Nowe podstawy programowe. Czego będzie uczyć szkoła od września 2017? [OCENY EKSPERTÓW]
KLASY 1-3
To rodzic decyduje, czy posłać do pierwszej klasy dziecko 6- czy 7-letnie. W klasach 1-3 edukacja realizowana jest w formie kształcenia zintegrowanego - z jednym nauczycielem.
Czego dziecko powinno się nauczyć w klasach 1-3?
- poprawnego posługiwania się j. polskim w mowie i piśmie;
- czytania;
- rozumienia i używania prostych komunikatów w języku obcym;
- rozumienia podstawowych pojęć i działań matematycznych, samodzielnego korzystania z nich w różnych sytuacjach życiowych;
- obserwacji zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów;
- rozumienia legend, faktów historycznych, tradycji, kultury;
- wprowadza się naukę programowania i gry w szachy;
- tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej np. plakaty, ulotki;
- wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych;
- określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy;
- przedstawia charakterystyczne dla Polski dyscypliny sportowe, gospodarcze;
Jakie lektury pojawią się na zajęciach? Na przykład:
- H. Ch. Andersen „Baśnie” (wybór);
- J. Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”;
- J. Brzechwa „Brzechwa dzieciom”;
- Cz. Centkiewicz „Zaczarowana zagroda”;
- M. Jaworczakowa „Oto jest Kasia”;
- G. Kasdepke „Detektyw Pozytywka”;
- M. Krüger „Karolcia”;
- A. Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”;
- H. Lofting ,,Doktor Dolittle i jego zwierzęta”;
- R. Pisarski „O psie, który jeździł koleją”
Fundacja Przestrzeń dla Edukacji: „Pomiędzy podstawami, wychowania przedszkolnego i dla klas I-III, nie pojawia się ciągłość”.
Towarzystwo Nauczycieli i Bibliotekarzy Szkół Polski uznało, że kanon lektur zawiera pozycje, które przez przestarzałe słownictwo i niezrozumiałe realia przedstawionego świata, zniechęcają do czytania.