Nie, nie wolno!

Piotr Jasina, 24 listopada 2004 r.
"Nie bądź obojętny, reaguj, gdy w Twojej obecności sprzedaje się alkohol osobie niepełnoletniej!" - to główne hasła drugiej już edycji ogólnopolskiej kampanii społecznej organizowanej przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

- Chcemy docierać przede wszystkim do świadomości sprzedawców i ludzi "obok", zwrócić uwagę na zagrożenia, jakie niesie za sobą nieodpowiedzialna sprzedaż alkoholu nieletnim - stwierdził podczas wczorajszej konferencji inaugurującej kampanię Leszek Siwecki, przedstawiciel Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

- Pierwsza edycja, a właściwie jej skutki potwierdzone wynikami badań PBS z Sopotu utwierdziły nas w przekonaniu, że kampanię warto kontynuować. Podobne konferencje, jak ta w Szczecinie, odbywają się jednocześnie w dziewięciu innych miastach kraju.

Policja wspiera

- Wspieramy wszelkie działania eliminujące sytuacje nienormalne - podkreślił podinsp. Krzysztof Targoński, rzecznik prasowy komendanta wojewódzkiego Policji. - Przypomnę tylko, że w roku ubiegłym ponad 130 nieletnich dokonało przestępstw będąc pod wpływem alkoholu, a ponad 100 nieletnich trafiło do izby wytrzeźwień. Nie mniej przerażające są wyniki badań ośrodka w Sopocie, mówiące o tym, że ponad 92 proc. gimnazjalistów klas trzecich ma za sobą próby picia alkoholu i prawie 97 proc. uczniów drugich klas szkół ponadgimnazjalnych. To utwierdza jedynie w przekonaniu, że podobne akcje są bardzo potrzebne.

Drugą edycję poprzedziły badania zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim, zrealizowane w listopadzie br. Wykazały, że 77 proc. sprzedawców sprzedaje alkohol osobom poniżej osiemnastego roku życia. Wskaźnik udanych prób zakupu spadł jednak do 48 proc. w wyniku interwencji tzw. audytora - świadka zakupu.

Od listopada do marca

Kampania potrwa do marca 2005 roku. Jej adresatami są przede wszystkim dorośli Polacy - świadkowie zakupu alkoholu przez nieletnich - oraz sprzedawcy.

Na stronie internetowej www.sprzeciw.pl zainteresowani znajdą materiały informacyjne dotyczące kampanii i działań podejmowanych przez organizatorów. Sprzedawcy otrzymają książeczki dobrych praktyk "Sztuka odmawiania, czyli sposoby na sposoby" oraz znaczki "Nie sprzedaję alkoholu nieletnim". W punktach sprzedaży dystrybuowane będą m.in. plakaty oraz naklejki na drzwi i kasy.

Dystrybucja materiałów odbędzie się przy wykorzystaniu przedstawicieli handlowych browarów do około 80 000 punktów sprzedaży alkoholu w całej Polsce. Uruchomiona zostaje infolinia - Linia Nieobojętnych 0-801 188 288, umożliwiająca zgłaszanie przypadków sprzedaży alkoholu osobom poniżej osiemnastego roku życia.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie