Najnowsze dane GUS: kupujemy coraz mniej. Ekspertka: Zakupy Polaków charakteryzuje widoczna powściągliwość

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wzrost sprzedaży o niemal 10 proc. odnotowały podmioty zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie”.
Wzrost sprzedaży o niemal 10 proc. odnotowały podmioty zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie”. Szymon Starnawski/ Polska Press
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 5 proc. – podał we wtorek Główny Urząd Statystyczny. W porównaniu ze styczniem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 3,6 proc. – Rekordowy poziom wskaźnika inflacji nie pozostaje bez wpływu na wyniki handlu detalicznego – komentuje Katarzyna Iwanich, prezes zarządu Insightland.

Spis treści

Polacy kupili mniej niż przed rokiem

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 5 proc., wobec wzrostu o 8,1 proc. w lutym 2022 r. W porównaniu ze styczniem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 3,6 proc. W okresie styczeń-luty 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 1,9 proc., w 2022 r. wzrost o 9 proc. – podał we wtorek Główny Urząd Statystyczny.

Jak podaje Urząd, największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup wykazały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi, gazowymi (o 26,2 proc. wobec wzrostu o 22,1 proc. przed rokiem).

Sprzedaż zmalała również w grupach:

  • „pozostałe” (o 12,3 proc.),
  • „meble, RTV, AGD” (o 10,3 proc.),
  • „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 8,9 proc.),
  • „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 4,6 proc.).

Wzrost sprzedaży raportowały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy:

  • „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9,9 proc.),
  • „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 7,5 proc.)
  • „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 2,7 proc.).

Luty był w handlu okresem przejściowym

– Jak zwykle luty był w handlu okresem przejściowym między wyprzedażami na początku roku a wejściem w sezon zakupów przygotowujących na wiosnę i święta wielkanocne, co przełożyło się na wskaźniki sprzedaży za ten okres. Spowolnienie względem stycznia widać w całkowitej sprzedaży detalicznej – komentuje Maciej Pawłowicz, dyrektor sprzedaży i rozwoju w ASM Group.

Ekspert zauważa, że w segmencie e-commerce doszło to lekkiego ożywienia. – Udział tego kanału wzrósł do 8,7 proc. względem 8,3 proc. na koniec stycznia. Pierwsza połowa marca pokazała, że pewna stagnacja (niewielkie wahania w górę lub w dół) w handlu internetowym może się utrzymywać jeszcze przez jakiś czas, czekając na wzrostowy impuls, podczas gdy w kanale tradycyjnym pojawiły się już pierwsze oznaki ożywienia – dodaje.

Powściągliwość zakupowa może się utrzymać

Jak zauważa Katarzyna Iwanich, prezes zarządu Insightland z grupy Hexe Capital, rekordowy poziom wskaźnika inflacji nie pozostaje bez wpływu na wyniki handlu detalicznego. Jak podkreśla w przesłanym komentarzu, od kilku miesięcy zakupy Polaków charakteryzuje widoczna powściągliwość, która utrzyma się zapewne przez większą część roku.

– Spowolnienie gospodarcze odczuwają już i sprzedający, i kupujący a nastroje widocznie i znacząco konsumenckie poprawią się zapewne dopiero gdy inflacja zacznie wyraźnie spadać, ceny przestaną rosnąć, a stopy procentowe w końcu zaczną być obniżane. Do tego czasu wśród kupujących panować będzie bardzo duża rozwaga i ostrożność w wydawaniu pieniędzy. Tym bardziej że obecnie, w porównaniu choćby z rokiem ubiegłym, płacą więcej za mniej – komentuje.

Jednocześnie podkreśla, że możemy być spokojni o rozwój internetowego kanału sprzedaży. – Liczba konsumentów korzystających z zakupów online będzie tylko rosnąć, a to między innymi dlatego, że na rynek pracy wkraczają kolejni przedstawiciele pokolenia Z, dla których internet jest zupełnie naturalnym, wręcz podstawowym środowiskiem – wyjaśnia Iwanich i dodaje, że już w 2022 roku wartość rynku e-commerce w Polsce szacowano na około 100 miliardów złotych, a wszystkie prognozy mówią o wyraźnym wzroście tej wartości w najbliższych latach.

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Najnowsze dane GUS: kupujemy coraz mniej. Ekspertka: Zakupy Polaków charakteryzuje widoczna powściągliwość - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bolek
"widoczna powściągliwość" to w jenzyku pisu BRAK PINIEDZY.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie