Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan wprowadza nowy system podwójnych wtryskiwaczy

Wojciech Frelichowski
Podwójny wtryskiwacz
Podwójny wtryskiwacz Fot. Nissan
Nissan opracował systemu podwójnych wtryskiwaczy, zaprojektowany pod kątem obniżenia zużycia paliwa w silnikach benzynowych małej pojemności. System nazwany Nissan Dual Injector jest nowatorskim rozwiązaniem w obecnie produkowanych silnikach.

W większości silników benzynowych stosowane są pojedyncze wtryskiwacze na cylinder (dostarczające paliwo do obydwu kanałów dolotowych). W nowym systemie zasilania paliwem - pierwszym tego rodzaju na świecie w autach seryjnych - zastosowano osobne wtryskiwacze dla poszczególnych kanałów dolotowych, a nie cylindrów, co przyspiesza rozpylanie paliwa, zmniejsza ilość niespalonej mieszanki oraz przyczynia się do obniżenia emisji węglowodorów. Rozwiązanie to powoduje zmniejszenie średnicy kropel paliwa o około 60 proc., co przekłada się na większą płynność i stabilność procesu spalania.

System umożliwia także ciągłe sterowanie fazami otwarcia zaworów wydechowych, a nie tylko dolotowych, co poprawia sprawność cieplną, zmniejsza straty tłoczenia oraz przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa nawet o 4 proc,. dzięki zsynchronizowanej pracy dwóch wtryskiwaczy.

Z lewej: jeden kanał dolotowy w systemie Dual Injector. Z prawej: konwencjonalny system wtrysku obsługujący obydwa kanały dolotowe.
(fot. Fot. Nissan)

Teoretycznie podobne systemy bezpośredniego wtrysku, w których paliwo także wtryskiwane jest bezpośrednio do cylindrów, są jednak trudniejsze do zastosowania w silnikach o małej pojemności, ponieważ wymagają montowania wysokociśnieniowej pompy, która komplikuje konstrukcję systemu i podnosi koszty. Jednak jak zapewnia japoński system Nissan Dual Injector jest lżejszy i konstrukcyjnie prostszy, ponieważ paliwo podawane jest tu pod normalnym ciśnieniem, co oznacza zmniejszenie kosztów o około 60 proc. w porównaniu z silnikami o podobnej pojemności z bezpośrednim wtryskiem.

W nowym systemie z podwójnymi wtryskiwaczami katalizator zawiera o połowę mniej metali szlachetnych przy utrzymaniu niezmienionej efektywności działania układu katalizatora. W połączeniu z katalizatorami o ultraniskiej zawartości metali szlachetnych, wprowadzonymi w 2008 roku, ilość metali szlachetnych można obniżyć nawet o 75 proc..

Nissan wprowadzi nowy system w samochodach produkowanych seryjnie na początku roku 2011.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński