reklama

Nowe "półturbinowe" rondo w Szczecinie sprawdza się. Gorzej z kierowcami

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (19 zdjęć)
W nocy zakończyła się zmiana organizacji ruchu na Rondzie Uniwersyteckim. Wymalowane żółte pasy, postawiono specjalne słupki ograniczające jazdę na wprost z pasów zewnętrznych.

Pierwsze rondo "półturbinowe" w Szczecinie

Rano obserwowaliśmy, jak zachowują się kierowcy. Można powiedzieć, że połowa z nich reaguje na nową organizację ruchu, a druga jeździ na pamięć.

Teraz zewnętrzny pas służy jedynie do zjazdu z ronda. Dalej nie można, bo zabraniają tego pasy i blokują dalszą jazdę wysepką ze słupkiem.

Pierwsze nowe rondo "półturbinowe" w Szczecinie już działa! [ZDJĘCIA]

Jak pierwsze rondo "półturbinowe" oceniają Internauci?

- Jechałam dzisiaj rano, super rozwiązanie. Ludzie nie będą korkować zewnętrznego pasa na całej jego długości. Oby więcej takich rozwiązań i nadzieja, że ludzie nie będą jeździć na pamięć - ocenia Angelika.

- Może w końcu kierowcy nauczą się prawidłowego korzystania z rond - Mmałgorzata. - 80% nie umie poruszać się po rondach.

- Uważam, że to bardzo dobre rozwiązanie, ale jedna uwaga. Duży ruch uliczny kierujący się z ronda Hakena do centrum będzie musiał gnieździć się na jednym - lewym pasie ulicy Południowej, ponieważ z prawego swobodnie będzie można zjechać tylko na garaże i Shell. Na tym fragmencie ul. Południowej zawsze były korki po południu, teraz będą mega korki, bo cały ruch skupi się na lewym pasie. Warto w tym miejscu rozważyć zmianę - ocenia Michał.

- Przepraszam, ale nie ma Pan racji. Z prawego jedzie Pan na skrajny lub środkowy a z lewego na wewnętrzny. Nic się nie zmieniło a tylko ruch przesunął się o jeden pas w stronę środka ronda - odpowiada Piotr.

Trwa głosowanie...

I jak Wam się jeździ po "nowym" rondzie?

Będą trzy ronda "półturbinowe" w Szczecinie

Rondo Uniwersyteckie to jedno z trzech rond (oprócz Pl. Grunwaldzkiego i Ronda Hakena), które czasowo zostało przekształcone na tzw. rondo półturbinowe.

Półturbinowe z uwagi, iż na tarczy rond wprowadzone zostaną segregacje pasów z prowadzeniem ich poszczególnych relacji. Natomiast przed rondami nie będzie wskazane jaki pas należy przyjąć w zależności od wybranego przez siebie zjazdu ze skrzyżowania. Na wszystkich rondach pasy zewnętrzne (prawe) służyć będą wyłącznie do skrętu w prawo.

Pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo bądź jazdy na wprost i pasy wewnętrzne (lewe) wyłącznie do jazdy na wprost po okręgu. Zmiany mają przyczynić się do poprawy płynności jazdy oraz bezpieczeństwa.

WIĘCEJ INFORMACJI: Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Gdzie powstaną, kiedy i dlaczego?

Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Gdzie powstaną, kiedy i dlaczego?

"Yellow boxy", czyli żółte kratki już w Szczecinie. Pomogą? [ZDJĘCIA]

Ranking miast przyjaznych kierowcom 2019. Jak wypadł Szczeci...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 41

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Witam.

Moim zdaniem próbuje się w tej chwili wybrnąć z sytuacji z "twarzą". Mając trak ogromna przestrzeń jak Rondo Uniwersyteckie tylko nie mający wyobraźni projektant mógł zaprojektować takie rondo. Skręt w prawo w najbliższą drogę powinien być od razu zaprojektowany i wykonany bez konieczności wjazdu na rondo, po prostu przed rondem droga skręcająca w prawo. Całe rondo byłoby o troszkę mniejszej średnicy, za to skręcający w prawo nie tworzyliby niepotrzebnych korków. Takie rozwiązania wspaniale funkcjonują w wielu miejscach i nie ma potrzeby kombinować z rondami półturbinowymi, a kierowcy nie mają problemów z jazdą. Wykonanie takiego ronda kosztowało wiele mln, a teraz na siłę próbuje się nauczyć kierowców jeździć po nowemu i twierdzić, że kierowcy jeżdżą na pamięć. Nie chcę już nawet wspominać, że przed wjazdem na rondo nie ma znaków, jaki pas kierowca ma zająć, aby jechać w zaplanowanym kierunku.

W tej chwili rusza potężna inwestycja skrzyżowania ul. Krygiera z Granitową. Moim zdaniem jako kierowcy znów projektanci (i zatwierdzający projekt) nie przewidują przyszłościowo. Przy tak ogromnej inwestycji, mając do dyspozycji dość duży obszar budowy wielkim grzechem jest, że nie zostało zaprojektowane i zatwierdzone skrzyżowanie bezkolizyjne. Wykonanie ronda w tamtej lokalizacji znów okaże się wywaleniem wielu mln zł w błoto, bo znów są korki. W tamtej lokalizacji aż się prosi wybudowanie mostu i " koniczynki" dla zjazdu z każdej strony. Jeśli miasta na to nie stać, to odłożyć tę inwestycję na rok lub dwa, dołożyć kilka mln i zrobić to naprawdę dobrze, zamiast tak, jak budżet pozwala, a później kombinować, jak pozbyć się korków.

G
Gość
7 września, 1:03, Grunwald-3 stripes brand:

Jakie to usprawnienie? Jaka poprawa? Kim jest ten nieodpowiedzialny eksperymentator z urzedu miasta który to wdrożył? Jakis chory idealista. Bo idea może jest słuszna-nauczyć "orbiciarzy" jeździć po wewnetrznym. Ale efekt nietrudny do przewidzenia. Piatek 06.09 - korki na dojezdzie do Grunwaldu w miejscach niespotykanych nigdy-nawet w godzinach szczytu i przy imprezach w miescie. Rayskiego w strone Grunwaldu zapchana do Wyzwolenia, Piłsudskiego zapchana aż do Hormona a z drugiej do Orlenu. Nic nie poprawiliście zwężyliście po prostu rondo. A orbiciarze zamiast blokowac 1 z 3 pasów blokuja 1 z 2 -prosta matematyka podpowiada co sie dzieje zwiekszyliscie zakorkownie z 30 do 50%. Kochałem Piłsudskiego z rondami za wolność i przyjemność z jazdy zamiast pochrzanionych świateł wszechobecnych w innych miastach. Ale musicie odbebrać nam reszte wolności, umiejetnosci myslenia na drodze - słowem zlemingowac miasto i zohydzic jazde samochodami-dalej teraz kolejny pas wylaczyc dla rowerow. Ze oddychamy spalinami aut w korkach to jest ok. Gratulacje psycho-eksperymentatorzy z UM Szczecin.

Właśnie miałem opisać, że jest gorzej niż było i jaki to ćwierć-mózg wymyślił...ale mnie kolega wyręczył...podpisuję sie pod tym - 200%!!!

G
Grunwald-3 stripes brand

Jakie to usprawnienie? Jaka poprawa? Kim jest ten nieodpowiedzialny eksperymentator z urzedu miasta który to wdrożył? Jakis chory idealista. Bo idea może jest słuszna-nauczyć "orbiciarzy" jeździć po wewnetrznym. Ale efekt nietrudny do przewidzenia. Piatek 06.09 - korki na dojezdzie do Grunwaldu w miejscach niespotykanych nigdy-nawet w godzinach szczytu i przy imprezach w miescie. Rayskiego w strone Grunwaldu zapchana do Wyzwolenia, Piłsudskiego zapchana aż do Hormona a z drugiej do Orlenu. Nic nie poprawiliście zwężyliście po prostu rondo. A orbiciarze zamiast blokowac 1 z 3 pasów blokuja 1 z 2 -prosta matematyka podpowiada co sie dzieje zwiekszyliscie zakorkownie z 30 do 50%. Kochałem Piłsudskiego z rondami za wolność i przyjemność z jazdy zamiast pochrzanionych świateł wszechobecnych w innych miastach. Ale musicie odbebrać nam reszte wolności, umiejetnosci myslenia na drodze - słowem zlemingowac miasto i zohydzic jazde samochodami-dalej teraz kolejny pas wylaczyc dla rowerow. Ze oddychamy spalinami aut w korkach to jest ok. Gratulacje psycho-eksperymentatorzy z UM Szczecin.

G
Gość
2019-07-24T16:05:46 02:00, Gość:

Dlaczego urzędnicy chcą zmieniać w sztuczny sposób ustawę Prawo o ruchu drogowym ? Czy ustawa nie ma wyższej rangi niż lokalne prawo ? Przecież w Polsce obowiązuje nakaz, powtażam nakaz jazdy prawą stroną , przy prawej krawędzi jezdni ?

Wszystko jest zgodnie z ustawą. Nikt jej nie zmienia i nie próbuje zmienić. Tyle, że kierowców trzeba zdyscyplinować, gdyż - fakt - objeżdżają prawym pasem całe rondo, a żeby wpuścić kogoś ze środka, kto zjeżdża to już nie. Jedzie taki baran i utrudnia płynną jazdę, a potem się pluje, że ktoś mu zjeżdża że środkowego.. bo on jedzie. Niestety tak to wygląda, zupełnie jak z jazdą przy zwężeniu jezdni. Ci którzy jadą do końca nie są wypuszczani i traktuje się ich jak cwaniaczków, podczas gdy mają do tego pełne prawo i należy ich na tzw. suwak wpuścić. Ludzie nie znają zasad, jeżdżą po chamsku i nie rozumieją, że to po ich stronie jest problem. Dlatego - w mojej ocenie - miasto próbuje zapobiegać nieprawidłowej jeździe i pokierować ruchem tak jak on powinien wyglądać. Pozdrawiam

A
Agata

Jakie pierwsze rondo półturbinowe. Od wieków jest juz takie na ku słońcu tuż za wiaduktem tylko połowa kierowców nie wie, ze ono jest tez półturbinowe.

G
Gość
2019-07-24T17:55:15 02:00, Gość:

Jestem kobietą i to najczęściej faceci wymuszają pierszeństwo i zjeżdżają z ronda ze środkowego pasa.Gdybym wysyłała nagrania z kamerki na policję, chyba codziennie dostawałabym wezwania na policję na przesłuchanie

2019-07-24T19:10:42 02:00, Seth:

Nie ma to jak się samozaorać. Czyli jesteś tępą dzidą, która objeżdża rondo po zewnętrznym. Właśnie takie przypadki jak ty ma wyeliminować nowe oznakowanie.

2019-07-24T19:35:43 02:00, Gość:

zgodnie z prawem ,miękka pałko

2019-07-24T20:21:57 02:00, Seth:

Nie piszę tępaku, że można opuszczać rondo z innego pasa niż zewnętrzny (o ile oznakowanie nie stanowi inaczej).

Fajfus odpisał , he he

S
Seth
2019-07-24T17:55:15 02:00, Gość:

Jestem kobietą i to najczęściej faceci wymuszają pierszeństwo i zjeżdżają z ronda ze środkowego pasa.Gdybym wysyłała nagrania z kamerki na policję, chyba codziennie dostawałabym wezwania na policję na przesłuchanie

2019-07-24T19:10:42 02:00, Seth:

Nie ma to jak się samozaorać. Czyli jesteś tępą dzidą, która objeżdża rondo po zewnętrznym. Właśnie takie przypadki jak ty ma wyeliminować nowe oznakowanie.

2019-07-24T19:35:43 02:00, Gość:

zgodnie z prawem ,miękka pałko

Nie piszę tępaku, że można opuszczać rondo z innego pasa niż zewnętrzny (o ile oznakowanie nie stanowi inaczej).

G
Gość
2019-07-24T17:55:15 02:00, Gość:

Jestem kobietą i to najczęściej faceci wymuszają pierszeństwo i zjeżdżają z ronda ze środkowego pasa.Gdybym wysyłała nagrania z kamerki na policję, chyba codziennie dostawałabym wezwania na policję na przesłuchanie

2019-07-24T19:10:42 02:00, Seth:

Nie ma to jak się samozaorać. Czyli jesteś tępą dzidą, która objeżdża rondo po zewnętrznym. Właśnie takie przypadki jak ty ma wyeliminować nowe oznakowanie.

Zrób sobie ze swoim chłopakiem deser lodowy i zostawcie dyskusje dorosłym

G
Gość
2019-07-24T17:55:15 02:00, Gość:

Jestem kobietą i to najczęściej faceci wymuszają pierszeństwo i zjeżdżają z ronda ze środkowego pasa.Gdybym wysyłała nagrania z kamerki na policję, chyba codziennie dostawałabym wezwania na policję na przesłuchanie

2019-07-24T19:10:42 02:00, Seth:

Nie ma to jak się samozaorać. Czyli jesteś tępą dzidą, która objeżdża rondo po zewnętrznym. Właśnie takie przypadki jak ty ma wyeliminować nowe oznakowanie.

zgodnie z prawem ,miękka pałko

S
Seth
2019-07-24T17:55:15 02:00, Gość:

Jestem kobietą i to najczęściej faceci wymuszają pierszeństwo i zjeżdżają z ronda ze środkowego pasa.Gdybym wysyłała nagrania z kamerki na policję, chyba codziennie dostawałabym wezwania na policję na przesłuchanie

Nie ma to jak się samozaorać. Czyli jesteś tępą dzidą, która objeżdża rondo po zewnętrznym. Właśnie takie przypadki jak ty ma wyeliminować nowe oznakowanie.

G
Gość
2019-07-24T14:14:02 02:00, Darek:

W końcu, skończą się kolizje, nerwy i oczekiwania na Policję. Skończy się jazda YYYnteligentnych inaczej, jeżdżących dookoła ronda. W końcu ktoś z ZDITM poszedł po rozum do głowy i wdrożył rozwiązania które na zachód od granicy funkcjonują bez zarzutu. Dziękujemy za ten miły gest w naszą, kierowców stronę. Będzie szybciej i bezpieczniej.

2019-07-24T18:35:40 02:00, Gość:

W Polsce obowiazuje ruch prawostronny i jeżeli chcesz skrecić w prawo to musisz to zrobić od prawej krawędzi jezdni .Art. 22. o ruchu drog.

Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu

1.Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

2.Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo

I wszystko w temacie

G
Gość
2019-07-24T14:14:02 02:00, Darek:

W końcu, skończą się kolizje, nerwy i oczekiwania na Policję. Skończy się jazda YYYnteligentnych inaczej, jeżdżących dookoła ronda. W końcu ktoś z ZDITM poszedł po rozum do głowy i wdrożył rozwiązania które na zachód od granicy funkcjonują bez zarzutu. Dziękujemy za ten miły gest w naszą, kierowców stronę. Będzie szybciej i bezpieczniej.

W Polsce obowiazuje ruch prawostronny i jeżeli chcesz skrecić w prawo to musisz to zrobić od prawej krawędzi jezdni .Art. 22. o ruchu drog.

Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu

1.Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

2.Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo

G
Gość
2019-07-24T17:19:20 02:00, Gość:

Kochanie , uszkodziłam twój samochód.Skęcałam na rondzie w prawo ze środkowego pasa i uderzył we mnie samochód. Dostałam mandat .Nie martw się kochanie, na twojej drodze do pracy wymalujemy linie, żebys mogła legalnie zjeżdżac z ronda środkowym pasem

2019-07-24T17:55:15 02:00, Gość:

Jestem kobietą i to najczęściej faceci wymuszają pierszeństwo i zjeżdżają z ronda ze środkowego pasa.Gdybym wysyłała nagrania z kamerki na policję, chyba codziennie dostawałabym wezwania na policję na przesłuchanie

To wyślij. Bo budowanie rond dla opornych na ustawę PRD nic nie zmieni

G
Gość
2019-07-24T14:14:02 02:00, Darek:

W końcu, skończą się kolizje, nerwy i oczekiwania na Policję. Skończy się jazda YYYnteligentnych inaczej, jeżdżących dookoła ronda. W końcu ktoś z ZDITM poszedł po rozum do głowy i wdrożył rozwiązania które na zachód od granicy funkcjonują bez zarzutu. Dziękujemy za ten miły gest w naszą, kierowców stronę. Będzie szybciej i bezpieczniej.

Jadę ta trasa codziennie i nie popieram tego rozwiązania z prostego powodu na tym rondzie nie ma problemów z przejazdem a tera będzie, dodatkowo są wakacje więc mniej samochodów szacuje iż po wakacjach zacznie się horror i korki. Gratulacje dla Pana Prezydenta Szczecina i władzy po raz kolejny zajmuja się Państwo nie tym co potrzeba zapraszam we wrześniu, październiku na przejazd rondem w godz. 6-9 rano i 15-17 postoimy w korku razem.

G
Gość
2019-07-24T17:19:20 02:00, Gość:

Kochanie , uszkodziłam twój samochód.Skęcałam na rondzie w prawo ze środkowego pasa i uderzył we mnie samochód. Dostałam mandat .Nie martw się kochanie, na twojej drodze do pracy wymalujemy linie, żebys mogła legalnie zjeżdżac z ronda środkowym pasem

2019-07-24T17:55:15 02:00, Gość:

Jestem kobietą i to najczęściej faceci wymuszają pierszeństwo i zjeżdżają z ronda ze środkowego pasa.Gdybym wysyłała nagrania z kamerki na policję, chyba codziennie dostawałabym wezwania na policję na przesłuchanie

no to wyślij , wtedy takie ronda nie będą potrzebne

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3