Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie każdy samochód można holować

Źródło: motofakty.pl
Wielu kierowców nie wie, że niektóre samochody trzeba holować w sposób szczególny. Są tez takie auta, których nie można holować wcale.

Jak holować?

Jak holować?

Jeżeli auto ma sprawny układ kierowniczy i hamulcowy możemy użyć linki holowniczej o długości od 4 do 6 m (oznaczoną czerwono-białymi pasami lub żółtą chorągiewką).
Podczas holowania obowiązuje ograniczenie prędkości, na obszarze zabudowanym do 30 km/h, a po za obszarem zabudowanym do 60 km/h.
Zabronione się holowania samochodu na autostradzie za wyjątkiem holowania przez specjalny holownik i tylko do najbliższego wyjazdu.
Auto holujące musi mieć włączone światła mijania, a pojazd holowany - umieszczony po lewej stronie trójkąt ostrzegawczy oraz włączone światła pozycyjne w czasie niedostatecznej widoczności.

Właściciele aut z automatyczną skrzynią biegów, napędem na cztery koła czy zawieszeniem hydropneumatycznym powinni szczególnie uważać na sposób, w jaki holują swoje samochody.

Producenci wozów z automatyczną skrzynią biegów z reguły zabraniają holowania w taki sposób, aby koła napędowe pojazdu stykały się z nawierzchnią. Taka informacja znajduje się zazwyczaj w instrukcji obsługi samochodu.

Jeżeli nie możemy jednak skorzystać z lawety, powinniśmy dzwignie zmiany biegów ustawić w pozycji "N" i włączyć silnik.
Samochodów z automatyczną przekładnią bezwzględnie nie wolno holować w przypadku jej awarii lub braku oleju. W momencie, gdy silnik nie pracuje, skrzynia nie ma odpowiedniego smarowania. Wówczas pozostaje nam wyłącznie hol na lawecie.
Trudności w holowaniu mogą stwarzać również auta wyposażone w napęd na cztery koła. Kierowcy takich pojazdów muszą pamiętać o odłączeniu napędu na jedną oś. Jeśli tego nie zrobią, ryzykują całkowitym zniszczeniem centralnej przekładni.

Problematyczne podczas holu mogą okazać się także samochody wyposażone w hydropneumatyczne zawieszenie. Zawieszenie takiego pojazdu, w przypadku awarii silnika (lub po jego wyłączeniu) opada. Brak ciśnienia zmniejsza prześwit między podwoziem a nawierzchnią nawet do kilku centymetrów.

W takiej sytuacji próba przestawienia auta może skończyć jego uszkodzeniem. Wówczas pozostanie nam tylko przeniesienie samochodu na lawetę za pomocą specjalistycznego dźwigu lub lawety z hydraulicznie opuszczaną platformą. Takimi urządzeniami dysponują firmy holownicze, a więc za holowanie przyjdzie nam zapłacić.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński