Nie chcą płacić za tunel

Anna Starosta
Kierowcy, z którymi wczoraj rozmawialiśmy przy przeprawie promowej są oburzeni. - Tyle lat stoimy w kolejkach! - mówi pan Marian.- Gdy wreszcie pojawiło się małe zielone światełko w sprawie tunelu, to politycy zaraz straszą nas płatnym tunelem.
Kierowcy, z którymi wczoraj rozmawialiśmy przy przeprawie promowej są oburzeni. - Tyle lat stoimy w kolejkach! - mówi pan Marian.- Gdy wreszcie pojawiło się małe zielone światełko w sprawie tunelu, to politycy zaraz straszą nas płatnym tunelem. Sławek Ryfczyński
- Płatny tunel to katastrofa - mówią jednym głosem prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, radni i mieszkańcy miasta. Na branżę turystyczną padł strach.

Wszyscy nasi rozmówcy są oburzeni nowymi pomysłami rządu, który szukając oszczędności rozważa dwa nowe warianty przeprawy między wyspami Wolin i Uznam. Według rządu, tunel musi być albo węższy, albo płatny.

- Przecież ten tunel to będzie nasza droga do pracy, jak dziś promy - mówi zdumiony Adam Sławecki. - To nie jednorazowa wycieczka.
Pierwotnie mówiło się o tunelu, który miałby dwie nitki po dwa pasy ruchu każda.

Niestety, okazało się, że taki tunel może kosztować 1,3 mld zł, gdy wcześniej na
tunel, wpisany już na tzw. listę indykatywną, przeznaczono ledwie 415 mln zł. Dlatego - jak się wyraziła Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, teraz rząd chce tunel "odchudzić".

Jeden z nowych, tańszych wariantów przewiduje budowę dwóch nitek z jednym pasem, albo jednej nitki z dwoma pasami ruchu z poboczem awaryjnym. Drugi wariant to realizacja projektu poprzez partnerstwo publiczno-prywatne. Tutaj musiałby znaleźć się prywatny inwestor, który współfinansowałby budowę tunelu. Musiałby oczywiście na niej zarobić, a to oznacza opłaty. O tym nie chcą słyszeć ani kierowcy ze Świnoujścia, ani władze.

- Jesteśmy miastem otwartym, turystycznym, nie wyobrażam sobie, że przyjazd na wyspy mógłby być płatny! - mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
- Świnoujście żyje z turystyki - wtóruje mu Alicja Marchlewska, która wynajmuje pokoje. - Jeśli powiemy naszym gościom, że mają zapłacić za wjazd do miasta, to wybiorą inny kurort. To pewna śmierć dla Świnoujścia.

Prezydent Żmurkiewicz pociesza się tylko tym, że inwestycja nadal znajduje się na wspomnianej liście indykatywnej, więc są szanse na kolejne, korzystniejsze, zmiany. Jednak jeden z zachodniopomorskich polityków, który prosił o anonimowość podkreśla, że coraz częściej mówi się o cięciach w budżecie spowodowanych kryzysem.

- Wszędzie każą szukać oszczędności, więc obawiam się, że sprawa tunelu może zostać nie tyle odrzucona, co przełożona na później.

Władze Świnoujścia nie chcą o tym nawet myśleć, bo to oznaczałoby, że stracimy unijne dofinansowanie, a w efekcie - tunel. Pieniądze trzeba wykorzystać do 2013 roku.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

H
Henryk

Zbudować piękny wiszący most , będzie atrakcją i rozwiąże problemy, tunel to inwestycja będzie odkładana na pózniej bo przerasta możliwości finansowe . Jest wariat drugi skoro nie warto inwestować w to miasto to odajmy je Niemcom oni wiedza co trzeba zrobić.

g
gosciu

1,40 Ł (funt czterdziesci) tyle kosztuje przejazd 1000 metrowym tunelem w Liverpoolu pod rzeką....Ale Polsce wszyscy jeszcze pamietaja komune i chcą aby wszystko było za darmo.DLatego nigdy nie bedziemy normalnym krajem....

g
goosc

oj podejrzewam , że tunelu długo jeszcze nie będzie i chyba żaden z obecnych internautów tego nie doczeka , to inwestycja , na którą miasta nie stać a państwo nam takiej forsy nie dołoży , a z roku na rok koszt takiego tunelu będzie coraz droższy

s
sped

Tunel powinien być darmowy a promy płatne (była by to jakaś atrakcja turystyczna)

s
sped
W dniu 24.02.2009 o 09:27, Gość napisał:

Nic nie chcemy od Polski... Świnoujście w latach swojej świetności było zawsze niemieckie... chyba czas na powrót dobrych czasów...


