MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowa strefa parkowania, a w raz z nią seria podwyżek dla kierowców

Mariusz Parkitny
Część szczecińskiej starówki zostanie objęta nową strefą płatnego parkowania. Przy okazji podwyżki obejmą wszystkie płatne parkingi komunalne
Część szczecińskiej starówki zostanie objęta nową strefą płatnego parkowania. Przy okazji podwyżki obejmą wszystkie płatne parkingi komunalne Andrzej Szkocki
Część szczecińskiej starówki zostanie objęta nową strefą płatnego parkowania. Przy okazji podwyżki obejmą wszystkie płatne parkingi komunalne. A czerwona strefa zdominuje SPP.

- Poprzednia zmiana była w 2021 r. Od tego czasu skumulowana inflacja wyniosła w Polsce ok. 35 proc., a liczba pojazdów w Szczecinie zbliżyła się do 350 tys. Celem zmian w cenniku jest urealnienie opłat w stosunku do inflacji i poprawa dostępności miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania (SPP) - tak Wojciech Jachim z miejskiej spółki NiOL uzasadnia potrzebę zmian.

Nowością będzie śródmiejska strefa płatnego parkowania (ŚSPP) między ulicami Tkacką, Mściwoja i Panieńską. Tam parkowanie będzie płatne siedem dni w tygodniu w godzinach 8-22. Za pierwszą godzinę parkowania zapłacimy 8 zł. Mieszkańcy ŚSPP będą mogli kupić abonament roczny za 500 zł (półroczny za 250 zł) i będą mogli parkować bez dodatkowych opłat na całym obszarze ŚSPP.

- Stare Miasto, ze względu na swoje walory architektoniczne, ciasny układ ulic, wymaga szczególnej ochrony przed nadmiarem samochodów. O ustalenie ŚSPP na Starym Mieście od dawna zabiega Rada Osiedla Stare Miasto, argumentując to tym, że ze względu na atrakcyjność turystyczną (i gastronomiczną) problemy z parkowaniem są tam nie tylko w dni robocze, ale także w i popołudniami - wyjaśnia Jachim.

SPP się zaczerwieni

Drożej będzie w największej strefie, czyli strefie płatnego parkowania. Obecnie pierwsza godzina postoju w podstrefie A kosztuje 3,6 zł, po zmianach zapłacimy 4,4 zł. W podstrefie B zapłacimy 3,6 zł, zamiast obecnych 2,8 zł.

- Autorzy opracowania postulują również zmniejszenie udziału podstrefy żółtej (B) w rejonach, gdzie rotacja aut jest niewystarczająca - komunikuje NiOL.

W praktyce droższa podstrefa A zdominuje SPP, bo zostanie wprowadzona na kilkudziesięciu kolejnych ulicach, gdzie do tej pory działa tańsza podstrefa B.

O 50 i 60 zł wzrosną ceny abonamentów miesięcznych w SPP. Zmiany obejmą także granice stref. W rejonie Teatru Polskiego ich autorzy proponują uzupełnienie SPP o fragment ul. Montwiłła. Druga poprawka dotyczy obleganej przez pojazdy okolicy Bramy
Głównej Cmentarza Centralnego - podstrefa B objęłaby dodatkowy odcinek ul. Ku Słońcu między rondem Pileckiego a Bramą Główną. SPP ma objąć też część Łasztowni.

- Łasztownia z zaniedbanej dzielnicy portowej przeobraża się w atrakcyjną część centrum miasta, a wraz z tym zwiększa się tam ruch pojazdów. Stąd propozycja, by podstrefą żółtą objąć ul. Władysława IV i Zbożową - dodaje Jachim.

O 100 procent (z 200 do 400 zł) mają wzrosnąć kary za brak biletu w SPP. Jeśli ktoś zapłaci w ciągu siedmiu dni od wystawienia kary, to zapłaci 200 zł (dziś 100 zł).

Inne propozycje zmian w płatnym parkowaniu to: wprowadzenie abonamentu zastępczego, umożliwiającego wykorzystania zakupionego abonamentu na pojazd inny niż ten, na który został wykupiony (np. w czasie naprawy samochodu w warsztacie); wymuszenie rotacji pojazdów na miejscach dla zaopatrzenia poprzez wprowadzenie biletu darmowego dla aut zaopatrzenia pobieranego z parkomatu np. na 15 minut; doprecyzowanie definicji opiekuna osoby niepełnosprawnej; wymóg notarialnego potwierdzenia umowy użyczenia pojazdu.

Dwa PPN do likwidacji

Płatne parkingi niestrzeżone (PPN) są położone poza drogami publicznymi, można więc stosować na ich obszarze inne niż w SPP zasady korzystania z postoju, ceny i regulamin. W Szczecinie jest dziś sześć PPN: Trasa Zamkowa, Czarnieckiego, Ogińskiego, Szymanowskiego, Orła Białego, Dolny Taras. Dwa ostanie zostaną zlikwidowane, a nowy PPN - Jasne Błonia - ma powstać na parkingu przy ul. Piotra Skargi naprzeciw Pomnika Czynu Polaków. Ceny na PPN także wzrosną. Np. godzina postoju pod Trasą Zamkową po zmianach będzie kosztowała 2,8 zł (dziś 2 zł).

Konsultacje społeczne w sprawie zmian w płatnym parkowaniu potrwają do 11 października. Ich celem jest zebranie od mieszkańców Szczecina opinii na ich temat. Poświęcona im prezentacja znajduje się na stronie internetowej konsultuj.szczecin.pl. Opinie i uwagi w ramach konsultacji można wysłać na adres e-mail: [email protected] oraz w wersji papierowej, wrzucając do urny konsultacyjnej w urzędzie miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kadra Probierza przed Portugalią - meldunek ze Stadionu Narodowego

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński