Najpierw szybki tramwaj, później pętla przesiadkowa. "To tak, jak zaczynać budowę domu od położenia dachu"

Marek Jaszczyński, Celina Wojda
Projekt pętli przesiadkowej przy ul. Turkusowej w Szczecinie
Projekt pętli przesiadkowej przy ul. Turkusowej w Szczecinie Urząd Miasta Szczecin
Pętla przesiadkowa dla Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju ma powstać pół roku później. - Absurd - komentuje radny Arkadiusz Marchewka. - Wielomilionowe inwestycje realizowane w amatorski sposób - dodaje radny Duklanowski. Jak tłumaczą się urzędnicy?

Dwie firmy chcą zaprojektować i wybudować pętlę przesiadkową przy trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju - poinformowali w środę urzędnicy.

Jednak biorąc pod uwagę, że SST ma ruszyć wiosną przyszłego roku, to wszystko wskazuje na to, że że autobusy będą zatrzymywać się na początku w polu.

Szybki tramwaj i powolne przesiadki

"Trzeba przyznać, że urzędnicy się zapętlili. W przyszłym roku trzeba zaprosić wszystkie media, żeby zobaczyły, jak pierwszy pasażer wysiada z pierwszego tramwaju na tzw. przystanku Turkusowa i ląduje - prosto w zaroślach", "Szybki tramwaj i powolne przesiadki - czyli przejazd będzie trwał o wiele dłużej niż obecnie" - komentowali nasi Internauci.

**Zobacz więcej:

Pętla przesiadkowa później niż szybki tramwaj. Autobusy będą zatrzymywać się w polu? [wizualizacje]

**

"Wielomilionowe inwestycje realizowane w amatorski sposób"

Równie krytyczni są radni. Jak ocenia Arkadiusz Marchewka, radny Platformy Obywatelskiej, działania służb miejskich po raz kolejny zasłużyły na surową krytykę.

- Mamy do czynienia z absurdem. To tak, jak zaczynać budowę domu od położenia dachu - mówi radny PO. - Przecież od dawna było wiadomo, że tramwaj jadący na prawobrzeże będzie zatrzymywał się w polu i niezbędne będzie przygotowanie węzła przesiadkowego. Nie mogę uwierzyć, że żaden z urzędników nie zdawał sobie z tego sprawy. To niedopuszczalne, aby wielomilionowe inwestycje z pieniędzy podatników były realizowane w tak amatorski sposób. Teraz przez brak odpowiedniej koordynacji działań jednostek miejskich pasażerów czeka co najmniej pół roku komunikacyjnego chaosu. Oczekuję, że prezydent szybko przedstawi plan B, który pozwoli zniwelować negatywne dla mieszkańców skutki tej wpadki.

**Zobacz również:

Bezprawna eksmisja z willi Grüneberga. Co dalej z szybkim tramwajem? [wideo]

**

"Przesiadka na placu budowy"

Marek Duklanowski, radny Prawa i Sprawiedliwości, dodaje, że urzędnicy najprawdopodobniej zdawali sobie sprawę z tego, że przy budowie pętli przesiadkowej będą kłopoty.

- Podczas jednej z organizowanych przez  Komisję ds. gospodarki komunalnej konferencji poświęconych transportowi zbiorowemu w 2013 roku usłyszeliśmy, że jeszcze jest za wcześnie na  rozmyślania o pętli przesiadkowej i jest na to jeszcze czas - dodaje radny PiS-u. - Dzisiaj mamy efekty. Problem polega teraz na tym, gdzie, jaki i jakie linie będą  przebiegać by pasażerowie mogli komfortowo podróżować. Jeśli pętla zostanie oddana rok po zakończeniu budowy I etapu szybkiego tramwaju, to przez ten czas, kiedy pasażerowie będą już tam docierać, będzie ona jednym wielkim  placem budowy. Prawdopodobnie głównym miejscem przesiadkowym będzie i tak  przystanek na ulicy Gryfińskiej, ponieważ pasażerowie będą mogli  przesiadając się tam zaoszczędzić kilka minut, jednak problem placu budowy  na dużym przystanku niestety pozostanie.

**Zobacz także:

Szczeciński Szybki Tramwaj. Budowa idzie zgodnie z planem

**

- Nie ma znaczenia, kto zawinił. Fakty są takie, że najprawdopodobniej dostępność pętli po uruchomieniu tramwaju będzie ograniczona, a to chyba nikogo nie cieszy. Spowoduje to z pewnością wiele problemów komunikacyjnych i logistycznych, związanych z reorganizacją komunikacji autobusowej na prawobrzeżu - komentuje Piotr Czypicki, Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina. - Mam jednak nadzieję, że ten stan będzie trwał możliwie krótko i uda się znaleźć rozwiązania, które zredukuj negatywne skutki braku koordynacji obu inwestycji.

Urzędnicy: Wygląda to dziwnie, ale...

Magistrat tłumaczy, że w projekcie budowy SST przy ul. Turkusowej nie była przewidziana pętla autobusowa.

- To odrębne zadanie w celu usprawnienia komunikacji, tak samo odrębnym zadaniem będzie budowa parkingu Park&Ride przy przystanku "Lotnisko" - mówi Łukasz Kolasa ze szczecińskiego magistratu. - Zdaję sobie sprawę, że wygląda to dziwnie, ale starania o budowę pętli zaczęły się z chwilą, kiedy było wiadomo, że powstanie szybki tramwaj. 

Jak ustalił "Głos" z opóźnieniem pojawił się także program funkcjonalno-użytkowy (to podstawa przygotowania prac projektowych - przyp .red.) dotyczący pętli, który był poprawiany. 

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego tłumaczy, że jeszcze za wcześnie mówić o tym, jak będzie wyglądała komunikacja autobusowa przy pętli "Turkusowa". Trwają nadal konsultacje nad transportem zbiorowym po tym jak powstanie SST. O tym jak będzie wyglądać komunikacja dowiemy się w przyszłym roku.

- Na pewno będzie to rozwiązane tak, żeby pasażerom było jak najwygodniej korzystać z tramwaju - mówi Dariusz Wołoszczuk, rzecznik ZDiTM. - Autobusy mogą na przykład korzystać z przystanków pośrednich SST ,a nie z pętli "Turkusowa". 

**Czytaj również:

Co z komunikacją, gdy wystartuje szybki tramwaj? Zaproponuj zmiany


 
Nasz komentarz**

Realizacja Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju chyba zaskoczyła włodarzy naszego miasta.

Pomysł długo leżał w biurku i chyba nikt nie wierzył, że zostanie zrealizowany. Dlaczego? Dopiero teraz  myślimy nad tym jak będzie wyglądała komunikacja po uruchomieniu szybkiego tramwaju i dopiero teraz myślimy o budowie pętli. Czy te problemy nie powinny być rozwiązane wcześniej? 

Marek Jaszczyński

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcin

Nie ośmieszajcie się - budują szybki tramwaj, a ludzie szukają dziury w całym. Przez poł roku między oddaniem SST a uruchomieniem dworca przesiadkowego przy Turkusowej autobusy mogą podjeżdzać na jkaiś wcześniejszy przystanek. Po oddaniu dworca bedzię wszystko normalnie. Co wam sie nie podoba? Tęsknicie  już za staniem "pośpiechem" w korkach i nieklimatyzowanymi autobusami pękajacymi w szwach... Ja mieszkam w Policach i chętnie widziałbym szybki tramwaj w tę stronę (linia kolejowa przez Niebuszewo, Gocław i Skolwin) zamiast wyładowanej po brzegi "107", która co przystanek stoi w korku, a nawet bez to po pół godzinie jestem dopiero na Rodła, zamiast na Niebuszewie czy Gumieńcach albo Dworcu Głównym.

w
wojtek

Kiedyś miałem dziewczynę - urzędniczkę z UM Szczecin. Po jakimś czasie było wstyd wyjść z nią do ludzi, ładna była ale takie siano w głowie, pustostan i zacofanie. Oczywiście pracę w UM załatwił jej Wujek :)  do dziś tam pracuje w bardzo poważnym wydziale, głównie siedzi na FB albo gra w gry, może to i lepiej, bo raczej nie powinna podejmować żadnych decyzji ani udzielać ludziom informacji. Szkoda tylko naszej kasy, tacy ludzie powinni zamiatać ulice, zatowarowywać półki w tesco czy roznosić ulotki, ale w Szczecinie rodziny wola obsadzać nimi stołki w UM czy ZUS a potem my ponosimy konsekwencje. Gdyby w Polsce posiadanie broni było legalne to by tyle jełopów i nieudaczników nie pchało się do urzędów na ciepłe posadki, dobrze opłacane, bez ponoszenia odpowiedzialności, konsekwencji swoich nieudolnych poczynań :)   aha, raz na jakiś czas wpada do pokoju Krzystek i rozdaje im premie, za co ? nie za co, ale po to, żeby na niego później głosowali. 

B
Bożydar

Cytat: "Magistrat tłumaczy, że w projekcie budowy SST przy ul. Turkusowej nie była przewidziana pętla autobusowa". Takiego durnego tłumaczenia jeszcze nie słyszałem. To co było przewidziane przy ul. Turkusowej? Zresztą określenie "przy Turkusowej" ma się do prawdy tak jak "Basen Górniczy przy Lotnisku". W tym wypadku zresztą jest dobre dojście, natomiast między Turkusową a budowaną pętlą tramwajową jest istny tor przeszkód: tory kolejowe, rowy, dzikie działki i samoistne zarośla. Może w ogóle żadna pętla nie była przewidziana w tym miejscu? Czekaliśmy 35 lat na ten tramwaj, to możemy poczekać następne dwa lata, żeby zbudować tramwaj aż do końcowej pętli. Po co prowizorka "przy Turkusowej"?

Dodaj ogłoszenie