Skoro nic nie chcecie to po co zabierasz glos w tej sprawie , z drugiej strony umiesz dobrze po polsku to znaczy że albo jesteś sprzedawczykiem albo emigrantem i nie masz zielonego pojęcia o tym co było w swinoujsciu za niemców.
d
deg

No to troche w swinoujsciu turystyka spadnie oj spadnie.

ł
łobcy
W dniu 24.02.2009 o 08:37, reddead napisał:

I taką wartość ma czerwone gadanie. Kłamstwo na kłamstwie kłamstwem stoi.Nie siej zamętu komuchu. Bieliki nie mają nic wspólnego z czerwonym syfem.Weszły do eksploatacji w latach '90.Pozostaje pytanie czy to jest głupota czy krecia robota.Życzę czerwonym dalszych postępów w sondażach. Oczywiście do czasu, bo"mnie niż zero" to tylko w piosenkach się spotyka.


Na jednej ze stron internetowych związanych z przeprawami w Świnoujściu jest oficjalne pismo parlamentarzysty Marcinkiewicza do rządu o dofinansowanie przeprawy Karsibór. Data - styczeń 2008. Pisze w nim o (cytuję) TRZYDZIESTOLETNICH !!! promach służących przeprawie. Te promy, jak i przystań na Karsiborze wybudowano za Gierka, no chyba że parlamentarzysta się myli co do daty powstania promów, albo celowo naciąga wiek promów, aby wydobyć nienależne w takim razie dotacje. Bieliki jako promy miejskie nie są dla kuracjuszy co to pieniądze z nich zdzieracie za te pokoje i piwo najdroższe w kraju, tylko dla tubylców, niech więc tubylcy za nie płacą. Wiele razy próbowano zmusić władze do wpuszczania wszystkich na Bieliki, ale bez skutku, mnie też kiedyś pogoniono z tej przeprawy jako obcego. Szkoda że plujący nie znają historii swojego regionu, bo to wstyd.
s
stąd

cyt: Jesteśmy miastem otwartym, turystycznym, nie wyobrażam sobie, że przyjazd na wyspy mógłby być płatny! - mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. .....hmm to bardzo ciekawe, przecież latem proponowano dla przyjezdnych opłaty za korzystanie z Bielików.... otwarte miasto, hmmmm

H
Hans Kloss
W dniu 24.02.2009 o 09:27, Gość napisał:

Nic nie chcemy od Polski... Świnoujście w latach swojej świetności było zawsze niemieckie... chyba czas na powrót dobrych czasów...



Te Helmut, jak chcesz to możesz dostać Oświęcim

Obóz koncentracyjny - miejsce przetrzymywania, zwykle bez wyroku sądu, dużej liczby osób uznawanych z różnych powodów za niewygodne dla władz. Służyć może różnym celom: od miejsca czasowego odosobnienia osób, wobec których zostaną podjęte później inne decyzje, poprzez obóz pracy przymusowej, czyli de facto niewolniczej, aż po miejsce fizycznej eksterminacji.

Pojęcie obozu koncentracyjnego jest więc szerokie: od rodzaju zwykłego więzienia w postaci baraków na ogrodzonym i strzeżonym terenie, po "fabrykę śmierci" czyli miejsce koncentracji ludzi przed ich celową zagładą w specjalnie w tym celu skonstruowanych urządzeniach do zabijania (głównie komorach gazowych), a następnie likwidacji ciał (krematorium). Ten ostatni rodzaj obozów koncentracyjnych, nazywany też obozami zagłady, tworzony był przede wszystkim przez Niemcy hitlerowskie (obozy hitlerowskie).

Nawet jednak jeśli nie łączą się z mordowaniem osadzonych ludzi, obozy koncentracyjne zwykle wiążą się z łamaniem praw człowieka w większym lub mniejszym stopniu, zwłaszcza prawa do nieuwięzienia bez sprawiedliwego procesu. W zasadzie rodzajem obozów koncentracyjnych o stosunkowo łagodnym rygorze są obozy internowania, również służące do tymczasowej koncentracji ludności.
G
Gość

Nic nie chcemy od Polski... Świnoujście w latach swojej świetności było zawsze niemieckie... chyba czas na powrót dobrych czasów...

n
nek

w LUBECE KILKA LAT TEMU ODDANO TUNEL POD TRAVE TAM JEST TO PŁATNE JEŚLI KOMUŚ TO NIE ODPOWIADA JEDZIE AUTOSTRDĄ ALE MA ZNACZNIE DALEJ

r
reddead

I taką wartość ma czerwone gadanie. Kłamstwo na kłamstwie kłamstwem stoi.
Nie siej zamętu komuchu. Bieliki nie mają nic wspólnego z czerwonym syfem.
Weszły do eksploatacji w latach '90.
Pozostaje pytanie czy to jest głupota czy krecia robota.
Życzę czerwonym dalszych postępów w sondażach. Oczywiście do czasu, bo
"mnie niż zero" to tylko w piosenkach się spotyka.

C
CO TU ROBIć, CO TU ROBIć?

MAM POMYSł! ODDAJMY, SPRZEDAJMY śWINOUJćIE NIEMCOM....I PO PROBLEMIE, ZAROBIMY I KASę NA BUDOWIE TUNELU ZAOSZCZęDZIMY!

B
Bob
W dniu 24.02.2009 o 07:13, łobcy napisał:

Wytłumaczcie mi jak to jest że w ciągu 20-tu lat rozkwitu Najjaśniejszej Wolnej Niepodległej Rzeczypospolitej nie oddano do przeprawy ani jednego nowego promu, a pływają na komunistycznych i to nie poświęconych przy wodowaniu promach? Gdzie podziewa sie kasa z podatków z opłat klimatycznych, ze sprzedaży tych willi poniemieckich, co to ruskie po 1990-tym oddali. Jak to jest że tak wysokie ceny kwater, żarcia nie przekładają się na bogactwo inwestycji ze strony samorządu lokalnego, tylko wyciąganie łapy do tej bezbożnej Unii, co to w niej pedalstwo, oraz zanik wartości moralnych... Jedyną radą jaką mam, to niech bezrobotni po ruszeni kolejki niemieckiej dorożkarze, przerobią te swoje dorożki na pływające amfibie i wożą turystów przez zalew. A promy niech zostaną dla tubylców.



Jak to nie oddano nowych promów. A Bieliki to co? Przemalowane Fafiki ) Chyba szanowny forumowicz zna Świnoujście wyłącznie z pocztówek.
ł
łobcy

Wytłumaczcie mi jak to jest że w ciągu 20-tu lat rozkwitu Najjaśniejszej Wolnej Niepodległej Rzeczypospolitej nie oddano do przeprawy ani jednego nowego promu, a pływają na komunistycznych i to nie poświęconych przy wodowaniu promach? Gdzie podziewa sie kasa z podatków z opłat klimatycznych, ze sprzedaży tych willi poniemieckich, co to ruskie po 1990-tym oddali. Jak to jest że tak wysokie ceny kwater, żarcia nie przekładają się na bogactwo inwestycji ze strony samorządu lokalnego, tylko wyciąganie łapy do tej bezbożnej Unii, co to w niej pedalstwo, oraz zanik wartości moralnych...
Jedyną radą jaką mam, to niech bezrobotni po ruszeni kolejki niemieckiej dorożkarze, przerobią te swoje dorożki na pływające amfibie i wożą turystów przez zalew. A promy niech zostaną dla tubylców.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3