NAUCZYCIEL NA MEDAL Liderzy etapu wojewódzkiego [ZDJĘCIA]
Jakub Suchy
Nauczycielem jest od 2004 roku. Uczy historii, Wiedzy o Społeczeństwie oraz prawa w kołobrzeskim I LO im. Mikołaja Kopernika.
Historia w wydaniu tego nauczyciela nie jest tylko syntetyczna, czy zamknięta. Pokazuje jej złożoność W swojej pracy stosuje nie tylko klasyczne metod nauczania, jak na przykład opowiadanie, które dobrze buduje wyobraźnię historyczną ucznia, ale również multimedia. Lekcje w wykonaniu tego nauczyciela łączą się więc np. z pokazem fragmentów filmów dokumentalnych. Zachęca do stawiania tez i poszukiwania argumentów na ich obronę oraz do dyskusji. Stawia na empiryzm. Co rok organizuje wycieczki po Europie. Z młodzieżą odwiedził już Rzym, Paryż i Południe Francji. Często występuje wtedy w roli przewodnika. - W ciągu zaledwie kilku lekcji można doprowadzić do tego, że młodzież zacznie lubić ten przedmiot albo nie - mówi Jakub Suchy. - Żeby uczniowie jednak polubili historię należy ją przedstawić jako ciąg przyczynowo - skutkowy, którego konsekwencję odczuwamy wszyscy. Ważne jest też, żeby uczniów nie stawiać tylko w pozycji słuchaczy tego co mówię, ale zmuszać ich do samodzielnego myślenia i najważniejsze, traktować ich jako osoby w pewnym stopniu już przecież dorosłe.
Nasz rozmówca jest jednym z redaktorów książki „Kołobrzeg w 70-leciu - od niemieckiej przeszłości do polskiej tożsamości 1945-2015”. Co ciekawe, autorami jednej z publikacja, która się w niej znalazła są uczniowie Jakuba Suchego.
Na nasze pytanie czy ma swój ulubiony okres w historii, odpowiada: - To tak jak rozstrzygać czy lepsze jest święto Bożego Narodzenia czy Wielkanoc - mówi z uśmiechem i dodaje. - Prywatnie może i mam taki ulubiony okres w historii, ale w pracy dydaktycznej nie. Gdybym go miał, to by oznaczało, że powinienem przestać uczyć historii - kończy. (mon)