- Chcemy docierać przede wszystkim do świadomości sprzedawców i ludzi "obok", zwrócić uwagę na zagrożenia, jakie niesie za sobą nieodpowiedzialna sprzedaż alkoholu nieletnim - stwierdził podczas wczorajszej konferencji inaugurującej kampanię Leszek Siwecki, przedstawiciel Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
- Pierwsza edycja, a właściwie jej skutki potwierdzone wynikami badań PBS z Sopotu utwierdziły nas w przekonaniu, że kampanię warto kontynuować. Podobne konferencje, jak ta w Szczecinie, odbywają się jednocześnie w dziewięciu innych miastach kraju.
Policja wspiera
- Wspieramy wszelkie działania eliminujące sytuacje nienormalne - podkreślił podinsp. Krzysztof Targoński, rzecznik prasowy komendanta wojewódzkiego Policji. - Przypomnę tylko, że w roku ubiegłym ponad 130 nieletnich dokonało przestępstw będąc pod wpływem alkoholu, a ponad 100 nieletnich trafiło do izby wytrzeźwień. Nie mniej przerażające są wyniki badań ośrodka w Sopocie, mówiące o tym, że ponad 92 proc. gimnazjalistów klas trzecich ma za sobą próby picia alkoholu i prawie 97 proc. uczniów drugich klas szkół ponadgimnazjalnych. To utwierdza jedynie w przekonaniu, że podobne akcje są bardzo potrzebne.
Drugą edycję poprzedziły badania zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim, zrealizowane w listopadzie br. Wykazały, że 77 proc. sprzedawców sprzedaje alkohol osobom poniżej osiemnastego roku życia. Wskaźnik udanych prób zakupu spadł jednak do 48 proc. w wyniku interwencji tzw. audytora - świadka zakupu.
Od listopada do marca
Kampania potrwa do marca 2005 roku. Jej adresatami są przede wszystkim dorośli Polacy - świadkowie zakupu alkoholu przez nieletnich - oraz sprzedawcy.
Na stronie internetowej www.sprzeciw.pl zainteresowani znajdą materiały informacyjne dotyczące kampanii i działań podejmowanych przez organizatorów. Sprzedawcy otrzymają książeczki dobrych praktyk "Sztuka odmawiania, czyli sposoby na sposoby" oraz znaczki "Nie sprzedaję alkoholu nieletnim". W punktach sprzedaży dystrybuowane będą m.in. plakaty oraz naklejki na drzwi i kasy.
Dystrybucja materiałów odbędzie się przy wykorzystaniu przedstawicieli handlowych browarów do około 80 000 punktów sprzedaży alkoholu w całej Polsce. Uruchomiona zostaje infolinia - Linia Nieobojętnych 0-801 188 288, umożliwiająca zgłaszanie przypadków sprzedaży alkoholu osobom poniżej osiemnastego roku życia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?