Poseł o zagrożeniu poinformuje premiera Kazimierza Marcinkiewicza oraz Biuro Bezpieczeństwa Narodowego przy prezydencie RP.
- Chodzi o bezpieczeństwo gospodarcze Polski - mówi Krzysztof Zaremba. - Chcę zadać pytania co w tej sprawie robi zarząd województwa, a także wojewoda. Zarówno poprzedni jak i obecny.
Informacje, które zebrał poseł, potwierdziła w liście do niego Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
- Poseł ma prawo zwrócić się do nas z takim pytaniem i udzieliliśmy mu odpowiedzi. Jej treści niestety, nie mogę ujawnić, ale to były materiały zdobyte drogą oficjalną - mówi Wojciech Mikołajuk, rzecznik ABW. - Nie mogę ujawnić, czy informacje na temat kanału HFW uznaliśmy za niepokojące i powiadomiliśmy o nich odpowiednie organa.
Odbudowa kanału, który funkcjonował do 1945 roku ujęta była już w "programie transportowym zjednoczonych Niemiec", który powstał po upadku muru berlińskiego w 1992 roku. Strona polska została poinformowana o tych planach dopiero 10 lat później. Zgodnie z założeniami, wybudowanie kanału ma czterokrotnie zwiększyć możliwości przeładunkowe portu w Schwedt.
- Sprawa ciągnie się od co najmniej 5 lat lub więcej, gdy port śródlądowy w Schwedt był oddawany do użytku - przypomina Zygmunt Meyer, marszałek województwa zachodniopomorskiego. - Obecni byli tam przedstawiciele Szczecina, Zarządu Portów Szczecin-Świnoujście i wtedy zadałem pytanie, czy ten port budowano za naszą zgodą. Wówczas się okazało, że strona niemiecka nie posiada odpowiednich uzgodnień.
Więcej w papierowym wydaniu "Głosu".
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?