Obowiązująca Ustawa o portach i przystaniach morskich określa cztery polskie porty jako mające podstawowe znaczenie dla gospodarki narodowej. Port Police nie ma takiego statusu, mimo, że z przeładunkami sięgającym 2,5 mln ton rocznie, jest - pod tym względem na piątym miejscu.
Większa ranga
W przygotowywanej nowelizacji ustawy za porty o podstawowym znaczeniu będą już uznane takie, które w ciągu roku przeładowują ponad 1,5 mln ton.
- Przyjęcie tej ustawy zmieni pozycję, rangę i organizację portu w Policach - podkreśla Marek Klabacha, prezes Portu Morskiego Police. - Ułatwi spółce dostęp do funduszy unijnych i środków Banku Światowego.
Dostęp do funduszy
Powołanie przez ZCh POLICE i gminę Police nowej spółki, oznacza otwarcie się polickiego zespołu portowego na kontrahentów spoza ZCh, udostępnienie portowej infrastruktury, nabrzeży i przyportowych terenów inwestycyjnych.
Przypomnijmy, że w minionym roku przy współudziale ZCh, gminy i Uniwersytetu Szczecińskiego powstał INFRAPARK, spółka zarządzająca polickim parkiem przemysłowym. Inwestorzy, których przyciągnie - to również potencjalni klienci portu.
Udział gminy Police z kolei ma kluczowe znaczenie przy ubieganiu się o fundusze unijne czy kredyty bankowe.
Inwestycje
Jednym z pierwszych zadań nowej spółki będzie opracowanie strategii dla portu, spójnej ze strategiami ZCh i gminy Police i koncepcją rozwoju całego ujścia Odry. Istotnym jej elementem ma być otwarcie portowych terenów inwestycyjnych - od strony lądowej, poprzez zbudowanie północno-zachodniej obwodnicy Szczecina.
Rozwój portu wiąże się również z koniecznością pogłębienia toru wodnego do 12,5 m, jako kolejny etap prac związanych z modernizacją Kanału Piastowskiego.
Police dzięki takim inwestycjom powinny stać się strategicznym zespołem portowym na tym szlaku wodnym.
- Niemcy rozbudowują w Schwedt duży terminal dla barek i małych statków na zachodnim brzegu Odry - zauważa Marek Siedlewski, wiceprezes nowej spółki. - To właśnie ten port, a nie Szczecin czy Świnoujście, jest dla nas konkurentem. I choć mamy geograficznie lepsze położenie od Schwedt, to przegrywamy z Niemcami pod względem infrastruktury drogowej. Jeżeli jednak powstanie obwodnica zachodnia, staniemy się pierwszym portem połączonym poprzez Kołbaskowo z niemiecką siecią autostrad.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?