Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe autobusy jeszcze w tym roku

Maurycy Machnio
W sumie Szczecin ma mieć 18 nowych autobusów.
W sumie Szczecin ma mieć 18 nowych autobusów. Archiwum
Szczecińskie przedsiębiorstwa autobusowe, Klonowica i Dąbie, ogłosiły kolejne przetargi na dostarczenie nowych autobusów. Jeszcze w tym roku mają pojawić się na ulicach Szczecina. Wyniki przetargu zostaną ogłoszone na początku marca.

SPA Klonowica planuje kupić osiem, natomiast SPA Dąbie dziesięć fabrycznie nowych przegubowych autobusów niskopodłogowych. Jest to ciąg dalszy zakupów, które obie spółki prowadzą od 2008 roku. W tej chwili realizowane są zamówienia z przetargów zakończonych w październiku 2009 roku. Spółka z ul. Klonowica w lutym spodziewa się ośmiu nowych autobusów, a SPA Dąbie czeka na dwanaście pojazdów, które mają być dostarczone na przełomie lutego i marca.

Nowe autobusy, które dotarły do tej pory, zastąpiły stare już ikarusy i jelcze, natomiast te, które przybędą w tym roku, mają zająć miejsce wysłużonych volvo. Prezesi spółek podkreślają, że kupowane autobusy są wyposażone ponadstandardowo. Mają klimatyzację pełnej przestrzeni pasażerskiej, monitoring wewnętrzny, a także kamery na zewnątrz. Przede wszystkim zaś - co do tej pory nie było spotykane w środkach komunikacji miejskiej - nowe autobusy będą wyposażone w mobilne automaty do sprzedaży biletów.

Kolorystyka zamawianych autobusów ma nawiązywać do barw Floating Garden, a obicia siedzeń wykonane według wzoru tkaniny zaprojektowanej dla Szczecina.

- Nowością jest także to, że i poręcze będą wykonane w określonej kolorystyce - mówi Krzysztof Putiatycki, dyrektor SPA Klonowica. - Dostarczane autobusy mają być najnowocześniejszymi modelami, charakteryzującymi się wyjątkowo ekologicznymi silnikami, które nie tylko spełniają wszystkie wymogi europejskie dotyczące spalania, ale nawet je przewyższają.

- Oprócz ekologii wyjątkowo ważne są dla nas komfort i bezpieczeństwo pasażerów - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPA Dąbie. - To stąd ta klimatyzacja, kamery, ale i system wczesnego wykrywania i gaszenia ewentualnego pożaru w komorze silnika. To wyjątkowe standardy w porównaniu z komunikacją ogólnokrajową.

Proces wymiany taboru kosztuje szczecińskie spółki łącznie ponad 80 milionów złotych. Klonowica i Dąbie skorzystały z podniesienia przez miasto ich kapitału. SPA Klonowica na wszystkie inwestycje związane z zakupami, które rozpoczęły się dwa lata temu, wydało 40 milionów zł, z czego wkład własny wyniósł 17 mln. SPA Dąbie natomiast realizuje projekty o łącznej kwocie 43 milionów, zainwestowany kapitał własny wyniósł 16 mln.

Bądź na bieżąco - zasubskrybuj news'y ze Szczecina

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński