reklama

Nowe linie tramwajowe w Szczecinie. Najpierw na Słoneczne i Majowe

Marek JaszczyńskiZaktualizowano 
To finał naszej redakcyjnej akcji. Razem z wami pokazaliśmy, gdzie powinny zostać poprowadzone nowe linie tramwajowe. Najwięcej osób opowiedziało się za budową linii na Prawobrzeżu, od pętli „Turkusowa” w kierunku osiedli: Słonecznego i Majowego. Nie zapominamy też o drugiej nitce w kierunku osiedla Bukowego.

Kiedy skończyliśmy budować pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju od razu pojawiły się głosy, że tramwaj urywa się dość nieoczekiwanie w miejscu oddalonym od osiedli. To był punkt wyjścia do rozpoczęcia w „Głosie” dyskusji nad przyszłością komunikacji tramwajowej w mieście.

Co nas czeka w najbliższych latach? Te inwestycje oznaczyliśmy literą M (planowane przez miasto). To budowa łącznika z pętli w Lesie Arkońskim do al. Wojska Polskiego (co jest planowane na lata 2016-2017). Na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego, ul. Szafera i ul. Spacerowej powstanie rondo wraz z torowiskiem, które pozwoli pojazdom szynowym na jazdę we wszystkich kierunkach. Wybudowany łącznik teoretycznie pozwoliłby na wydłużenie linii kończących bieg w Lesie Arkońskim aż do pętli „Głębokie”. Ale nie tylko. Mogłaby powstać linia okólna jadąca z Pomorzan przez centrum i z powrotem przez al. Wojska Polskiego. Doprowadzenie torowiska przez Spacerową do alei otwiera także nowe perspektywy: wydłużenia linii tramwajowej do hali Azoty Areny przy ul. Szafera.

Druga planowana inwestycja to budowa nowego torowiska wraz z pętlą tramwajowo-autobusową na Gumieńcach. Torowisko będzie przebiegać w pasie rozdziału na ul. Ku Słońcu, pętla zaś powstanie na przeciwko CH Ster. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano na lata 2019-2020. Zmieniony będzie także układ drogowy oraz infrastruktura towarzysząca m.in.: perony przystankowe, chodniki, ścieżki rowerowe oraz zagospodarowanie terenu. Wybiegając w przyszłość zaznaczyliśmy też tory na Łasztowni przez planowany most Kłodny. Ale to pieśń przyszłości.

Prawobrzeże

Tyle plany włodarzy naszego miasta. Ale na co liczą nasi Czytelnicy? Najwięcej głosów padło na rozbudowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, ale niekoniecznie prosto i szybko do Kijewa.

Na naszej mapie jest to linia z numerem 1. - Jedna linia powinna wjeżdżać w osiedle Słoneczne, a druga musi jechać pod górę na osiedle Bukowe. Innej możliwości nie ma. Wtedy skorzystają mieszkańcy ze Słonecznego, Bukowego i Majowego, czyli najliczniejszych osiedli - mówi Robert Łubiński ze Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej. Rozwidlenie powinno być poprowadzone po kilkuset metrach za pętlą Turkusowa, mniej więcej na wysokości ulicy Jasnej. Jedna linia powinna iść w lewo (1a), w osiedle Słoneczne przez ul. Jasną w stronę Heliosów, a następnie - co powinno być przedmiotem opracowania planistycznego - linia musi skręcić między blokami z ul. Jasnej i dojechać od ul. Łubinowej. Tam trzeba będzie wytyczyć nowy odcinek ulicy, chodzi o równoległy odcinek do ul. Struga, żeby linia nie musiała dojeżdżać do ul. Struga. Z ul. Łubinowej może wrócić do linii kolejowej, gdzie pierwotnie miał być poprowadzony drugi etap. Tak poprowadzona linia obsłuży całe osiedle Słoneczne. Zdaję sobie sprawę, że to trochę inna trasa niż jadą autobusy, ale połączy większość przystanków, gdzie zatrzymują się autobusy. Tramwaj będzie dojeżdżał w pobliże domów, a później pojedzie w rejon pętli autobusowej przy ul. Łubinowej i wróci na pierwotną trasę, wzdłuż starej linii kolejowej, a być może warto zastanowić się nad modyfikacją, by obsłużyć komunikacyjnie osiedle Nad Rudzianką lub Kijewo, ale Kijewo w rejonie ul. Niedźwiedziej.

A południowa odnoga drugiego etapu SST (1b)? - Najprawdopodobniej musiałaby iść obok zabudowy osiedla Bukowego i przeciąć ul. Pszenną. Następnie pod górkę z zachowaniem dopuszczalnych pochyleń. Torowisko może iść mniej więcej wzdłuż granicy zabudowy, tu gdzie jest pętla autobusowa na osiedlu Bukowym - tłumaczy Robert Łubiński. - W tym miejscu nowa linia tramwajowa będzie mogła wejść w osiedle i będzie tu można wygospodarować miejsce na pętlę tramwajową. Torowisko na najwyższą część, czyli do ul. Kolorowych Domów pewnie nie dojedzie, ale przy odpowiednim wytrasowaniu odcinka przystanki tramwajowe mogłyby być na tyle blisko, że dla mieszkańców przesiadka na tramwaj nie będzie gorszym rozwiązaniem niż korzystanie z autobusu. Zdaję sobie sprawę, że zaprojektowanie takiej trasy tramwajowej wymaga odpowiednich prac planistycznych i projektowych. Do rozważenia jest też pomysł, czy nie warto byłoby tej trasy przedłużyć do osiedla Nad Rudzianką. Warto, żeby trasa prowadziła dalej na wschód, gdzie przybliżeniu jeździ autobus linii nr 84.

Lewobrzeże

Tu najwięcej głosów padło na linię przez ulicę 26 Kwietnia, w kierunku ul. Szafera (2).

- To trasa tramwajowa w pasie zieleni, wzdłuż ulic: 26 Kwietnia, Taczaka, Szerokiej, Szafera, Arkońskiej do pętli w Lesie Arkońskim. Trasa ta według założenia stałaby się przedłużeniem Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju w lewobrzeżnej części miasta. Zdecydowanie zaspokoiłaby potrzeby komunikacyjne mieszkańców lewobrzeżnych osiedli. Przede wszystkim tramwaj odciążyłby na odcinku Wyszyńskiego - Osiedle Przyjaźni przepełnione do granic możliwości autobusy linii 75 - uważa Mariusz Tarka, miłośnik komunikacji.

Pojawił się pomysł z modyfikacji tej trasy, czyli wjechania tramwaju w osiedle.

- Linia na wprost obsługiwałaby tylko okolice ulic 26 Kwietnia i Taczaka, bo przejeżdżałaby ledwie skrajem osiedli. Czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby tu poprowadzenie linii przez ulice Santocką i Witkiewicza, jak obecnie jeździ autobus linii nr 75? Ideą tramwaju nie jest to, żeby szybko dojechał do celu, ale to, żeby przystanki były jak najbliżej celów ruchu, zwłaszcza skupiska mieszkaniowe, miejsca pracy i szkoły. Tyle, że ulice Santocka i Witkiewicza nie były budowane z myślą o tramwaju. Szerokość pasa drogowego najprawdopodobniej umożliwi budowę linii, tylko trzeba określić czy tory będą poprowadzone środkiem, czy z boku ulicy - proponuje Robert Łubiński.

Sporym zainteresowaniem cieszyła się też koncepcja budowy tej linii etapami, którą zaproponował red. Jarosław Dworzyński, wydawca “Głosu”. - To rozwiązanie z Gdańska. Rozumiem, że może zabraknąć pieniędzy na budowę całego odcinka od Turzynu do hali przy Szafera, dlatego można najpierw zbudować odcinek np. do Derdowskiego. Nie kończyłby się on tradycyjną pętlą, tylko tzw. końcówką. Do obsługi tej linii trzeba by kupić kilka tramwajów dwustronnych, np. używanych. Myślę, że dzięki temu mieszkańcy Kaliny dużo szybciej doczekaliby się wygodnej komunikacji.

