Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Największy statek pasażerski świata powstał w szczecińskiej stoczni Vulcan. To "Kaiser Wilhelm der Grosse"

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Był to transatlantyk należący do linii Norddeutscher Lloyd. Zasłynął z tego, że odebrał Brytyjczykom prymat na morzu. Najbardziej charakterystyczną cechą "Kaisera" były cztery kominy, które stały się symbolem wielkości i bezpieczeństwa. Po raz pierwszy w historii, jeden projektant był odpowiedzialny za układ wnętrz na jednostce. Projektantem był Johannes Poppe. Stworzone przez niego kajuty miały wysokie sufity i były bogato zdobione. Duże wrażenie robiła 558 osobowa jadalnia dla pasażerów pierwszej klasy.

Wyrazem rywalizacji na morzu była Błękitna Wstęga Atlantyku, czyli nagroda dla statku, który w najkrótszym czasie przepłynął Ocean Atlantycki. Wstęga została po raz pierwszy oficjalnie przyznana w 1860 roku. Była oddzielnie przyznawana za najszybszy rejs ze wschodu na zachód i zachodu na wschód. Pierwszym, który odebrał ten zaszczytny tytuł Brytyjczykom był zwodowany w 1897 roku „Kaiser Wilhelm Der Grosse” (Cesarz Wilhelm Wielki). Parowiec przez dwa lata był największym statkiem pasażerskim świata. We wrześniu wyruszył z Bremerhaven do Nowego Jorku. W listopadzie 1897 roku po raz pierwszy zdobył Błękitną Wstęgę, ale już cztery miesiące później rekord odebrała „Lucania” z linii Cunarda. W czerwcu 1900 roku statek cudem uniknął uszkodzeń podczas dużego pożaru mola w Hoboken, New Jersey. 21 listopada 1906 roku Kaiser Wilhelm der Grosse został staranowany w Cherbourgu przez brytyjski parowiec Orinoko i został poważnie uszkodzony. W wyniku wypadku zginęło pięciu pasażerów. Wyrwa w kadłubie miała 21 metrów szerokości.

Największy statek pasażerski świata powstał w szczecińskiej ...

Podczas pierwszej wojny światowej statki ze Szczecina wystąpiły w całkiem nowej roli. „Kaiser Wilhelm Der Grosse” w sierpniu 1914 roku został przekształcony w krążownik pomocniczy. Przemalowany na kolor czarno-szary jako rajder miał grasować na morskich liniach komunikacyjnych wroga. Statek wyposażono w sześć dział kalibru 105 mm, działka 37 mm i dwie wyrzutnie
torped. Pod dowództwem kapitana Reymanna, krążownik zatopił trzy statki: Tubal Kain, Kaipara i Nyanza, ale po wzięciu ich załóg na pokład Kaisera. W rejsie na południowy Atlantyk, Kaiser Wilhelm der Grosse napotkał dwie jednostki pasażerskie: Galicję i Arlanza. Kapitan Reymann chciał zatopić obie jednostki, jednak odkrył że na pokładzie znajduje się wiele kobiet z dziećmi.

Wobec tego pozwolił odpłynąć . Wkrótce rajder zbliżył się do zachodniego wybrzeża Afryki, gdzie chciał pobrać węgiel. Zatrzymał się w Rio de Oro, kolonii hiszpańskiej (obecna Sahara Zachodnia). Bunkrowanie trwało 26 sierpnia, kiedy nagle pojawił się brytyjski krążownik HMS Highflyer (krążownik pancernopokładowy z 1898 roku, uzbrojony w 11 dział 152 mm i dwie wyrzutnie torped, prędkość 20 węzłów). Kapitan Reymann szybko przygotował statek i załogę do boju. Zacięta walka, została przerwana po tym jak Niemcom skończyła się amunicja. Załoga nie widząc szans w walce porzuciła jednostkę, która zatonęła od eksplozji dynamitu - jak utrzymywali Niemcy, albo od ognia dział krążownika - jak utrzymywała brytyjska admiralicja.

Nabrzeże odrzańskie. Zobacz ZDJĘCIA sprzed 100 lat i porówna...

Dane techniczne:

  • Liczba członków załogi488
  • Liczba pasażerów1506
  • Długość całkowita (L)200,1 m
  • Szerokość (B)20,1 m
  • Pojemność brutto14 349 GT
  • Liczba śrub napędowych2
  • Prędkość maks.22,5 w.

ZOBACZ TAKŻE:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński