Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Narodowe aspiracje

pit, 17 lutego 2005 r.
Nowa spółka ma bezpośredni dostęp do morskich szlaków komunikacyjnych oraz specjalistycznego zaplecza portowego. W skład portu wchodzą trzy nabrzeża (barkowe, pełnomorskie i specjalistyczne nabrzeże do przeładunku chemikaliów). Użytkowany był dotychczas jako terminal obsługujący dostawy i wysyłki towarów masowych takich jak: fosforyty, apatyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy, amoniak i kwas siarkowy. Pod względem ilości przeładowywanych towarów zespół portowy POLICE jest czwarty w Polsce, po zespołach w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu. Rocznie obsługuje on ok. 800 barek i statków, przeładunki sięgają 2,5 mln ton.
Nowa spółka ma bezpośredni dostęp do morskich szlaków komunikacyjnych oraz specjalistycznego zaplecza portowego. W skład portu wchodzą trzy nabrzeża (barkowe, pełnomorskie i specjalistyczne nabrzeże do przeładunku chemikaliów). Użytkowany był dotychczas jako terminal obsługujący dostawy i wysyłki towarów masowych takich jak: fosforyty, apatyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy, amoniak i kwas siarkowy. Pod względem ilości przeładowywanych towarów zespół portowy POLICE jest czwarty w Polsce, po zespołach w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu. Rocznie obsługuje on ok. 800 barek i statków, przeładunki sięgają 2,5 mln ton. Marcin Bielecki
Przeładunki w polickim porcie sięgają 2,5 mln ton rocznie. To czwarty wynik po portach w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Mimo to, port w Policach nie jest ujęty wśród portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, a wspomniane cztery - są!

Obowiązująca Ustawa o portach i przystaniach morskich określa cztery polskie porty jako mające podstawowe znaczenie dla gospodarki narodowej. Port Police nie ma takiego statusu, mimo, że z przeładunkami sięgającym 2,5 mln ton rocznie, jest - pod tym względem na piątym miejscu.

Większa ranga

W przygotowywanej nowelizacji ustawy za porty o podstawowym znaczeniu będą już uznane takie, które w ciągu roku przeładowują ponad 1,5 mln ton.

- Przyjęcie tej ustawy zmieni pozycję, rangę i organizację portu w Policach - podkreśla Marek Klabacha, prezes Portu Morskiego Police. - Ułatwi spółce dostęp do funduszy unijnych i środków Banku Światowego.

Dostęp do funduszy

Powołanie przez ZCh POLICE i gminę Police nowej spółki, oznacza otwarcie się polickiego zespołu portowego na kontrahentów spoza ZCh, udostępnienie portowej infrastruktury, nabrzeży i przyportowych terenów inwestycyjnych.

Przypomnijmy, że w minionym roku przy współudziale ZCh, gminy i Uniwersytetu Szczecińskiego powstał INFRAPARK, spółka zarządzająca polickim parkiem przemysłowym. Inwestorzy, których przyciągnie - to również potencjalni klienci portu.

Udział gminy Police z kolei ma kluczowe znaczenie przy ubieganiu się o fundusze unijne czy kredyty bankowe.
Inwestycje

Jednym z pierwszych zadań nowej spółki będzie opracowanie strategii dla portu, spójnej ze strategiami ZCh i gminy Police i koncepcją rozwoju całego ujścia Odry. Istotnym jej elementem ma być otwarcie portowych terenów inwestycyjnych - od strony lądowej, poprzez zbudowanie północno-zachodniej obwodnicy Szczecina.

Rozwój portu wiąże się również z koniecznością pogłębienia toru wodnego do 12,5 m, jako kolejny etap prac związanych z modernizacją Kanału Piastowskiego.

Police dzięki takim inwestycjom powinny stać się strategicznym zespołem portowym na tym szlaku wodnym.

- Niemcy rozbudowują w Schwedt duży terminal dla barek i małych statków na zachodnim brzegu Odry - zauważa Marek Siedlewski, wiceprezes nowej spółki. - To właśnie ten port, a nie Szczecin czy Świnoujście, jest dla nas konkurentem. I choć mamy geograficznie lepsze położenie od Schwedt, to przegrywamy z Niemcami pod względem infrastruktury drogowej. Jeżeli jednak powstanie obwodnica zachodnia, staniemy się pierwszym portem połączonym poprzez Kołbaskowo z niemiecką siecią autostrad.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński