Nieterminowe płatności hamują biznes

Maciej Badowski AIP
Problem zaległości w płatnościach wobec przedsiębiorców spowodował, że z inicjatywy Komisji Europejskiej powstała Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie zwalczania zaległości w opłatach.
Problem zaległości w płatnościach wobec przedsiębiorców spowodował, że z inicjatywy Komisji Europejskiej powstała Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie zwalczania zaległości w opłatach. 123RF
Płatności po terminie to szczególny problem dla wielu europejskich, ale także polskich przedsiębiorstw. Ponad połowę firm zostało zmuszonych do akceptacji dłuższych terminów płatności, jednocześnie część rodzimych przedsiębiorców uważa opóźnienia w płatnościach za celowe działanie swoich kontrahentów. Prawie połowa polskich firm widzi rozwiązanie problemu nieterminowych płatności w uchwaleniu nowych, restrykcyjnych aktów prawnych.

Prawidłowe zachowania płatnicze w firmie są istotnym elementem każdego dobrze prosperującego przedsiębiorstwa. Jednakże kondycje finansowe wielu europejskich i polskich firm, wskazują na szereg nieprawidłowości związanych z terminowymi płatnościami. Jak się okazuje, ocena ryzyka wynikająca z opóźnień w płatnościach została w 2017 roku oszacowana na nieco niższą w porównaniu do ubiegłego roku. Pomimo pozytywnego trendu, wiele przedsiębiorstw wciąż mierzy się z problemem jakim są nieterminowe płatności.

Opóźnione płatności a ryzyko

Podstawą rozwoju każdego przedsiębiorstwa jest jego stabilność finansowa. Niestety opóźnione płatności klientów w mniejszym lub większym stopniu wpływają na destabilizacje kondycji każdej firmy. Poza brakiem perspektyw na dalszy rozwój przedsiębiorstwa, do konsekwencji związanych z nieterminowymi płatnościami można dołączyć problem niemożności tworzenia nowych miejsc pracy (ok. 22 proc.), utratę dochodów (ok. 25 proc.) czy zagrożenie istnienia firmy (ok. 20 proc.). Co ważne, z Europejskiego Raportu Płatności 2017 wynika, że 30 proc. przedsiębiorców wskazuje na średni lub duży wpływ opóźnień w płatnościach na kwestię utraty płynności finansowej firmy- wynika z przeprowadzonego przez Intrum Justitia Europejskiego Raportu Płatności 2017.

Przyczyny nieterminowych płatności

Wśród klientów polskich przedsiębiorstw panują cztery główne nurty związane z nieterminowymi płatnościami. Zasadniczymi i najwyżej notowanymi przyczynami problemów z opłatami według badanych przedsiębiorców, są trudności finansowe kontrahentów oraz celowe opóźnienia opłat. Rzadziej motywem opóźnionych płatności są spory dotyczące dostarczonych towarów i usług oraz nieefektywne procedury administracyjne klientów.

- W związku z zaległymi należnościami, tylko 32 proc. przedsiębiorców przekazuje niezapłacone faktury do firm windykacyjnych. Przedsiębiorcy zazwyczaj robią to dopiero po upływie 83 dni od terminu płatności faktury – mówi Krzysztof Krauze, prezes Intrum Justitia.

Zaległe płatności a Unia Europejska
Problem zaległości w płatnościach wobec przedsiębiorców spowodował, że z inicjatywy Komisji Europejskiej powstała Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie zwalczania zaległości w opłatach. Jak się okazuje, tylko 8 proc. polskich przedsiębiorców zna tę dyrektywę – to bardzo mało w porównaniu do średniej europejskiej, która wynosi 31 proc. Co ciekawe, w porównaniu do znajomości europejskich zarządzeń, aż 63 proc. polskich firm twierdzi, że ma świadomość przepisów krajowych dotyczących opóźnionych lub nieuregulowanych płatności, czyli w tym przypadku więcej niż wynosi europejska średnia (57 proc.).

Rozwiązanie problemu

Nieterminowe płatności to problem, z którym muszą mierzyć się europejscy oraz polscy przedsiębiorcy. Nieuregulowane ustawodawstwo oraz niepoprawna kultura płatności to tylko niektóre z przyczyn związanych z trudnościami finansowymi przedsiębiorstw, a także trudną sytuacją gospodarczą w całej Europie. Wiele polskich i zagranicznych przedsiębiorstw widzi rozwiązanie problemu w uchwaleniu nowych, restrykcyjnych aktów prawnych.

- Jak można zauważyć, kultura płatności w końcu zaczęła podążać w dobrym kierunku. Niestety wciąż wielu przedsiębiorców musi akceptować dłuższe terminy spłat należności wbrew własnej woli. Z tego powodu, aż 42 proc. polskich firm jest za wprowadzeniem bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących punktualnych płatności – mówi ekspert.

Z kolei 17 proc. polskich przedsiębiorców preferuje ustanowienie dobrowolnych inicjatyw ze strony firm w kwestii opóźnionych płatności. Co istotne, 79 proc. polskich firm twierdzi, że obowiązujące przepisy prawa utrudniają prowadzenie z sukcesem działalności gospodarczej w Polsce.

OBEJRZYJ WIDEO:
Co drugi Polak planuje w tym roku wyjechać na wakacje

Wideo

Materiał oryginalny: Nieterminowe płatności hamują biznes - Strefa Biznesu

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
prawnik-infolinia

Termin płatności - Polecam artykuł jak zdyscyplinować firmę do terminowych płatności http://poradyprawne-infolinia.pl/nieterminowe-wplaty/

b
bogdan

Też się użeram z opóźnieniami. Z zewnętrznej windykacji nie korzystałem, mam jedynie faktoring w idea money. To trochę ułatwia pracę.

J
Janusz

Niestety problem z przeciąganiem płatności jest bardzo częsty. Niektórzy przedsiębiorcy z różnych powodów badają swoich dostawców na ile sobie mogą pozwolić w przeciąganiu płatności niejednokrotnie stawiając na szalę argument "zawsze mogę pójść do konkurencji".
Jest kilka sposobów na rozwiązanie tej kwestii: można całkowicie odciąć się od klientów przeciągających płatności co nie jest dobre pod kątem rozwoju firmy i sprzedaży, można zlecić działania windykacyjne zewnętrznej firmie co bardzo często negatywnie wpływa na relację z klientem lub można wykonywać działania monitoringu i windykacji we własnym zakresie to rozwiązanie da gwarancję, że relacje z klientami pozostaną na dobrym poziomie.
U podstawy problemu z klientami przeciągającymi płatności leży kwestia przyzwyczajenia. Firmy w obawie o utratę klienta stosują bardzo elastyczne podejście do płatności przez co wyrabiają u swoich klientów złe nawyki. Jeżeli firma chce poprawić wskaźnik rotacji należności po pierwsze musi zmierzyć się z problemem powolnego odzwyczajenia swoich klientów od złych nawyków ( powolnego aby relacja z klientem nie ucierpiała). Należy zaplanować jasny proces windykacyjny i konsekwentnie go egzekwować tak żeby klient wiedział kiedy i za co czeka go kara.
Na pierwszy rzut oka zorganizowanie profesjonalnej windykacji we własnym zakresie może się wydawać bardzo problematyczne, czasochłonne i kosztochłonne zwłaszcza w przypadku mniejszych firm. Nic bardziej mylnego na rynku są dostępne różnego rodzaju systemy, które pozwalają prowadzić profesjonalną windykację we własnym zakresie. Przy wyborze takiego systemu trzeba zwrócić uwagę na wiele aspektów, ponieważ same automatyczne wysyłki e-maili czy smsów nie przyniosą oczekiwanych efektów.
Na rynku jest kilka systemów, które pozwalają w profesjonalny sposób wykonywać windykację m.in. finansea.com

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3