Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najpopularniejsze są podstawówki z dobrą kadrą i przyjazną atmosferą

Małgorzata Klimczak [email protected]
Nauka w szkole podstawowej nie może być dla uczniów stresem, a powinna być przyjemnością. To tutaj nawiązują się także pierwsze wielkie przyjaźnie między dziećmi
Nauka w szkole podstawowej nie może być dla uczniów stresem, a powinna być przyjemnością. To tutaj nawiązują się także pierwsze wielkie przyjaźnie między dziećmi Andrzej Szkocki
Dziś rozpoczęła się rekrutacja do szczecińskich szkół podstawowych. Rodzice mogą wybrać szkołę obwodową oraz dwie szkoły spoza obwodu, które ich interesują.

Od poniedziałku, 2 marca można składać wnioski o przyjęcie dziecka do szkoły podstawowej. Rodzice mogą złożyć podania do nie więcej niż dwóch wybranych szkół podstawowych i szkoły rejonowej. Wnioski można składać do 31 marca. Ale dopiero 20 kwietnia ogłoszona zostanie lista kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do klasy pierwszej.

Od września 2015 r. obowiązek szkolny, a więc rozpoczęcie nauki w klasie I szkoły podstawowej, obejmie dzieci: urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r., które nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2014/2015 i urodzone w 2009 roku.

Zasady naboru

Do klasy pierwszej szkoły rejonowej przyjmuje się z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły.
Jeśli rodzice chcą zapisać dziecko do szkoły obwodowej, i żadna inna szkoła ich nie interesuje, wypełniają tylko "Zgłoszenie do szkoły podstawowej obwodowej". Do szkoły obwodowej dziecko zostaje przyjęte z urzędu i nie podlega w ogóle procesowi rekrutacji.
Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecko zamieszkałe poza obwodem może zostać przyjęte do klasy I w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego na podstawie kryteriów zawartych w statucie danej szkoły podstawowej.

Jeśli rodzic chce zapisać dziecko do szkoły innej niż obwodowa, wypełnia "Wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły podstawowej" oraz "Załącznik do wniosku - informacje o spełnianiu kryteriów" i dziecko bierze udział w rekrutacji na wolne miejsca w szkole. Rodzice wskazują wówczas we "Wniosku…" maksymalnie 2 szkoły podstawowe: pierwszej preferencji - to ta szkoła, na której rodzicom najbardziej zależy i drugiej preferencji - to szkoła, na której rodzicowi zależy mniej, ale również bierze ją pod uwagę.

Dodatkowo we "Wniosku..." rodzic wskazuje szkołę obwodową, ponieważ jeśli dziecko nie dostanie się do szkoły pierwszej i drugiej preferencji, system przypisze dziecko do szkoły obwodowej.

Którą szkołę wybrać

W Szczecinie są 42 ogólnodostępne publiczne szkoły podstawowe i 9 specjalnych publicznych szkół podstawowych.
Uczniowie do wyboru mają szkoły poza obwodem, które mają profile artystyczne. Są to: Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia, Szkoła Podstawowa Nr 33 w Zespole Szkół Sportowych, Sportowa Szkoła Podstawowa w Centrum Kształcenia Sportowego
W ostatnich latach największym zainteresowaniem wśród rodziców cieszyły się szkoły: Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st, SP Nr 10, SP Nr 35, SP Nr 47, SP Nr 48, SP Nr 53, SP Nr 55, SP Nr 59.

Co decyduje o tym, że dana szkoła staje się popularna i jest do niej więcej chętnych niż miejsc?
- Na pewno na taką renomę pracuje się od lat - mówi Hanna Guzik, wicedyrektor SP Nr 10. - Nasza szkoła od początku, już w latach 70. miała dobrą opinię. Myślę, że na to się składa bardzo dobrze przygotowana kadra nauczycielska, nowatorskie podejście do nauczania, dobre zarządzanie. Uczniowie, którzy do nas przychodzą to uczniowie, którzy bardzo chcą się uczyć. Rodzice czasami są zdumieni, że u nas jest jak w prywatnej szkole. Pracujemy z uczniem zdolnym oraz z uczniem. Niektórzy nam zarzucają, że u nas jest wyścig szczurów. Ale do nieprawda.

W SP Nr 10 jest ponad 700 uczniów. W ubiegłym roku utworzono 6 oddziałów klasy I, wcześniej były tylko 4.
W SP Nr 47 jest 513 uczniów, czyli jest to szkoła średniej wielkości. Ale liczba przyjmowanych nowych uczniów od kilku lat wzrasta.
- To chyba uczniów należy pytać dlaczego nas wybierają - mówi Sławomir Osiński dyrektor SP 47. - Ale myślę, że znaczenie ma dobra atmosfera w szkole i nauczanie nie pod egzamin tylko dla wiedzy. W tym roku zamierzamy wprowadzić nowatorskie nauczanie matematyki, bo z tym przedmiotem są największe problemy na maturze.

Klasy integracyjne

W kilku szkołach podstawowych od lat funkcjonują klasy integracyjne. To: SP Nr 45 z Oddziałami Integracyjnymi, SP Nr 63 z Oddziałami Integracyjnymi, SP Nr 41, SP Nr 74, SP Nr 54. Zaletą takich klas jest to, że z dziećmi na każdej niemal lekcji pracują dodatkowo nauczycieli wspomagających, który odpowiedzialny jest za edukację niepełnosprawnych dzieci, a klasy są małe.
Największe znaczenie przy wyborze powinna mieć atmosfera szkoły

Jak wygląda organizacja i nabór do klas integracyjnych w szkołach podstawowych.
Do oddziału przedszkolnego integracyjnego lub klasy I integracyjnej przyjmowani są uczniowie niepełnosprawni zamieszkali w obwodzie jak i poza obwodem szkoły. Przyjęcia odbywają się na wniosek rodziców/prawnych opiekunów. Wniosek taki składają w szkole z oddziałami integracyjnymi.
W celu zapewnienia właściwego poziomu kształcenia szkoły podstawowe w szczecinie, w których organizowane są oddziały integracyjne, przyjmują uczniów z określonymi niepełnosprawnościami.
Liczba uczniów w klasie z oddziałem integracyjnym wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
O tym czy dziecko zostało przyjęte do danej szkoły decyduje komisja rekrutacyjna.

Wybieramy szkołę dla dziecka

Izabella Orzechowska, psycholog
a Co jest najważniejsze przy wyborze szkoły
Rodzice chcą, żeby dziecko się uczyło, chodziło na angielski, na tenis, ale nie przejmują się tym, że dziecko nie wychodzi na podwórko. A przecież to właśnie na podwórku w gronie rówieśników dziecko się uczy życia społecznego. Co z tego, że dziecko będzie dużo umiało, skoro nie będzie potrafiło się sprzedać w żaden sposób. Inteligencja emocjonalna jest ważniejsza od wiedzy akademickiej. Nie stawiajmy na to, żeby dziecko uczyło się dużo, tylko, żeby pielęgnowało relacje z innymi ludźmi. Jeśli nie przebywa w gronie innych, to nie nabywa umiejętności dyskutowania, osiągania kompromisu. Liczy się atmosfera w szkole, relacje między nauczycielam i uczniami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński