- Poprzednia zmiana była w 2021 r. Od tego czasu skumulowana inflacja wyniosła w Polsce ok. 35 proc., a liczba pojazdów w Szczecinie zbliżyła się do 350 tys. Celem zmian w cenniku jest urealnienie opłat w stosunku do inflacji i poprawa dostępności miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania (SPP) - tak Wojciech Jachim z miejskiej spółki NiOL uzasadnia potrzebę zmian.
Nowością będzie śródmiejska strefa płatnego parkowania (ŚSPP) między ulicami Tkacką, Mściwoja i Panieńską. Tam parkowanie będzie płatne siedem dni w tygodniu w godzinach 8-22. Za pierwszą godzinę parkowania zapłacimy 8 zł. Mieszkańcy ŚSPP będą mogli kupić abonament roczny za 500 zł (półroczny za 250 zł) i będą mogli parkować bez dodatkowych opłat na całym obszarze ŚSPP.
- Stare Miasto, ze względu na swoje walory architektoniczne, ciasny układ ulic, wymaga szczególnej ochrony przed nadmiarem samochodów. O ustalenie ŚSPP na Starym Mieście od dawna zabiega Rada Osiedla Stare Miasto, argumentując to tym, że ze względu na atrakcyjność turystyczną (i gastronomiczną) problemy z parkowaniem są tam nie tylko w dni robocze, ale także w i popołudniami - wyjaśnia Jachim.
SPP się zaczerwieni
Drożej będzie w największej strefie, czyli strefie płatnego parkowania. Obecnie pierwsza godzina postoju w podstrefie A kosztuje 3,6 zł, po zmianach zapłacimy 4,4 zł. W podstrefie B zapłacimy 3,6 zł, zamiast obecnych 2,8 zł.
- Autorzy opracowania postulują również zmniejszenie udziału podstrefy żółtej (B) w rejonach, gdzie rotacja aut jest niewystarczająca - komunikuje NiOL.
W praktyce droższa podstrefa A zdominuje SPP, bo zostanie wprowadzona na kilkudziesięciu kolejnych ulicach, gdzie do tej pory działa tańsza podstrefa B.
O 50 i 60 zł wzrosną ceny abonamentów miesięcznych w SPP. Zmiany obejmą także granice stref. W rejonie Teatru Polskiego ich autorzy proponują uzupełnienie SPP o fragment ul. Montwiłła. Druga poprawka dotyczy obleganej przez pojazdy okolicy Bramy
Głównej Cmentarza Centralnego - podstrefa B objęłaby dodatkowy odcinek ul. Ku Słońcu między rondem Pileckiego a Bramą Główną. SPP ma objąć też część Łasztowni.
- Łasztownia z zaniedbanej dzielnicy portowej przeobraża się w atrakcyjną część centrum miasta, a wraz z tym zwiększa się tam ruch pojazdów. Stąd propozycja, by podstrefą żółtą objąć ul. Władysława IV i Zbożową - dodaje Jachim.
O 100 procent (z 200 do 400 zł) mają wzrosnąć kary za brak biletu w SPP. Jeśli ktoś zapłaci w ciągu siedmiu dni od wystawienia kary, to zapłaci 200 zł (dziś 100 zł).
Inne propozycje zmian w płatnym parkowaniu to: wprowadzenie abonamentu zastępczego, umożliwiającego wykorzystania zakupionego abonamentu na pojazd inny niż ten, na który został wykupiony (np. w czasie naprawy samochodu w warsztacie); wymuszenie rotacji pojazdów na miejscach dla zaopatrzenia poprzez wprowadzenie biletu darmowego dla aut zaopatrzenia pobieranego z parkomatu np. na 15 minut; doprecyzowanie definicji opiekuna osoby niepełnosprawnej; wymóg notarialnego potwierdzenia umowy użyczenia pojazdu.
Dwa PPN do likwidacji
Płatne parkingi niestrzeżone (PPN) są położone poza drogami publicznymi, można więc stosować na ich obszarze inne niż w SPP zasady korzystania z postoju, ceny i regulamin. W Szczecinie jest dziś sześć PPN: Trasa Zamkowa, Czarnieckiego, Ogińskiego, Szymanowskiego, Orła Białego, Dolny Taras. Dwa ostanie zostaną zlikwidowane, a nowy PPN - Jasne Błonia - ma powstać na parkingu przy ul. Piotra Skargi naprzeciw Pomnika Czynu Polaków. Ceny na PPN także wzrosną. Np. godzina postoju pod Trasą Zamkową po zmianach będzie kosztowała 2,8 zł (dziś 2 zł).
Konsultacje społeczne w sprawie zmian w płatnym parkowaniu potrwają do 11 października. Ich celem jest zebranie od mieszkańców Szczecina opinii na ich temat. Poświęcona im prezentacja znajduje się na stronie internetowej konsultuj.szczecin.pl. Opinie i uwagi w ramach konsultacji można wysłać na adres e-mail: [email protected] oraz w wersji papierowej, wrzucając do urny konsultacyjnej w urzędzie miasta.