Za kolejną ważną inwestycję tramwajową nasi Czytelnicy uznali trasę wzdłuż ulic Mieszka I i Cukrowej aż do ul. Bronowickiej lub z wariantem do ronda Hakena (3). - Ta trasa odciążałaby już przepełnione linie autobusowe nr 61, 62, 81, 83. Obecnie w godzinach szczytu jest trudno wsiąść do któregokolwiek z wymienionych autobusów - mówi Mariusz Tarka. - Trasa ta mogłaby stać się przedłużeniem choćby linii 4, która obecnie służy studentom z wydziałów na ul. Żołnierskiej, Mickiewicza, Wawrzyniaka. Inwestycja posłużyłaby nie tylko studentom, ale też jako odciążenie zakorkowanej ul. Mieszka I w okresie Wszystkich Świętych, kiedy to również niemożliwym jest wejście do zatłoczonego autobusu.

Nasi Czytelnicy zwrócili również uwagę na potrzebę przywrócenia tramwaju na al. Wojska Polskiego w Śródmieściu. (4).

- Powodem likwidacji trasy tramwajowej w ciągu al. Wojska Polskiego na odcinku pl. Szarych Szeregów - pl. Zwycięstwa była ogólnoświatowa moda na likwidację tramwajów uważanych w tamtym okresie za zawalidrogi - miały królować autobusy. Jak okazało się po latach, likwidacja trasy na al. Wojska Polskiego, ul. Jagiellońskiej (Piastów - Wojska Polskiego), ul. Obrońców Stalingradu (plac Zgody - plac Żołnierza) była poważnym błędem - mówi Janusz Światowy, pasjonat komunikacji. - Wspomniane ulice na tych odcinkach uległy powolnej degradacji.

Niewiele brakuje, żeby usprawnić dojazd z al. Wojska Polskiego do hali Azoty Arena (5). Wystarczy poprowadzić kilkusetmetrowy odcinek w górę ul. Szafera.

Kolejna linia choć krótka mogłaby usprawnić podróżowanie między Nowym Miastem a Turzynem (6), to budowa fragmentu torowiska na ul. Narutowicza, między ul. Potulicką a al. Piastów.

Nie można zapominać o budowie nowej linii z Niebuszewa przez Trasę Północną, fragmentem ul. Przyjaciół Żołnierza i ul. Krasińskiego do centrum (7).

- Kto wie, kiedy i czy w ogóle ta ostatnia ulica będzie poszerzona, ale przy otwartym podejściu do projektowania, da się poprowadzić torowisko nie czekając na poszerzenie ul. Krasińskiego. Przecież na samym dole tejże ulicy kursuje „trójka” - czy przedłużenie linii w górę coś by zmieniło? Korki są, ale dzięki tramwajowi będzie mniej samochodów, bo przecież chodzi o to, żeby kierowcy przesiedli się z samochodów do transportu zbiorowego. Prawdopodobnie byłaby przy tym konieczna przebudowa wiaduktu nad linią kolejową - uważa Robert Łubiński.

Linia tramwajowa miałaby iść Trasą Północną (trzeci etap równolegle do ul. Ostoi - Zagórskiego) aż do ul. Szosa Polska, gdzie wokół Galerii Północ miałaby powstać pętla tramwajowa. Fragment ul. Warcisława (od ul. Przyjaciół Żołnierza) i ul. Królewskiego mają rezerwę terenu pod torowisko.

Polecamy na gs24.pl:

Studniówka 2016: Szczecin, Stargard, Police, Nowogard, Gryfino. WIĘCEJ ZDJĘĆ!

Zobacz także: Miss Studniówek 2016. Dodaj zdjęcie!

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

t
tubylec
W dniu 25.01.2016 o 21:43, Alretta napisał:

A co z trolejbusami dlaczego nikt o nich nie rozmawia przecież do nich nie trzeba torów jedynie pentagram na autobusach i o ile taniej i szybciej to można wykonać nikogo to nie interesuje ciekawe dlaczego?

"Pentagram" - dobrze się czujesz? Satanizm w komunikacji miejskiej?
 

a
abc

Bo trolejbusy tak samo jeżdżą po ulicy jak autobusy, a chodzi o to by jak najbardziej "odkorkować" miasto i jak najwięcej inwestować w tansport szynowy. Zresztą tramwaje są kilka razy bardziej pojemne od autobusów i jak wiadomo jeżdzą w większości po wydzielonych torowiskach nie korkując przy tym ulic czyli są szybszym środkiem transportu niż autobus czy trolejbus.

A
Alretta

A co z trolejbusami dlaczego nikt o nich nie rozmawia przecież do nich nie trzeba torów jedynie pentagram na autobusach i o ile taniej i szybciej to można wykonać nikogo to nie interesuje ciekawe dlaczego?

p
paw

co to jest za bzdurna propaganda tramwajow?! kto ma w tym interes?? w dobie autobusów na prad dalej pcha sie nam stare rozwiazania zreszta mega kosztowne... ale pana z SENS-u i poochodnym mozna tłumaczyc..

m
magda sz-n

Moze Glos zajmie sie tymi ktorzy przeplacili za sieciowki placac jak za pospieszny a jezdza zdezelowanym taborem w zatloczonych autobyusach bo czesc jezdzi za polowe ceny? Policzcie sobie ile jest kursow 807 i do tego jeszcze A, B, C, D, E - ile to razem wypada kurosw. Nich ktos sobie zda trud z redakcji.

K
Kry

Co za idiota - za przeproszeniem - to pisał.

Miasto już odmienił, ale dzielnice to już NIE. No przecież to, aż kuje w oczy - tego z gazety nikt nie widzi?! Przez to odechciewa się dalej czytać..

 

Wy tam nie macie żadnego moderatora? nawet takiego praktykującego poprawną Polszczyznę, kogokolwiek kto by przed opublikowaniem przeczytał artykuł pod względem czysto merytorycznym, i prostych błędów ortograficznych oraz literówek.
No proszę Was, później młodzież czyta takie artykuły, i w ten sam sposób komunikują się ze światem. Nie wiedząc dlaczego drugi rozmówca, słucha i łapie się za głowę, a ten ze złości wyzywa go..

A
Anty"kocham was"

Ty "kocham was" co się włączasz z tym głupim pisowskim wpisem na stronę dotyczącą tramwajów? Jak widać idiotów w tym PiSie jest  w nadmiarze.

Co do tramwajów dziwi mnie,  że miasto odkłada na nie wiadomo kiedy przedłużenie linii tramwajowych na Gumieńce (ul.Mieszka I) i na osiedle Przyjaźni (ul.22 Kwietnia), mimo, że od lat są tam wydzielone środkowe pasy na tory tramwajowe. Pewnie za mało kasy, a to już ostatnia dotacja Unijna.

a
abc

Wg mnie najważniejsze to tramwaj na Warszewo Trasą Północną do Szosy Polskiej, bo ta dzielnica jest bardzo wysunięta na północ, daleko od centum i posiada wielkie obszary wolnych nieużytków, które cały czas są zabudowywane mieszkaniówką. Co roku dynamicznie przybywa tam mieszkańców i za kilka lat naprawde może być paraliż komunikacyjny, zresztą już tak jest a będzie gorzej. Stamtąd nie ma żadnej 2-pasmowej drogi do centrum.

r
renoikubicafan

U nas wszystko robi się bez znajomości celu. Nie wiadomo co chcemy osiągnąć to coś dokleimy. Potem osiedla powstaną w niespodziewanym nowym miejscu i i to co już zrobiliśmy w żaden logiczny sposób nie przystaje do istniejącej infrastruktury .. itd w kółko Macieju ....

Urbanistyczny totalny bardak.

Rozwiązanie szybkiego tramwaju jest fragmentem pomysłu z czasów Gierka pomimo to fragment zrealizowano wg ówczesnej koncepcji. Wtedy planowano, że do tramwaju będzie się zasuwało do 1,2 km, dlatego przystanek za Selgrosem jest na zadupiu, dzisiaj to bzdura.

g
geo

Czy pan Tobert Łubiński byl na Os. Slobecznym? Chyba nie. Bo jak chce skierować tramwaj do Heliosow z Jasnej? Wąską ulicą Rydla?

g
gosc

Jeszcze jeden bubel nie jest naprawiony a już kombinują by robić kolejny i pewnie funduszami nowego naprawiać stary? Oczywiście tramwaj jest szybszy i bardziej ekologiczny a wycofanie autobusów odkorkuje w jakimś stopniu Szczecin, to jeszcze tramwaj na Warszewo bo jest zakorkowane, tramwaj na Osowo

S
Siema

To nietrafiony pomysl. Idea tramwaju miala byc taka, ze bedzie to szybki tramwaj, naziemny odpowiednik metra czyli taki niemiecki S-bahn. Mial umozliwic dojazd do centrum w minimalnym czasie, prostymi odcinkami i mala ilosca przystankow. Podobnie jak w isiedla w Poznaniu wkracza PESTKA. Jezeli linie zaczna kluczyc po osiedlach caly projekt straci pierwotny sens. Tramwaj bedzie jechal do miasra dluzej niz dzis pospieszne. Na pewni nie zacheci zbyt wielu do zamiany samochodu na tramwaj. Do tego na pewno doprowadzi do likwidacji pospiesznych. Wg mnie przystanek pod kazdym blokiem to pomylka, ktora wyjdzie jak bedzie juz za pozno. Koszty wbicia tramwaju w pagorkowate i bardzo ciasne w zabudowie bukowe oceniam na bardzo bardzo kosztowne i bezsensowne. Bo skoro dzis po bukowym na Kolorowych domow jezdzs autobusy, w tym pospieszne z 20 minutowa droga do centrum to wykladanie setek milionow zeby to byl tramwaj a nie autobus jest chory. Linia tramwaju powinna byc jak najszybcuej doprowadzona w rejon petli na slonecznym jako podstawa. Tam jest petla gdzie lacza sie niemal wszystkie linie autobusowe na prawobrzezu i mozna ns poczatrj zewszad dojechac do tramwaju. Kilkaset metrow torow zamiast kosztownej u niepotrzebnej budowy kolejnrj petlu autobusowej i rozwalenia dobrze dzis funkcjonujacej na osiedlach komunikacji autobusowej. Mieszkam to od 1980 roku i uwazam ze dzus to jest bajka w porownaniu do lat 80-90tych.Dalej trzeba znalezc sensowne rozwiazanie by cis poprawic a nie popsuc. Linia tramwajowa to musi byc prosty kregoslup tej czesci miaste a nie powyginany bo pezestanie takim byc. Czesc osiedli salej bedzie bardziej uprzywilejowana do kom. autobusowej i tyle. Nie da sie pogodzic wszysykich bo inaczej ta linia w ogole nie bedzie potrzebna. Wszystkie remonty na Struga, Gdanskiej zakonczone, dzis samochodem ze Slonka do Wyszka jedzie sie 10 min, autobusem 17, wiec tramwaj jezrli mialby miec sens musi byc dla autobusow konkurencyjny, a dla samochodow obiecujacy. Rozwiazaniem dla mnie jest puszczenie lini dalej od petli na slonecznyn przy lubinowej w prawo ul. Handlowa do ronda Regana, a na nim w lewo w kierunku Rudzianki i prosto do Kijewa. Zbliza to linie fo wszestkich osiedli. W miescie z poszczegolnych kwartalow tez trzeba podejsc do przestanku i czasem tez podjechac. Siema

a
auto

Jak będzie tyle nowych linii to ile potrzeba będzie autobusów zastępczych?

 
s
slowianin

Wy sie juz za budowe nowych lini  nie bierzcie!! Wystarczy Nam juz szybki tramwaj ,a raczej TRAMWAJ SMIERCI!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3