Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najmocniejszy Volkswagen Golf w historii

Wojciech Frelichowski
Dotychczas każdy Volkswagen Golf w wersji R nosił przydomek "najmocniejszego Golfa w historii". Model o mocy 270 KM kontynuuje tę tradycję. Jego poprzednik, Golf R32 miał silnik o 20 KM słabszy.

Równolegle poprawiły się osiągi. Od 0 do 100 km/h nowy Golf R (auto ma napęd na wszystkie koła) przyspiesza w 5,7 sekundy. Poprzednik potrzebował na taki sprint 6,5 sekundy. Pokonanie 1000 metrów zajmuje "nowemu" 25,4 sekundy, podczas gdy Golf R32 pokonywał ten dystans w 26,7 sekundy. Jeszcze lepiej spisuje się Golf R z opcjonalną przekładnią DSG: do setki przyspiesza w 5,5 sekundy, a na 100 kilometrów zużywa zaledwie 8,4 litra paliwa. Jednocześnie Golf R spala mniej benzyny: średnio 8,5 litra na 100 km, o 2,2 mniej od modeli R32.

Taka poprawa efektywności nowego Golfa R jest wynikiem nowoczesnego downsizingu, czyli techniki doładowania. Poprzednik czerpał swoją moc z pojemności skokowej 3,2 litra (stąd symbol modelu "32") i sześciu cylindrów. Nowy Golf ma cztery cylindry i dwa litry pojemności, a do tego bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie (TSI).

Napęd na wszystkie koła

Najmocniejszy Volkswagen Golf w historii
Fot. Volkswagen

(fot. Fot. Volkswagen)

Silnik Golfa R przenosi moc wszystkie koła (4Motion). System ten został znacznie zmodyfikowany w porównaniu z wersją zamontowaną w Golfie R32. Różni się przede wszystkim sposób przenoszenia sił między przednią a tylną osią, a tym samym pracujące w kąpieli olejowej sprzęgło. Producent podkreśla, że aby aktywować sprzęgło przenoszące siły na wszystkie koła nie jest konieczna różnica prędkości obrotowych między osiami. Czyli system pracuje niezależnie od poślizgu, ponieważ ciśnienie robocze jest dostępne w sposób ciągły. Przy ruszaniu i przyspieszaniu jeszcze lepiej zapobiega on buksowaniu przednich kół. W ekstremalnym przypadku na tylną oś może być kierowane prawie 100 procent momentu napędowego.

Do wyższych osiągów jezdnych Golfa R dostosowane zostały hamulce. Zamiast układu 16-calowego zastosowano układ 17-calowy z wentylowanymi tarczami na wszystkich kołach oraz błyszczącymi, czarnymi zaciskami (jak we wszystkich modelach R) z logo R. Tarcze przednie mają średnicę 345 milimetrów, tylne - 310 milimetrów. Zmodyfikowano też elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP). Można go przełączyć przyciskiem ESP na nowy tryb sportowy. Podczas bardzo szybkiej jazdy z wieloma zakrętami - na przykład na torze wyścigowym - ESP reaguje później i umożliwia większą zwrotność.

Auto posadowiono na 18-calowych obręczach ze stopu metali lekkich o nowej stylistyce (typ Talladega) z oponami 225/40. Jako opcja dostępne są takie same felgi w wersji 19-calowej z oponami 235/35.

Diody z przodu i z tyłu

Najmocniejszy Volkswagen Golf w historii
Fot. Volkswagen

(fot. Fot. Volkswagen)

Na zewnątrz elementami wyróżniającymi Golfa R są nowe obręcze i hamulce, a także zderzaki o nowym kształcie. Z przodu model ten charakteryzują trzy duże wloty powietrza w zderzaku, z wbudowanymi seryjnie pasami diodowych świateł do jazdy w dzień. Również dwie poprzeczki osłony chłodnicy są czarne i błyszczące.

Z boku Golfa R można poznać po obręczach Talladega, elementach poszerzających progi w kolorze nadwozia oraz czarnych, błyszczących obudowach lusterek zewnętrznych.

Z tyłu Golfa R wyróżnia zderzak z dyfuzorem i rurami wydechowymi, logo R, większy spojler na krawędzi dachu i przede wszystkim diodowe światła tylne ukryte za przyciemnionymi pokrywami.

W sportowych fotelach

(fot. Fot. Volkswagen)

Głównym elementem wyposażenia są nowe, sportowe fotel, których środkowa część jest pokryta popielato - czarnym materiałem o wzorze plastra miodu Kyalami (nazwa ta pochodzi od toru wyścigowego w RPA). Na przednich zagłówkach wyszyte jest nowe logo R. Jako opcja dla kierowcy i pasażera dostępne są fotele kubełkowe pochodzące ze sportu motorowego.

Wszystkie szwy wnętrza wykończone są w Artgrey; dotyczy to także szwów ozdobnych trójramiennej skórzanej kierownicy. Na górze i na dole skóra kierownicy jest perforowana zapewniając optymalny uchwyt.

Zmodyfikowana została także gałka dźwigni zmiany biegów R, dywaniki, aluminiowe listwy w drzwiach z logo R i zegary z niebieskimi wskaźnikami. Sportowe pedały ze stali nierdzewnej oraz charakterystyczne dla modeli R aplikacje na desce rozdzielczej i w drzwiach z deseniem Silver Lane uzupełniają indywidualny styl tego auta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński