Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe Polo poszło śladem Golfa

Wojciech Frelichowski
Sylwetka nowego Polo zdominowana jest przez ostre linie bez nadmiaru ozdobników stylistycznych
Sylwetka nowego Polo zdominowana jest przez ostre linie bez nadmiaru ozdobników stylistycznych Fot. Wojciech Frelichowski
Na polskim rynku pojawił się właśnie nowy Volkswagen Polo. Auto stylistycznie nawiązuje do większego Golfa. Kosztuje, w zależności od silnika i wyposażenia, od 40540 zł do 62090 zł.

To już piąta generacja tego miejskiego Volkswagena. Tym razem styliści postanowili, aby Polo było podobne do swojego większego brata, czyli Golfa. Tym samym Polo jest też podobne do sportowego modelu Scirocco, które wytycza nowy styl samochodów marki VW.

- Polo jest naszą odpowiedzią na obecne potrzeby rynku. Dowodzą tego aktualne dane dotyczące przedsprzedaży. Stworzyliśmy Volkswagena, który przenosi koncepcję Golfa do swojej klasy - mówi prof. dr Martin Winterkorn, prezes zarządu Volkswagen AG.

Garść techniki

Debiutujące na rynku Polo zbudowano na nowej płycie podłogowej, którą po raz pierwszy zastosowano przed rokiem w nowym Seacie Ibiza. Długość auta wynosi 3970 mm (+ 54 mm w porównaniu z poprzednikiem) a szerokość 1682 mm (+ 32 mm). Zwiększenie szerokości przy jednoczesnym zmniejszeniu wysokości (-18 mm do 1.485 mm) nadało małemu Volkswagenowi bardziej dynamiczny wygląd.

W znacznym stopniu unowocześniono zawieszenie. Wprowadzono całkowicie nową oś przednią z kolumnami McPhersona. Ponadto koła zostały przesunięte o pięć milimetrów do przodu. Zastosowano także nowe łożyska amortyzatorów, które są lżejsze oraz poprawiają komfort jazdy.
Zwiększono rozstaw kół o 29 mm z przodu (1.464 mm) i 30 milimetrów z tyłu (1.456 mm) i w rezultacie uzyskano lepszą dynamikę jazdy.

Nowe silniki

Nowe Polo poszło śladem Golfa
Fot. Wojciech Frelichowski

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski )

Pod maską pojawiło się kilka zupełnie nowych jednostek napędowych, które charakteryzują się większą wydajnością przy jednocześnie mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo. Taki efekt udało się osiągnąć również dzięki redukcji masy własnej pojazdu, która jest mniejsza o ok. 7,5 proc. w porównaniu do poprzednika z podobnym silnikiem i poziomem wyposażenia dodatkowego.

Spośród siedmiu jednostek napędowych o mocy maksymalnej od 60 do 105 KM cztery to silniki benzynowe, a pozostałe trzy to jednostki wysokoprężne. Pięć z tych silników to zupełnie nowe konstrukcje lub takie, które trafią do Polo po raz pierwszy.
Gama jednostek benzynowych została uzupełniona o turbodoładowany, czterocylindrowy silnik 1.2 TSI osiągający moc maksymalną 105 KM. Jego średnie spalanie wynosi 5,5 litra na 100 km.

Cała rodzina silników wysokoprężnych została wyposażona we wtrysk bezpośredni. Jednostka TDI o pojemności 1.6 l osiąga moc 75, 90 lub 105 KM. W połączeniu z pakietem Blue Motion dostępnym we wszystkich poziomach wyposażenia (Trendline, Comfortline i Highline), charakteryzuje się średnim spalaniem na poziomie 3,8 l/100 km.

Pięć gwiazdek Euro NCAP

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski )

Oferowane w Polsce Polo będzie wyposażone seryjnie w ABS, zestaw poduszek powietrznych - obejmujący także poduszki typu Thorax chroniące głowę i klatkę piersiową (wbudowane w oparcia przednich siedzeń), napinacze i ograniczniki siły naprężenia pasów, a także zagłówki zapobiegające urazom kręgosłupa, trzy zagłówki na tylnej kanapie oraz mocowania Isofix dla fotelików dziecięcych.

Sztywność kabiny pasażerskiej przy czołowym zderzeniu została zwiększona o 50 proc., a w przypadku uderzenia bocznego 20 proc. w porównaniu do poprzednika. W najnowszych testach zderzeniowych Euro NCAP (europejska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem) nowe Polo uzyskało maksymalna notę pięciu gwiazdek.

Pewny na zakrętach

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski )

Polska prezentacja prasowa tego auta, w której uczestniczył również reporter "Głosu", odbyła się... na włoskiej Sycylii, gdzie pełno jest miasteczek z ciasną zabudową i wąskimi uliczkami. To dobre miejsce na wypróbowanie właściwości trakcyjnych tego samochodu. Okazało się, że Polo jest nie tylko łatwe w parkowaniu. Ważniejsze, że jest świetne na trasie.

Utwardzone zawieszenie zapewnia dobry kontakt auta z nawierzchnią i nie pozwala na przechyły auta. Jednocześnie jest na tyle sprężyste, że pasażerowie nie narzekają na wstrząsy. Wysoka nota należy się też układowi kierowniczemu, którego siła wspomagania jest odpowiednio dobrana - w mieście kółkiem kręci się lekko, aby na trasie czuć lekki opór. Pochwalić tez trzeba silnik 16 TDI 75 KM - pracuje cicho i mało pali.

Polo jest oferowane w trzech wersjach wyposażeniowych: Trendline, Comfortline i Highline. Do seryjnego wyposażenia Polo Trendline należą takie elementy, jak jak elektrycznie sterowane przednie okna, centralny zamek, regulacja wysokości fotela kierowcy oraz szyby termoizolacyjne w odcieniu zielonym.

Zobacz co się dzieje w Stargardzie:
Kliknij na mmstargard.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński