reklama

Niezdrowe podjadanie między posiłkami

(MG) On Board PRZaktualizowano 
Prawie 90% Polaków podjada między posiłkami, a tylko 15% osób spożywa regularnie 5 posiłków w ciągu dnia - wynika z badań epidemiologicznych przygotowanych na potrzeby programu edukacyjnego "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia"

Złe nawyki żywieniowe, w tym nieregularne jedzenie, podjadanie między posiłkami, jedzenie w pośpiechu, niejedzenie śniadania czy spożywanie głównego posiłku przed snem prowadzą do nadwagi i otyłości.

Nieregularne jedzenie to jeden ze złych nawyków zdrowotnych Polaków. Ustalenie dobowego rytmu spożywania posiłków jest możliwe, nawet jeśli prowadzimy bardzo aktywny tryb życia. Można wyznaczyć sobie, dostosowane do rytmu pracy, godziny posiłków. Ważne, żeby zaplanować 5 posiłków w ciągu dnia: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolację. Nie podjadajmy między posiłkami! - podkreśla prof. dr hab. n. med. Barbara Zahorska-Markiewicz, ekspert programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia".

Najczęściej Polacy podjadają słodycze (48%), następnie przekąski (36%), a najrzadziej owoce (16%).

Słodyczom trudno się oprzeć, ale nie wolno zapominać, że optymalna
dla zdrowia kombinacja składników odżywczych nie musi oznaczać rezygnacji
z przyjemności. Wystarczy się zastanowić, jakimi zdrowymi odpowiednikami możemy zastąpić kaloryczne i szkodliwe dla naszego zdrowia produkty.

Zamiast batonika możemy zaspokoić swój apetyt na słodycze, zjadając np. suszone owoce. Rodzynki, suszone morele i banany doskonale nadają się także dla osłodzenia ulubionej sałatki, która może stanowić substytut kalorycznych przekąsek.

Jeśli ktoś nie lubi suszonych owoców, na przekąskę może przygotować sobie pokrojone świeże warzywa, np. marchewkę czy paprykę.

Aby nie podjadać:
Aby oduczyć się podjadania i mieć poczucie sytości na dłużej, każdy posiłek powinien być bogaty we wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

- Podstawę codziennej diety powinny stanowić produkty z pełnego ziarna (źródło węglowodanów). Sięgając po chleb czy makaron wybieraj ich pełnoziarniste odmiany.
- 2-3 razy dziennie jedz warzywa i owoce. Owoce, ze względu na zawartość cukrów, warto spożywać rano, warzywa - o każdej porze dnia.
- Przynajmniej raz dziennie w twoim menu powinny się znaleźć orzechy lub rośliny strączkowe, takie jak fasola, soczewica, groch. Są one cennym źródłem białka i błonnika.
- Mleko i nabiał należy spożywać w ograniczonych ilościach. Szklanka mleka lub 1-2 plasterki żółtego sera dziennie wystarczą, aby zapewnić organizmowi konieczną ilość wapnia.
- Czerwone mięso, kiełbasę, wędliny, białe pieczywo, ryż oraz słodycze powinno się spożywać jedynie sporadycznie.

Program na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa "Zentiva
- zmieniamy przyzwyczajenia" jest ogólnopolskim projektem edukacyjnym. Program realizuje misję firmy, której elementem jest podnoszenie jakości ludzkiego życia. Program buduje całościowe spojrzenie na pacjenta, zachęca do zmiany stereotypów i złych nawyków zdrowotnych, uczy pacjentów mówić kompleksowo o swoich problemach zdrowotnych.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

l
latawiec

No tak całkiem mądrze powiedziane. nie wiedziałam, że moje ukochane wafelki mają w składzie błonnik...to pocieszające. Zawsze kupuje takie ze znaczkiem tao muszę następnym razem się wczytać ile tego błonnika tam jest, bo jest super na płaski brzuch i zgrabne nóżki.

P
Precelki

Człowiek powinien jeść średnio co 2 godziny więc nie wiem dokładnie o co chodzi z tym podjadaniem. Zasady jakich należy przestrzegać to regularne posiłki, małe porcje i zdrowe produkty. Cała filozofia. W ciągu dnia ciężko znaleźć czas na misterne szykowanie posiłków ale zjedzenie dwóch wafli ryżowych z błonnikiem lub też małego opakowania serka wiejskiego nie powinno być szczególnie problematyczne, a skutecznie niweluje uczucie głodu, dostarcza białka i węglowodanów niezbędnych do funkcjonowania.

G
Gość

To zwykle lakomstwo a nie zle nawyki zywieniowe. Mozna jesc wszystko w malych porcjach najlepiej bez soli i cukru.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3