Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe podejście do portu w Świnoujściu. Planowana inwestycja uniezależni nas od Niemiec

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu. Szacowany koszt programu, na który składać się będą pieniądze budżetu państwa oraz krajowego programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, to ok. 10,3 miliarda złotych
Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu. Szacowany koszt programu, na który składać się będą pieniądze budżetu państwa oraz krajowego programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, to ok. 10,3 miliarda złotych ZMPSiŚ
Polski rząd planuje wybudować nowy morski szlak do Świnoujścia. Inwestycja jest związana z realizacją głębokowodnego terminalu kontenerowego. Ma być gotowa do 2029 roku i będzie kosztować około 10 mld zł.

Projekt pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” opracowywany jest przez Urząd Morski w Szczecinie.

- W planach mamy budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu dla obsługi półtora miliona TEU rocznie (twenty-foot equivalent unit - jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków, równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp - przyp. red.). W związku z tym niezbędny jest tor żeglugowy tak, aby można było doprowadzić do portu jak największe jednostki - mówi w rozmowie z „Głosem” Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Inwestycja czeka teraz na uchwalenie przez Radę Ministrów programu wieloletniego na lata 2023-2029.

- Projekt budowy i rozbudowy infrastruktury w Świnoujściu jest procedowany - informuje Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego.

Elementami programu są: budowa wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia o głębokości technicznej 17 m, długości ok. 70 km i szerokości 500 m oraz budowa falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu. W planach jest również zakup pogłębiarki do utrzymania toru.

- Szacujemy, że urobek, który będzie wydobyty na tę okoliczność, to 150 milionów metrów sześciennych - dodaje Gróbarczyk.

Istotne jest to, że nowy szlak będzie przebiegał po wodach polskiego morza terytorialnego i wyłącznej polskiej strefy ekonomicznej.

- Tor północno-wschodni omija wody niemieckie. To wyklucza jakiekolwiek ryzyka wynikające z tytułu uzyskania szczegółowych pozwoleń oraz decyzji środowiskowych - tłumaczy Gróbarczyk.

Planowany tor ma uniezależnić Polskę od ingerencji niemieckich w naszą gospodarkę. Strona niemiecka sprzeciwia się budowie portu kontenerowego w Świnoujściu, a także polskim przedsięwzięciom na Odrze. Inwestycja według szacunków ma być gotowa za sześć lat. Jej koszt został oszacowany na dziesięć miliardów złotych.

- Z budżetu państwa będziemy potrzebować około siedmiu i pół miliarda złotych, bo resztę stanowią środki unijne - wyjaśnia wiceminister infrastruktury.

Korzyści ekonomiczne z powstania nowego podejścia wyjaśnia nam ekspert.

- To przede wszystkim zwiększenie liczby przeładunków, a tym samym rentowności portu oraz zwiększenie liczby pracowników w porcie. Nowy tor oznacza powstanie tzw. mnożnikowych inwestycji. Mam tu na myśli inwestycje okołoportowe: pojawienie się firm logistycznych i wzrost znaczenia transportu rzecznego - mówi dr hab. Jarosław Korpysa, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego, ekonomista.

Przypomnijmy, że koncepcja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu opracowana została w 2017 r. Nowy port powstać ma w sąsiedztwie istniejącego gazoportu, ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wchodzić na Bałtyk.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nowe podejście do portu w Świnoujściu. Planowana inwestycja uniezależni nas od Niemiec - Głos Koszaliński

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński