Przypomnijmy, że inwestycja obejmuje:
- modernizację trasy tramwajowej na odcinku od Ronda Gierosa do ul. Kwiatowej z dobudową drugiego toru
- oraz budowę nowego odcinka dwutorowego od ul. Kwiatowej do nowoprojektowanej pętli Mierzyn,
- przebudowę układu drogowego w ciągu ulicy Ku Słońcu,
- wykonanie pętli autobusowej wraz z ciągami pieszymi, rowerowymi i parkingami rowerowymi dla obsługi podróżnych.
Szacuje się, że akceptowana przez pieszego odległość do przystanku komunikacji zbiorowej waha się od 500 do nawet 1000 m.
CZYTAJ WIĘCEJ: Tramwaj do Mierzyna. Na wykonawcę nowej linii jeszcze poczekamy
- Wydłużenie trasy tramwajowej w okolice CH Ster może zdecydowanie poprawić kwestię podróży multimodalnych (czyli przewozu osób lub towarów, przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu- przyp. red.) mieszkańców Mierzyna oraz kolejnych miejscowości zlokalizowanych w ciągu drogi krajowej 10 - mówi dr inż. Krystian Pietrzak, prodziekan Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie.
Jak wylicza, po pierwsze, lokalizacja nowej pętli w pobliżu dużych parkingów ułatwi korzystanie z tramwaju linii 8 i 10 dotychczasowym kierowcom samochodów.
Po drugie, przybliżenie pętli w kierunku Mierzyna oznaczać będzie relatywne zmniejszenie liczby kilometrów pokonywanych przez autobusy miejskie kursujące w ramach funkcji dowozowo-odwozowej (np. linie 108, 124).
- W mojej opinii zaoszczędzone w ten sposób kwoty gmina powinna przeznaczyć na dodatkowe kursy tych autobusów, zwiększając zatem ich częstotliwość na wskazanych liniach - kontynuuje ekspert. - To również może dodatkowo wpłynąć na zainteresowanie mieszkańców transportem zbiorowym. Po trzecie, inwestycja zakłada również budowę drugiego toru na dotychczas jednotorowym odcinku od Ronda Gierosa do skrzyżowania ulic Ku Słońcu i Kwiatowej. Dzięki temu tramwaj będzie poruszał się wyłącznie po wydzielonej dla niego infrastrukturze, bez wspólnych odcinków z pojazdami indywidualnymi.
- W aspekcie zwiększenia zainteresowania transportem publicznym, warte rozważenia jest również włączenie samego Mierzyna do systemu Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Takie rozwiązanie staje się coraz bardziej skuteczną formą przemieszczania w ramach funkcji dowozowo-odwozowej - dodaje dr inż. Krystian Pietrzak.
Jak zauważa nasz ekspert, podróż samochodem po ścisłym centrum Szczecina, w ciągu najbliższych kilku lat może stawać się coraz trudniejsza.
Spodziewać się można poszerzania strefy płatnego parkowania i znacznego zwiększenia opłat za strefę. Przyjęta w 2018 roku Ustawa o elektromobilności, pozwala miastu ponadto na tworzenie stref czystego transportu, do którego wjeżdżać będą mogły wyłącznie pojazdy zeroemisyjne.
Polecamy również:
ZOBACZ TEŻ WIDEO: Rozmowa tygodnia Gs24.pl z Piotrem Krzystkiem, prezydentem Szczecina
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?