jest obecnie możliwe ze względu na brak danych dotyczących wykorzystania przez osoby posiadające prawo jazdy konkretnych środków transportu, a także ich preferencji dotyczących wyboru środka transportu - odpowiada Mariusz Kądziołka, zastępca prezydenta Szczecina.

Ale podobne pomysły są w rękach radnych. - ZDiTM nie może wprowadzić żadnym zarządzeniem jakichkolwiek przepisów na zasadzie okresu próbnego, ponieważ wszystkie przepisy dotyczące cen i opłat za usługi przewozowe pojazdami lokalnego transportu zbiorowego, organizowanego przez Szczecin Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wprowadzane są uchwałą Rady Miasta - wyjaśnia prezydent Kądziołka.
Bilet imprezowy czy prosta taryfa?

Na naszych łamach rozpoczęliśmy dyskusję nad tym, czy wprowadzenie nowych rodzajów biletów zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej kolejnych osób. Inne miasta, chcąc zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, uatrakcyjniają taryfę przewozową.

Nie chodzi tylko o bilety czasowe, czy przystankowe. W Trójmieście pojawiły się tzw. "imprezowe bilety", czyli oferta wprowadzona dla osób wybierających się na niektóre koncerty i inne wydarzenia kulturalne oraz dla kibiców zdążający na mecz.

Legitymując się biletem na imprezę ci pasażerowie będą mogli dojechać tam i wrócić za darmo komunikacją miejską. Nowy bilet wprowadza Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej w porozumieniu z trójmiejskimi przewoźnikami. Drugi przykład to Tychy na Śląsku, tamtejszy Miejski Zakład Komunikacji zdecydował się na eksperyment i wprowadził specjalną promocję obowiązującą w soboty, niedziele i święta.

Każdy kto w tych dniach kupił jednorazowy bilet normalny do 90 minut (cena 4,40 zł) lub bilet dobowy (11 zł) mógł zabrać ze sobą dodatkową osobę, niekoniecznie spokrewnioną. Jednocześnie wprowadzono też specjalną taryfę dla rodziców i dziadków, posiadaczy biletów okresowych (normalnych bez zniżek), którzy mogli zabrać ze sobą za darmo dzieci lub wnuki w wieku do 16 lat.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

O
Obserwator

Bilety powinny być przystankowe, ale nikt się na to nie pójdzie bo bardziej opłaca się okraść pasażera na wygenerowanym sztucznie spóźnieniu autobusu i przekroczeniu limitu czasowego. I przy okazji może kanar się wyżyje i złamie żebro, najchętniej kobiecie przy jej dziecku.

t
thofe xiesvi

mam nadzieje ze to nie pzejdzie. pul rzycia jerzdrze rowerem ico mam placic za komónikacje i kópowac bilety tranwajowe. jakim prawem. korkuw nie robie atmoswery nie zanieczyszczam i jeszcze mam placic. gest kozakiwwicza stawiam.

m
me

Korzystałbym nawet jeżeli dowód rejestracyjny był by podstawą do możliwości korzystania z ulgowych biletów...

b
buras

a może przejazdy darmowe dla ludzi którzy w tym mieście przepracowali 35-40lat i muszą płacić normalny bilet bo się nie załapali na stołeczki tylko uczciwie pracowali .

t
tak myślę ..
Już widze polskie biadolenie w takim myśleniu. Ten pomysł ma wyeliminować ruch samochodowy z miasta kosztem komunikacji miejskiej. W końcu jeden samochód to jeden nim kierujący - prawda? W podanym przykładzie rozumując analogicznie to jeśli obaj współwłaściciele mając do dyspozycji jeden samochód chcieliby jechać w tym samym czasie w różne miejsca to również nie podzielą dowodu rejestracyjnego albo samego samochodu na pół prawda?

tak.. ale samochodem jest szybciej.. więc kierowca może podrzucić pasażera w dane miejsce, potem jechać załatwiać swoje sprawy (czy do pracy). A później może odebrać pasażera i razem wracają. A jak komunikacja to wiadomo, każdy jedzie od razu w swoją stronę.

Albo sytuacja inna..

Mężczyzna ma samochód i skuter (czy jakiś tam motocykl). Pojazdy zarejestrowane na niego. Jeżeli zostawia samochód pod domem, jedzie tym skuterem (więc korków nie tworzy), to na jego dowodzie rejestracyjnym od samochodu, komunikacją powinna móc jechać jego małżonka..

Albo jeśli nie, bo wiadomo, że tak nie zrobią.. no to właśnie, gdyby samochód tego faceta, miał współwłaściciela (czyli wspomnianą żonę), to żeby ten współwłaściciel mógł także jeździć za darmo komunikacją. Żeby miał takie same prawa jak właściciel..
m
martin

Bilety za darmo??? W SZCZECINIE ?????

Hahahahahaha!!! Krzystkowi siłą rękę trzeba by trzymac zeby podpisał taka ustawe!!!

Jak cos ma byc za darmo to tylko dla niego i kolesiostwa z magistratu,a zwyklych ludzi jak na razie to potrafi tylko doic do ostatniego grosza .Jakos nie zauwazylem u niego zapędów aby cokolwiek w mieście było tańsze ,a o tym że za darmo to już nawet nie wspomnę!!!!

Gdzie jak gdzie,ale w Szczecinie to nie przejdzie!!!

P
Przemek

Beton jak nic kupując bilet na kwartł wszystkie linie za rok zapłacimy 1688zł a na liniach zwykłych koszt będzie 1040zł za rok a ile ubezpieczenie małolitrazowego autka przy maksymalnym upuście u ubezpieczyciela

o
obiektywny
Dlaczego tylko dla kierowców! Jeszcze są: rowerzyści,emeryci,renciści i piesi.Wszyscy mieliby równe szanse.
Nie czuli by się dyskryminowani,że nie stać ich na samochód.

a emeryci baranku i piesi robią Ci korki na drodzę?
powodują smród na ulicy? - to w sumie niektórzy fakt...
są powodem smogu nad miastem (przyszłego) ?
są powodem korków, że owy autobus/tramwaj nie dojedzie na czas?

to idealny sposób (wprowadzenie darmowych przejazdów dla kierowców) żeby odkorkować miasto...

ale z drugiej strony, ludzie czyli po Polskiemu, będą kupować stare szroty za 500zł żeby jeździć za darmo komunikacją... ubezpieczenie w ich przypadku może być 300-400zł a za sieciówkę 100zł miesięcznie w skali roku daję 1200zł... 3x więcej oszczędności daje posiadanie auta i zostawienie go

ale miasto tego nie wprowadzi tak duże jak szczecin...
głownym powodem są dzienne starty jakie to by przyniosło w dziesiątkach tysięcy zł!!
jeden dzień jak stanęły tramwaje jak prądu nie było przyniósł straty na dziesiątki tysięcy zł... chyba ponad 50k zł ale nie chce kłamać
B
Baba Jaga
Benzyna to nie wszystko. Samochód to skarbonka, ubezbieczenie, myjnia, zmiana opon i oleju, naprawy.

Z całym szacunkiem - ale opowiadasz horrendalne głupstwa!!!
Jaka skarbonka??
Samochód - to przede wszystkim PRZYJEMNOŚĆ - PRZYJEMNOŚĆ - PRZYJEMNOŚĆ!
I JESZCZE RAZ PRZYJEMNOŚĆ!
Idąc tokiem Twojego rozumowania należałoby stwierdzić: 'życie - to skarbonka: jedzenie, ubranie, mieszkanie, ochrona zdrowia, edukacja, media - etc etc.'

Od czterdziestu trzech lat jeżdżę samochodem (no - nie ciągle tym samym...) i nie znam większej frajdy!
Kiedy już nie będę mogła prowadzić - poproszę o eutanazję!
P
Pawgas
A jak to się ma do samochodu, który ma właściciela i współwłaściciela?
Czy za darmo komunikacją mógłby jechać także współwłaściciel?

No i jak w takiej sytuacji podzielić dowód rejestracyjny? W końcu dowód jest jeden.. A jak dwie osoby, wpisane w dowód rejestracyjny chciałby skorzystać z komunikacji w tym samym czasie, ale różnymi liniami to co? Jedna będzie poszkodowana, bo będzie musiała kupić bilety...

Już widze polskie biadolenie w takim myśleniu. Ten pomysł ma wyeliminować ruch samochodowy z miasta kosztem komunikacji miejskiej. W końcu jeden samochód to jeden nim kierujący - prawda? W podanym przykładzie rozumując analogicznie to jeśli obaj współwłaściciele mając do dyspozycji jeden samochód chcieliby jechać w tym samym czasie w różne miejsca to również nie podzielą dowodu rejestracyjnego albo samego samochodu na pół prawda? Nie wspomne już o fakcie, że tak naprawde mało który samochód jedzie z więcej nić kierowcą a już w 3 osoby to kompletny ewenement. Stań sobie rano na Gdańskiej (napływ do centrum aut) to zobaczysz jaki jest odsetek aut w których jedzie ktoś więcej niż kierowca.
J
JUSTYNA

JESTEM JAKNAJBARDZIEJ ZA !!!

R
Robin

Dlaczego tylko dla kierowców! Jeszcze są: rowerzyści,emeryci,renciści i piesi.Wszyscy mieliby równe szanse.
Nie czuli by się dyskryminowani,że nie stać ich na samochód.

S
Stefan
i ja tez, poki co taniej mi wychodzi dojezdzac autem bo bilety sa drozsze niz paliwo ktore spalam na trasie dom praca

Benzyna to nie wszystko. Samochód to skarbonka, ubezbieczenie, myjnia, zmiana opon i oleju, naprawy.
j
jaaa

A jak to się ma do samochodu, który ma właściciela i współwłaściciela?
Czy za darmo komunikacją mógłby jechać także współwłaściciel?

No i jak w takiej sytuacji podzielić dowód rejestracyjny? W końcu dowód jest jeden.. A jak dwie osoby, wpisane w dowód rejestracyjny chciałby skorzystać z komunikacji w tym samym czasie, ale różnymi liniami to co? Jedna będzie poszkodowana, bo będzie musiała kupić bilety...

G
Gość

jestem za darmowa komunikacja miejska dla kierowcow

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3