Niebezpieczne pomysły ministerstwa gospodarki morskiej

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Weź człowieku odejdź - zaapelował do Marka Gróbarczyka, ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poseł PO Sławomir Nitras. To jego reakcja na ostatni pomysł ministerstwa. - A ten pomysł jest niebezpieczny - dodał Nitras.

Nową propozycję ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie budowy promów w Szczecinie prezentowali wczoraj na konferencji prasowej posłowie Platrofmy Obywatelskiej Arkadiusz Marchewka i Sławomir Nitras. Pokazali projekt umowy spółki celowej, z której wynika, że to Zarząd Portu Szczecin Świnoujście, a także spółka córka PŻM Unity Line i spółka Polferries oraz Corbridge Investments S.A. z Warszawy mają zająć się budową promów.

- Dlaczego to port ma budować w Szczecinie statki - zastanawia się Arkadiusz Marchewka, poseł PO i jednocześnie wiceprzewodniczący sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Przecież port nie jest od tego.

ZOBACZ TEŻ:

- Tak samo nie od budowy pramów są firmy, które zajmują się przewozami, czyli nasi armatorzy - mówi poseł Sławomir Nitras i dodaje. - To tak jakby firma transportowa zajmowała się budową samochodów, a zarząd dróg zamiast dbać o jakość tych dróg miał też zajmować się budową samochodów - tłumaczył poseł Nitras.

- Z tego co wiemy, to spółki przewozowe nie chcą tych promów budować, ale są do tego zmuszane - podkreślali posłowie Platformy Obywatelskiej.

I zwracali uwagę, że w tym nowym projekcie MGWiŻŚ uwzględnione są spółki z naszego regionu, a nie z Gdańska czy Gdyni.

Nowa spółka ma się nazywać Polskie Promy i ma mieć swoją siedzibę w Warszawie. Jej celem ma być pozyskanie projektu technicznego promu, dostosowanie projektu do wymogów portów oraz potrzeb armatora, zamówienie nowych promów w morskiej stoczni w Szczecinie oraz pozyskania finansowania dłużnego dla realizacji budowy promów. Udziały w kapitale zakładowym nowej spółki mają być pokryte w całości wkładem pieniężnym. Dodatkowo wspólnicy nowej spółki Polskie Promy mogą być zobowiązani do dokonania dopłat do krotnej wartości posiadanych udziałów.

Czy deklaracje polityków okażą się wiarygodne? Prom ma być. ...

- Takich niebezpiecznych punktów w tym projekcie umowy nowej spółki ministra Gróbarczyka jest sporo - podkreśla poseł Nitras.

- Na przykład to, że promy mają być budowane w morskiej stoczni w Szczecinie. Przecież takiej spółki w Szczecinie nie ma - zauważa Sławomir Nitras.

Jak podkreślają posłowie, jednym z niebezpiecznych zapisów jest też punkt, z którego wynika, że nie dość, że armatorzy mają się złożyć na projekt i budowę promów to jeszcze później będą musiały zapłacić za ich używanie.

- Inicjatywa takiej spółki wyszła od ministerstwa gospodarki morskiej - potwierdza nasz informator z Polskiej Żeglugi Morskiej. - Armatorom przedstawiono wzór umowy spółki. Na temat powołania spółki Polskie Promy rozmawiano w ministerstwie kilka razy i były to rozmowy burzliwe.

- Jako PŻM, oczekujemy jaśniejszego określenia naszej roli jako armatora i jaśniejszego określenia wydatków na nową spółkę - mówi przedstawiciel PŻM i od razu dodaje: - Jeśli właściciel wyda takie polecenie, to PŻM zaangażuje się w to przedsięwzięcie, ale pod warunkiem, że nie będzie to w żadnym wypadku związane z naruszeniem finansów, które potrzebne są firmie na jej dalszy rozwój.

O wyjaśnienia i komentarz poprosiliśmy też biuro prasowe ministra Marka Gróbarczyka.

- Powstanie spółki celowej jest konieczne do przyśpieszenia realizacji programu „Batory”. Port Szczecin-Świnoujście posiada umowy z portem w Ystad dotyczące połączeń promowych, stąd jego rola w funkcjonowaniu spółki. Jest to także kolejny etap integracji branży morskiej na Pomorzu Zachodnim, powodowany korzyściami, jakie już przyniosła współpraca armatora, czyli Polskiej Żeglugi Morskiej P.P. ze szczecińskimi stoczniami - informuje Michał Kania, rzecznik prasowy.

- Te nowe pomysły ministerstwa są dla naszego regionu i naszych spółek bardzo niebezpieczne - mówili wczoraj na konferencji prasowej posłowie PO Arkadiusz Marchewka i Sławomir Nitras

Flesz - Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

pisie psuje nic nie potrafią a wszystko obiecują później na siłę szukaja sposobności by to zrobic obciążając innych

t
terefer

nitras - weź człowieku odejdź.

j
jurand

nitras wyjatkowo arogancki i prymitywny CEP...gratulacje dla tych co na niego glos oddali...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3