Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

NIK negatywnie o budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Opieszałość i niesolidność wykonawcy

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Przystanek kolejowy Szczecin - Drzetowo nadal w budowie
Przystanek kolejowy Szczecin - Drzetowo nadal w budowie Andrzej Szkocki, Archiwum
Raport Najwyższej Izby Kontroli to "kubeł lodowatej wody" na jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w regionie. Kontrola NIK skupiła się m.in. na ustaleniu przyczyn opóźnienia inwestycji.

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła działalność PKP PLK w zakresie przygotowania, realizacji i nadzoru nad realizacją zadania Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. PKP PLK nie wykonała żadnego z dwóch projektów inwestycyjnych objętych zadaniem. To modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny - Police oraz drugie zadanie: modernizacja wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych na liniach kolejowych nr 273 do Gryfina, 351 do Stargardu i 401 do Goleniowa.

Skąd wzięło się opóźnienie?
Całość prac miała zostać oddana do użytku do końca września 2022 r. a stanowiące podstawę całego systemu linie kolejowe miały zostać zmodernizowane lub wybudowane do końca sierpnia 2020 roku. Nic z tego nie wyszło. Dlaczego?

- Kontrola NIK ustaliła, że wbrew przepisom prawa zamówień publicznych, PKP PLK nie opracowała programu funkcjonalno-użytkowego służącego m.in. do ustalenia wartości zamówienia. PKP PLK jako zamawiający nieprawidłowo ocenił uzyskane wyjaśnienia Wykonawcy dotyczące m.in. zadeklarowanych terminów wykonania i mimo poważnych wątpliwości, co do ich realności podnoszonych na etapie oceny oferty, udzielił zamówienia. Zamawiający dopiero po upływie terminów wykonania inwestycji kolejowych rozważał odstąpienie od umowy z Wykonawcą. Centrum Realizacji Inwestycji sześciokrotnie wystąpiło do Zarządu PKP PLK z propozycją odstąpienia od umów z winy Wykonawcy. Za każdym razem Zarząd tych wniosków nie akceptował. Zamawiający nie naliczał również Wykonawcy kar umownych z tytułu nieterminowego wykonania poszczególnych etapów umów - czytamy w raporcie.

Kiedy ruszy SKM?
I etap SKM mógłby ruszyć w 2024 roku, jednak pociągi dojeżdżałyby tylko do Szczecina Głównego, bez ważnego węzła przesiadkowego Szczecin Niebuszewo. Wówczas ma być wprowadzony bilet metropolitalny, ale tylko okresowy np. na trasę Stargard - Szczecin z możliwością podróżowania komunikacją miejską po Szczecinie czy Stargardzie. Na podróż po całości SKM będziemy musieli poczekać do drugiej połowy 2025 roku.

W górę poszedł również koszt inwestycji. W 2017 roku to były 732 mln złotych i oparte na szacunkach sprzed roku, od tego czasu sporo zmieniło się, wystąpiła m.in. konieczność wykonania dodatkowych prac. Obecnie koszt budowy SKM wynosi ponad 1 184 mln złotych brutto i powinien zamknąć się w tej kwocie.

Czekamy na komentarz PLK PKP w sprawie raportu. Do tematu jeszcze wrócimy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński