Nie udało się sprzedać "smerfów". Co dalej z pociągami?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
SA 136, spalinowy zespoły trakcyjny, są produkowane od 2007 roku przez zakłady Pesa Bydgoszcz. Pojazdy przydzielono do Bazy Taboru PR w Kołobrzegu. Pociągi przydzielono przede wszystkim do obsługi relacji Szczecin -Kołobrzeg - Koszalin oraz Szczecin Szczecinek
SA 136, spalinowy zespoły trakcyjny, są produkowane od 2007 roku przez zakłady Pesa Bydgoszcz. Pojazdy przydzielono do Bazy Taboru PR w Kołobrzegu. Pociągi przydzielono przede wszystkim do obsługi relacji Szczecin -Kołobrzeg - Koszalin oraz Szczecin Szczecinek Andrzej Szkocki, Polregio, Paramaciej/CC, Sludge G/CC
Po raz drugi nie udało się sprzedać trzech spalinowych składów, które dotąd jeździły po naszym regionie. Potencjalni kupcy pytali o szczegóły, ale... oferty nie złożyli.

Województwo zachodniopomorskie zdecydowało się na sprzedaż trzech z dwunastu posiadanych przez siebie jednostek SA136, zwanych "smerfami" od biało-niebieskiej malatury. SA136 to spalinowe, trzyczłonowe pociągi, które Pomorze Zachodnie nabyło w latach 2010-2011. Cena wywoławcza za 3 jednostki wynosiła 33 miliony złotych netto. Zainteresowanie przetargiem było, bo padały pytania, jednak w efekcie nikt nie złożył oferty.

Dzięki pytaniom dowiedzieliśmy się m.in.: że wg stanu na dzień 23 marca 2023 r. dla pojazdu SA136-007 stan kilometrów od ostatniej naprawy P4 (to naprawa okresowa o zakresie prac obejmującym przegląd, naprawę lub wymianę podzespołów i zespołów połączona z częściowym ich demontażem z pojazdu - przyp. red.) wynosi 497 956 km, dla SA136-008 wynosi 581 192 km, a dla SA136-009 wynosi 618 105 km. Średnie zużycie oleju napędowego pojazdów wynosi około 141-144 l/100 km.

Co z tego, że padały pytania, skoro nikt nie złożył oferty

- W drugim przetargu nie wpłynęły żadne oferty. Jeśli chodzi o ewentualny kolejny przetarg na razie nie zapadły decyzje w tej sprawie - informuje Tomasz Maciejewski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Według informacji "Głosu" przetarg będzie powtórzony, a cena zbycia będzie niższa.

Dlaczego województwo pozbywa się "smerfów"?

UMWZ tłumaczy, że po zakupieniu w latach 2020-22 dwunastu hybryd typu EN63H ogólna ilość pojazdów przystosowanych do obsługi linii niezelektryfikowanych wzrosła do 27 (dwanaście pojazdów EN63H, 12 pojazdów SA136 i 3 pojazdy SA103). W tej sytuacji sprzedaż trzech pojazdów nie zagraża realizacji przewozów i jest działaniem racjonalnym kosztowo.

Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bolesław Kowalski
To taki trochę większy autobus, który pali wachy jak czołg.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie