Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na ulicach Świnoujścia będą zmiany. Znikną krzykliwe szyldy!

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Od lipca przyszłego, obowiązywać zaczną nowe zasady dotyczące funkcjonowania reklam w przestrzeni publicznej. To będzie czas, w którym zaczną znikać krzykliwe szyldy, neony i reklamy na witrynach sklepowych.

To już pewne. Uchwała nad której tworzeniem, prace trwały od ponad dwóch lat, wejdzie w życie jeszcze w tym roku, a obowiązywać zacznie od pierwszego lipca 2020 roku.

Uchwała krajobrazowa zwana czasami kodeksem reklamowym, której projekt został opracowany na zlecenie urzędu przez Pracownię Projektową Afix ze Szczecina, służyć ma poprawie jakości przestrzeni miejskiej w Świnoujściu.

- Prace były poprzedzone konsultacjami społecznymi w lutym 2017 mającymi na celu poznanie opinii mieszkańców miasta w kwestii zasad oraz warunków sytuowania tablic reklamowych na terenie Gminy Miasta Świnoujście - mówi Alicja Cykalewicz Tymbarska współautorka uchwały. - Opinie mieszkańców w formie ankiety były zbierane elektronicznie oraz w mobilnych punktach na terenie miasta. Wyniki przeprowadzonych konsultacji jednoznacznie wskazały, że problem agresywnej reklamy w przestrzeni publicznej istnieje w odbiorze społecznym a mieszkańcy domagają się działań zmierzających do uporządkowania przestrzeni publicznej.

Świnoujście jest miastem bardzo zróżnicowanym pod względem krajobrazowym.

- Mamy piękną Dzielnicę Nadmorską, coraz ładniejsze historyczne śródmieście, rozległe tereny produkcyjne i portowe oraz wyjątkowe obszary naturalne - dodaje Alicja Cykalewicz Tymbarska. - Często jednak to, co godne wyeksponowania, ginie w zalewie byle jakich reklam, źle dobranych elementów małej architektury i nieestetycznych ogrodzeń.

W miejskiej przestrzeni obok domów, nawierzchni i zieleni znajduje się szereg elementów, które służą jej umeblowaniu.

- Uchwała krajobrazowa, określając zasady ich sytuowania, daje możliwość zadbania o estetykę i tożsamość miasta oraz o właściwą hierarchię informacji wizualnych, które nas otaczają - wyjaśnia pani Alicja. - Najważniejszym elementem regulowanym przez uchwałę będą reklamy. Ustawa krajobrazowa wprowadzi podział reklam na szyldy oraz reklamy nie będące szyldami. To ważne rozróżnienie.

Każdy prowadzący działalność gospodarczą ma obowiązek informowania o swojej działalności, każdy ma prawo do szyldu. Rolą samorządu jest określenie zasad porządkujących sytuowanie szyldów w sposób dający wszystkim równe szanse, pozostawiający poszczególnym podmiotom jak największą swobodę i nie ingerujący w treść szyldów. Bardziej rygorystyczne zasady będą dotyczyły lokalizowania reklam, które nie mają związku z prowadzoną w danym miejscu działalnością, a konkurując o naszą uwagę starają się wyróżnić i dominować w krajobrazie miasta.

- Chcemy dać czas i sobie i mieszkańcom Świnoujścia na wprowadzenie w życie uchwały - przyznaje Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia. - Przygotujemy broszurki dla przedsiębiorców, by ci mogli się zapoznać z nowymi zasadami oraz mieli świadomość, co i, w jaki sposób powinni zmienić.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto