Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nad Zalew Szczeciński znów pojedzie pociąg

(jasz, włod)
W trasę mają wyruszyć połączone ze sobą dwa najnowsze zachodniopomorskie nabytki - autobusy szynowe serii SA136, zwane "smerfami". Pociąg będzie bezpłatny. Odjazd w sobotę około godziny 12.40, a powrót do Szczecina po trzech godzinach.
W trasę mają wyruszyć połączone ze sobą dwa najnowsze zachodniopomorskie nabytki - autobusy szynowe serii SA136, zwane "smerfami". Pociąg będzie bezpłatny. Odjazd w sobotę około godziny 12.40, a powrót do Szczecina po trzech godzinach. Fot. Robert Duchowski
Po jednej z najbardziej interesujących turystycznie tras kolejowych w regionie (malownicze 23 wiadukty) w sobotę, 18 września pojedzie osobówka. Pociąg będzie jedną z atrakcji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Co to za linia?

Co to za linia?

Linia nr 406 do Trzebieża Szczecińskiego (tak nazywa się stacja kolejowa w Trzebieży) liczy ponad 36 kilometrów. Ostatni odcinek linii prowadzący z Jasienicy nad zalew (Ziegenort) otwarto w 1910 roku. Szlak został zelektryfikowany w 1982 roku. We wrześniu 2002 roku przejechał tędy ostatni pociąg pasażerski.

Przejazd uświetni też jubileuszowe obchody 100-lecia linii oraz przypomni znaczenie tej trasy.

Odjazd planowany jest około godziny 12.40 z dworca głównego, a powrót po trzech godzinach. Przejazd będzie bezpłatny. Uczestnicy zapoznają się z możliwościami transportowymi linii kolejowej nr 406, która w przyszłości powinna stać się częścią sieci Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Obecnie linia eksploatowana jest wyłącznie dla potrzeb ruchu towarowego.

- Wznowienie ruchu pasażerskiego na linii Szczecin Główny - Trzebież Szczeciński w praktyce wymaga jedynie prac związanych z przywróceniem prawidłowego stanu technicznego przystanków - mówi Wioletta Florczak z biura informacji urzędu marszałkowskiego. - Po spełnieniu tego warunku uruchomienie połączenia pasażerskiego będzie możliwe w każdej chwili, gdyż wszystkie posterunki ruchu, a także infrastruktura torowa są w stanie technicznej gotowości.

Kiedy możliwe jest ponowne uruchomienie dla ruchu pasażerskiego trasy? Urząd marszałkowski twierdzi, że wiosną 2011 roku. Wtedy zrealizowany ma zostać kontrakt, dzięki któremu pojawi się 12 nowych szynobusów SA136.

Z pomysłem zgadza się szczeciński Zakład Linii Kolejowych.

- Dworce i przystanki są w różnym stanie, natomiast sama linia zachowuje ciągłość, nie brakuje torów - tłumaczy Włodzimierz Wiatr, zastępca dyrektora ds., eksploatacji w szczecińskim Zakładzie Linii Kolejowych PLK. - W 2006 roku linia przeszła remont. Najpilniejszych prac remontowych wymaga odcinek od Polic do Trzebieży. Niestety, mamy bardzo ograniczone możliwości finansowe.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński