Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nasze województwo kupi dwa nowoczesne szynobusy

Marek Jaszczyński
Tak prezentuje się zestaw spalinowy Link, który będzie używany w Czechach. Czy trafi do naszego województwa?
Tak prezentuje się zestaw spalinowy Link, który będzie używany w Czechach. Czy trafi do naszego województwa? PESA S.A.
Przetarg na nowe szynobusy dla naszego województwa wygrał nowosądecki Newag. Ale okazuje się, że nie ma wymaganych dokumentów dopuszczających do ruchu na terenie Niemiec.

Chodzi o dwa nowe szynobusy. Koszt zakupu to niecałe 24 mln złotych. Pierwszy pociąg ma zostać dostarczony do Szczecina do 5 grudnia 2012 roku, a drugi do 5 grudnia 2013 roku.

Według specyfikacji przetargu, w każdym dwuczłonowym zespole trakcyjnym musi być co najmniej 140 miejsc stojących i 100 miejsc siedzących w układzie 2+2, a pociąg musi być niskopodłogowy w 40 procentach.

Obok ceny wymogiem przetargu na pociągi dla zachodniopomorskiego było to, że muszą one do sierpnia 2014 roku uzyskać świadectwo homologacji na terenie Niemiec.

Newag wygrał przetarg ale okazało się, że firma nie ma wymaganego w specyfikacji dopuszczenia swojego pojazdu do eksploatacji na sieci DB. A to był główny wymóg, jaki zawarł w zamówieniu samorząd województwa. Tymczasem jak zauważył portal "Rynek Kolejowy" taka homologacją dla swoich pojazdów z serii o handlowej nazwie Link dysponuje natomiast bydgoska Pesa. Firma z Bydgoszczy także startowała w przetargu ,ale przegrała z wyższą ofertą za 24,6 mln zł. brutto.

- Organizując przetarg, otworzyliśmy szerzej furtkę dla producentów - tłumaczy Gabriela Wiatr, rzecznik urzędu marszałkowskiego w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym". - Stąd zapis w specyfikacji, że firma może dysponować homologacją, lub wykazać, że w terminie dostawy zawartym przez zamawiającego, takie dopuszczenie otrzyma.

Jej zdaniem komisja przetargowa, podejmując decyzję, kierowała się kryterium ceny, jednak kwestia homologacji dla samorządu województwa jest kluczowa. Brak wymaganej dokumentacji może zadecydować o wyborze dwóch Linków z Pesy dla zachodniopomorskiego.

- W tej chwili trwa procedura odwoławcza od decyzji zarządu województwa zachodniopomorskiego w sprawie ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty na realizację zamówienia "Wykonanie i dostawa 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych" - wyjaśnia Maria T. Markiewicz z biura informacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Obecnie województwo jest właścicielem trzech szynobusów serii SA103 (o 53 miejscach siedzących), jednego szynobusu typu SA109 (o 76 miejscach siedzących) pochodzących z lat 2004-2005 oraz dwunastu nowoczesnych zespołów trakcyjnych typu SA136 (o 157 miejscach siedzących).

- Uzupełnienie stanu posiadania o tabor pośredni pomiędzy pojazdami jednoczłonowymi a trzyczłonowymi jest kolejnym etapem rozbudowy należącej do województwa floty pojazdów, pozwalającym na polepszenie standardów podróży z jednej strony oraz racjonalizację kosztów z drugiej - mówi Maria T. Markiewicz z biura promocji. - Obecnie województwo posiada tylko jeden taki pojazd typu SA109, który w roku 2010 poddano modernizacji. Niestety pojazd ten, wyprodukowany przed laty jako egzemplarz prototypowy, wciąż wykazuje dużą awaryjność, co stanowi poważny problem podczas obsługi dłuższych tras.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński