MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na szczecińską starówkę ma wrócić "zwykła" strefa płatnego parkowania. Po co więc tworzono "specjalną", którą sąd podważył?

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
SZSM to jeden ze sztandarowych pomysłów miasta na stworzenie starówki z prawdziwego zdarzenia. Strefa ruszyła w marcu 2021 r.
SZSM to jeden ze sztandarowych pomysłów miasta na stworzenie starówki z prawdziwego zdarzenia. Strefa ruszyła w marcu 2021 r. archiwum
Strefa Zamieszkania Stare Miasto miała uregulować parkowanie na starówce. Po wyroku sądu mamy wolną amerykankę. Kierowcy nie muszą już w ogóle płacić, a miasto zapowiada przywrócenie "zwykłej strefy". Po co więc było wprowadzać SZSM?

Od 23 marca parkowanie na dużej części starówki jest bezpłatne. Chodzi o sześć ulic: Łaziebna, Mariacka, część Tkackiej (od Pl. Żołnierza do Grodzkiej), Staromłyńskiej (od Pl. Żołnierza do Końskiego Kieratu), Koński Kierat (od Mariackiej do Farnej), Staromiejskiej (od Grodzkiej do Wyszyńskiego). To efekt wyroku sądu, który unieważnił sposób w jaki władze Szczecina przekształciły te ulice, aby zorganizować na nich Strefę Zamieszkania Stare Miasto (chodzi o tzw. wyłączenie jezdni z kategorii dróg gminnych).

SZSM to jeden ze sztandarowych pomysłów miasta na stworzenie starówki z prawdziwego zdarzenia. Strefa ruszyła w marcu 2021 r. Po wyroku sądu, zamiast świętowania mamy zamieszanie, zamiast porządku z parkowaniem, bałagan, którego urzędnicy tak bardzo chcieli uniknąć. Wyrok sądu oznacza dodatkowe koszty i straty (brak wpływów z opłat za parkowanie). Dlaczego więc zdecydowano się na tak ryzykowny zabieg związany z wyłączaniem ulic z kategorii dróg gminnych i upierano się przy organizacji SZSM?

Pomysłu broni Wojciech Jachim z miejskiej spółki NiOL, zarządcy stref płatnych parkingów w Szczecinie. Zwraca uwagę na zalety jakie dla mieszkańców starówki oraz turystów daje wprowadzenie takiej strefy. Podkreśla, że poprzedziły ją długie konsultacje z mieszkańcami.

- Strefa Zamieszkania Stare Miasto to nie jest efekt „uporu” Miasta, a wynik prototypowania urbanistycznego i odpowiedź na oczekiwania mieszkańców zgłaszane w trakcie wielu spotkań i konsultacji. Jednym z ważniejszych celów utworzenia SZSM było ograniczenie ruchu samochodowego i stworzenie przyjaznej przestrzeni dla niechronionych uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych. Obowiązują tu wyższe niż w SPP stawki za postój. Korzystanie z miejsc postojowych jest płatne w godz. 8-22 we wszystkie dni tygodnia (co odpowiada specyfice Starego Miasta, gdzie funkcje turystyczne generują ruch samochodowy także popołudniami i w weekendy). Można parkować tylko w miejscach wyznaczonych. Mieszkańcy mają (mieli) do swojej dyspozycji kilka parkingów na wyłączność. Mogą zakupić Kartę Stare Miasto, która uprawnia do postoju w całej SZSM i na parkingu pod Trasą Zamkową. Obowiązująca na drogach publicznych Strefa Płatnego Parkowania nie daje takich możliwości. Parkowanie jest płatne tylko w dni powszednie (w Szczecinie w godz. 8 -17), wysokość opłat jest ustawowo limitowana, nie ma możliwości wydzielenia parkingów wyłącznie dla mieszkańców. Można parkować poza miejscami wyznaczonymi, jeśli jest to zgodne z przepisami Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym - wylicza Wojciech Jachim.

Bezpłatnym parkowaniem na starówce kierowcy będą się cieszyć co najwyżej kilka miesięcy. SZSM zastąpi Strefa Płatnego Parkowania, czyli ta sama, która obowiązuje na dużym obszarze centrum miasta (ponad sto ulic) i działała na starówce zanim zastąpioną ją SZSM. Można się spodziewać, że będzie to strefa A, w której pierwsza godzina godzina kosztuje 3,60 zł, druga 4.30 zł, trzecia 5,10 , a każda kolejna 3,60 zł (w SZSM godzina kosztowała nawet 10 zł).

- Stan przejściowy potrwa kilka miesięcy. Kolejnym krokiem będzie włączenie sześciu ulic do Strefy Płatnego Parkowania. Stosowna uchwała zostanie przygotowana na jedną z najbliższych sesji Rady Miasta Szczecina - wyjaśnia Wojciech Jachim.

To nie koniec problemów
To nie jedyny problem miasta ze Strefą Zamieszkania Stare Miasto. We wrześniu 2022 r. Sąd Wojewódzki w Szczecinie w całości unieważnił uchwałę wprowadzającą strefę. Miasto odwołało się od tego wyroku. Ostatecznej decyzji jeszcze nie ma. W razie przegranej kierowcy będą mieli prawo do odzyskania pieniędzy za bilety oraz z kar za brak biletu. To co najmniej kilka milionów złotych.

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński