Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niebezpieczna tarka

Maciej Janiak
Trudno wskazać inne skrzyżowanie w mieście, na którym powstały, tak jak na Bramie Portowej, niebezpieczne, poprzeczne pofałdowania.
Trudno wskazać inne skrzyżowanie w mieście, na którym powstały, tak jak na Bramie Portowej, niebezpieczne, poprzeczne pofałdowania. Marcin Bielecki
Nawierzchnia najważniejszego skrzyżowania w mieście jest w fatalnym stanie. Zagrożone jest tam bezpieczeństwo użytkowników.

Ostatni remont nawierzchni na Bramie Portowej przeprowadzono kilka miesięcy temu. Polegał na ułożeniu płyt na przejazdach przez torowiska tramwajowe. Zadbał o to Miejski Zakład Komunikacyjny.

Koszmar w sercu miasta

- Nie znam innego miasta w Polsce, może poza Gorzowem, gdzie w tak istotnym miejscu dla komunikacji miasta, jezdnia jest aż tak zdewastowana - uważa kierowca, Janusz Wolski. - Najgorsze jest to, że mam wrażenie, że od lat nic się w tej kwestii nie zmieniło. Przybywa tylko łat na asfalcie.

Przejechanie przez skrzyżowanie z najwyższą, dozwoloną prędkością, dostarcza niezapomnianych wrażeń. Auta podskakują na wertepach. Najgorszy i najbardziej niebezpieczny fragment to wlot na skrzyżowanie od strony ul. 3 Maja. Tam o nawierzchni nie może być mowy, kierowcy jeżdżą po głębokich, poprzecznych koleinach.

- Nie ma żadnego komfortu jazdy, po deszczu powstają kałuże i nietrudno o poślizg, do tego łatwo ochlapać przechodniów - mówi nadkomisarz Maciej Kordziński, zastępca naczelnika szczecińskiej drogówki. - Problem tego miejsca jest znany od dawna i nic się nie zmienia.

Tutaj ABS wysiada

Jazda po takiej nawierzchni jest niebezpieczna i zabójcza dla samochodu. Cierpią amortyzatory, sprężyny, końcówki drążków, sworznie. To część elementów, które jednym tchem wymienia fachowiec.

- Nie raz spotkałem się z opisami kierowców, którzy jadąc autem z systemem ABS mieli problem z zatrzymaniem się na takiej nawierzchni - mówi Mirosław Kwaśniewski, kierownik warsztatu ze szczecińskiego Pehamotu. - Przy niewielkiej prędkości po deszczu ABS wariuje, bo auto podskakuje, a droga hamowania jest wydłużona. Niektórzy mówią, że wjeżdżają prawie na środek skrzyżowania zanim się zatrzymają. Przy większych prędkościach droga hamowania bardzo się wydłuża.

Bo auta hamują...

Do przebudowy Bramy Portowej miasto się na razie nie przymierza.

- W najbliższym czasie nie planuje się takiej inwestycji - wyjaśnia Piotr Landowski z Urzędu Miasta. - Może w ramach tego, co istnieje, są planowane prace w ramach bieżącego utrzymania dróg.

Zapytaliśmy o to Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, który za drogi odpowiada. Ostatni raz nawierzchnie na Bramie Portowej łatano dwa lata temu. Jak tłumaczy zarządca drogi, pofałdowania wynikają z tego, że na ulicy... hamują auta. Przebudowa całego skrzyżowania jest już zgłoszona do wieloletniego planu inwestycyjnego. Trudno powiedzieć, kiedy może dojść do skutku. Bieżącego remontu ZDiTM nie zrobi też od ręki.

- Nasze skromne środki finansowe nie pozwalają na wykonanie wszystkich potrzebnych napraw nawierzchni w Szczecinine - nie pozostawia wątpliwości Jadwiga Malinowska z ZDiTM. - Wymiana uszkodzonej nawierzchni od strony ul. 3 Maja jest planowana w przyszłym roku.

Jednak wykonanie i tych prac zależy od tego, ile ZDiTM będzie miał w przyszłym roku pieniędzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński