Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

NATO ćwiczy na Pomorzu Zachodnim

włod
Od poniedziałku 6 lipca m.in. na zachodniopomorskim niebie trwa ćwiczenie NATO Integrated Air Defence System z użyciem środków walki elektronicznej. Zajęcia noszą kryptonim "NEWFIP 2009".
NATO cwiczy na Pomorzu ZachodnimTrwa cwiczenie NATO Integrated Air Defence System z uzyciem środków walki elektronicznej. Zajecia noszą kryptonim „NEWFIP 2009”.

NATO ćwiczy na Pomorzu Zachodnim

Główną bazą ćwiczeń, prowadzonych w pasie powietrznym od Szczecina po Gdańsk, jest 12 Baza Lotnicza w Mirosławcu.

Na niebie i lądzie szkolą się piloci, operatorzy sprzętu radiolokacyjnego i obsługi baz lotniczych i eskadr lotnictwa taktycznego. - Wszystko w warunkach zakłóceń elektronicznych i użycia środków walki elektronicznej - mówi "GŁOS-owi" gen. bryg. Zbigniew Galec, dowódca Centrum Operacji Powietrznych. - Celem ćwiczenia jest m.in. szkolenie załóg lotniczych w warunkach występowania zakłóceń elektronicznych, doskonalenie prowadzenia treningów systemu Obrony Powietrznej RP w warunkach użycia aktywnych środków walki elektronicznej i możliwości wykorzystania pokładowych urządzeń WE przez załogi lotnicze zgodnie z procedurami NATO, a także sprawdzenie odporności polskich urządzeń radioelektronicznych na zakłócenia elektroniczne.

Ćwiczenia finansują nasi sojusznicy z NATO. Do Mirosławca przyleciały prawdziwe "cacka" stosowane do tego rodzaju działań - samoloty DA-20. Polskie Siły Powietrzne reprezentują samoloty bojowe: MiG-29, F-16, zachodniopomorskie Su-22M z 8 Eskadry Lotnictwa Taktycznego w Mirosławcu i transportowa CASA 295M. - W ramach treningu piloci samolotów F-16 i Mig-29, działając w warunkach zakłóceń elektronicznych muszą przeciwdziałać Su-22 odgrywającym rolę powietrznego przeciwnika - tłumaczy mjr Marcin Rogus, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych.

W ramach treningu realizowanych jest łącznie siedem epizodów z udziałem lotnictwa taktycznego. Samolot CASA 295M realizuje natomiast przeloty na poligon w Ustce, gdzie załoga odpowiadając na symulowane zagrożenia, stosuje osłonę pasywną w postaci flar i dipoli. - Trzy samoloty zakłócające wykonują loty po wyznaczonych trasach. Każdy epizod podzielony jest na dwie części. W pierwszej samoloty Su-22 realizują zadania na korzyść elementów naziemnych, w drugiej, F-16 i MiG-29, realizując zadania w warunkach zakłóceń elektronicznych, walczą z samolotami Su-22 występującymi w roli powietrznego przeciwnika - tłumaczy mjr Rogus.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński