Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niemcy obawiają się, że połączenie kolejowe ze Szczecinem nie będzie szybkie. Powód?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Sąsiedzi zza miedzy mają wątpliwości, czy będziemy mogli w pełni korzystać z planowanej do 2026 roku modernizacji linii kolejowej Szczecin – Berlin. Powód? Brak drugiego toru po stronie polskiej. Może to spowodować, że wdrożenie szybszego połączenia do stolicy Niemiec nie będzie możliwe. PKP PLK ripostuje: realizacja prac na odcinku ze Szczecina do granicy nie opóźni przywrócenia dwutorowego zelektryfikowanego połączenia Szczecin - Berlin.

Deutsche Bahn chce rozpocząć rozbudowę i modernizację linii Berlin-Szczecin w 2021 roku. Zgodnie z planem prace wraz z elektryfikacją poszczególnych odcinków zakończą się do 2026 roku. Rząd federalny Niemiec przeznaczył na projekt około 380 milionów euro, kraje związkowe - Berlin i Brandenburgia wnoszą łącznie 100 milionów euro.

Cała trasa zostanie zelektryfikowana, a pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 160 km/h. To oznacza, że podróż ze Szczecina od Berlina zajmie tylko półtorej godziny. Niemcy widzą jednak jedno "ale".

- Brak drugiego toru po polskiej stronie niweczy wszystkie nasze założenia odnośnie planowanego rozkładu jazdy – mówi Frank Gotzmann, dyrektor Urzędu Gartz n. Odrą.

CZYTAJ TEŻ: Pociągiem ze Szczecina do Berlina 160 km/h. Niemcy inwestują ponad miliard złotych!

Pociągiem ze Szczecina do Berlina 160 km/h. Niemcy inwestują...

Urząd Związku Gmin Gartz n. Odrą ma nadzieję, że pociągi ze Szczecina do Berlina (względnie Angermünde) będą kursowały co godzinę, a w godzinach porannego i wieczornego szczytu co 30 minut. Z dostępnych informacji wynika jednak, że na 141 kilometrowej trasie ze Szczecina do Berlina, po polskiej stronie, na odcinku 6,5 km, nie jest przewidywana rozbudowa do dwóch torów.

Analiza transportowa wykazuje, że dla sprawnego kursowania pociągów szczególnie krytyczny jest odcinek długości 1200 metrów, pomiędzy stacją Szczecin Gumieńce i Szczecin Główny. Brak drugiego toru na tym odcinku może spowodować, że trasa nie będzie obsługiwana przez szybkie pociągi. Dodatkowy koszt, jaki trzeba by ponieść na położenie drugiego toru na tym odcinku, nie byłby zbyt wysoki.

PKP Polskie Linie Kolejowe w odpowiedzi tłumaczą, że są w stałym kontakcie z zarządcą niemieckiej sieci kolejowej DB Netz.
- Połączenie Szczecin – Berlin jest omawiane w toku planowych obustronnych spotkań. Dotychczas strona niemiecka nie przekazała oficjalnej informacji o zapewnieniu finansowania na modernizację połączenia do prędkości 160 km/h i budowie drugiego toru. Do 2018 r DB Netz deklarował budowę jednego toru, a później nie podejmował decyzji o rozszerzeniu inwestycji ze względu na brak finansowania - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nigdy nie zwlekały z działaniami sprzyjającymi lepszemu polsko – niemieckiemu połączeniu kolejowemu. PLK już wykonały po stronie polskiej część prac dla sprawniejszych połączeń kolejowych między Szczecinem a granicą państwa, co jest istotne dla komunikacji kolejowej Szczecin – Berlin. Zakres prac po stronie polskiej obejmuje odcinek ok 10 km. Realizacja prac na tym odcinku, elektryfikacja oraz przystosowanie do 160 km/h, na pewno nie opóźni przywrócenia dwutorowego zelektryfikowanego połączenia Szczecin - Berlin. Kluczowe jest wywiązanie się niemieckiego partnera z ogłoszonej w mediach 9 lipca br. deklaracji o dobudowie drugiego toru na odcinku ok 40 km. W poprzednich latach nie było deklaracji wprowadzenia w życie takiego rozwiązania ze względu na brak finansowania.

Na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już opracowywane jest studium wykonalności, które będzie gotowe w 2021 r. Analizy obejmują dostosowanie odcinka linii Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – Granica Państwa (Tantow) (nr 408 i nr 409) do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych, elektryfikację linii kolejowej z dobudową drugiego toru, wraz z modernizacją układu torowego i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Szczecin Gumieńce.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wielka inwestycja kolejowa. Co słychać przy przebudowie linii Szczecin - Poznań? ZDJĘCIA

Ze Szczecina do Poznania pojedziemy pociągiem 160 km/h i 50 ...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński