Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niemiecka strona mostu Siekierki – Neurüdnitz dostępna jeszcze w czerwcu. Zobacz zdjęcia z budowy

Katarzyna Świerczyńska
Katarzyna Świerczyńska
Jeszcze w czerwcu rowerzyści i piesi będą mogli przeprawić się przez niemiecką część Mostu Siekierki – Neurüdnitz. Ale na oficjalne otwarcie trzeba poczekać do września.

Jako pierwsze informację o konkretnej dacie oddania do użytku niemieckiej strony mostu podało niemieckie stowarzyszenie rowerzystów ADFC – to 25 czerwca. – Otrzymaliśmy tę informację z biura budowlanego urzędu Barnim-Oderbruch. Jednak nasi przewodnicy, którzy przejeżdżali niedawno obok placu budowy, mówią, że wszystko wygląda jeszcze na mocno niedokończone – opowiada Hannelore Lingen z zarządu ADFC Berlin i przewodniczka ADFC. Stowarzyszenie pierwszą zorganizowaną wycieczkę rowerową trasą przez most zaplanowało na 2 lipca.

My byliśmy na moście w drugi weekend czerwca. Droga od polskiej strony nie jest jeszcze dokończona, a przy moście wciąż ustawione jest rusztowanie. Jak podkreśla Hannelore Lingen, choć most ma być udostępniony dla ruchu w czerwcu, oficjalne otwarcie mostu jest zaplanowane dopiero na wrzesień.

Dla kogo ten most?

Most Siekierki – Neurüdnitz to dawny most kolejowy, który obecnie ma służyć rowerzystom i pieszym. Polska część mostu jest już dawno gotowa. Inwestycja została ukończona w maju ubiegłego roku. Niemiecka część budowy opóźniła się m.in. przez stanowiska lęgowe ptaków usytuowane na samym moście.

Na granicy państw, między dwiema częściami mostu swój początek ma rowerowa Trasa Pojezierzy Zachodnich. Po polskiej stronie znajduje się punkt widokowy, liczne ławeczki z edukacyjnymi planszami opowiadającymi o historii i przyrodzie. Już teraz, mimo że mostem nie można przejechać na niemiecką stronę, to częsty cel wycieczek rowerowych turystów.

Europabrücke czyli Most Europejski, bo tak nazywa się teraz, po udostępnieniu niemieckiej części, stworzy ogromne możliwości planowania rowerowych wycieczek, zarówno tych krótszych, jak i długodystansowych. Uruchomiona w tym roku po dwuletniej pandemicznej przerwie przeprawa promowa w Gozdowicach daje możliwość zrobienia atrakcyjnej pętli po obu stronach Odry.

Zburzony, odbudowany, przebudowany

Sam most ma 785 merów, składa się z dwóch części i jest uznawany za najdłuższy kolejowy most na Odrze. Pierwotny obiekt został zbudowany w 1892 roku jako most kolejowy. Jednak został on zniszczony w 1945 roku przez wycofujące się wojsko niemieckie.

Po wojnie został odbudowany, ale nie kursowały po nim pociągi. Linia kolejowa prowadząca do mostu została zlikwidowana w 1999 roku. Szybko pojawiły się pomysły, aby tak atrakcyjny obiekt wykorzystać turystycznie. W 2018 r. Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Barnim-Oderbruch podpisały umowę, zgodnie z którą most stał się ścieżką pieszo-rowerową. Osoby ciekawe pasjonującej historii samego mostu i walk, jakie toczyły się na tych terenach w 1945 roku, mogą udać się do Muzeum Pamiątek 1. Armii Wojska Polskiego i Dziejów Ziemi Mieszkowickiej w Gozdowicach i Starych Łysogórkach. W budynku w Starych Łysogórkach można podziwiać m.in. czasową wystawę poświęconą przeprawie: „Od pociągów do rowerów”.

Pieniądze na remont polskiej części mostu w 85 proc. pochodzą ze środków unijnych. Środki przekazali również Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego oraz gmina Cedynia. W sumie remont polskiej części mostu kosztował 12 mln. złotych. Warto dodać, że nasza część przeprawy otrzymała nagrodę w konkursie Property Design Awards 2022 zwyciężając w kategorii przestrzeń publiczna.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński