Czytaj więcej:
Stoisz w korku? Widziałeś wypadek? Poinformuj nas! Napisz na [email protected]
Oto treść listu:
ZDiTM poinformował niedawno o modernizacji Trasy Zamkowej, która ma rozpocząć się w sierpniu tuż po finale regat The Tall Ships Races. Zamknięcie 2 pasów ruchu na samej Trasie Zamkowej oznacza przerzucenie części ruchu w okolice Mostu Długiego przejazd ul. Krygiera. A tu kolejne zmiany - oznakowanie jednego z pasów na odcinku od Basenu Górniczego do Mostu Długiego jako buspas, dostępnego wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej i ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę w tym obszarze.Czy miasto jest świadome skali problemu?
Przecież już teraz Most Długi to bardzo obciążony odcinek trasy wjazdowej do centrum miasta.
Codziennie od kilku lat pokonuję drogę z Lewobrzeża trasą od ul. Wyszyńskiego przez Energetyków i dalej na Prawobrzeże. Co napotykam?
Samochody ciężarowe jadące tranzytem przez Szczecin do Niemiec, tiry wyjeżdżające z portu i okolicznych przedsiębiorstw jadące drogą krajową nr 10 lub 13 w kierunku ul. Południowej i wjazdu do Niemiec. Co oznacza to dla mnie i innych Szczecinian - pociągi drogowe w centrum miasta , "rozjeżdżone" drogi w centrum miasta i popękane kamienice wzdłuż ulic, którymi przebijają się TIRy. To groźne źródło smogu i rakotwórczych spalin w centrum miasta.
Rzadko, który samochód ciężarowy zwraca uwagę na ograniczenia oznakowania drogowego – zakaz wjazdu samochodów powyżej 20 czy 30 ton. Wszystkie kierują się do centrum.
Kierowcy ciężarówek, ze względu na niewygodne połączenie prawobrzeżnej części Szczecina z lewobrzeżem, od lat wybierają tę samą trasę co ja, czyli Most Długi lub Trasę Zamkową. Nie zwracają uwagi na zagrożenia jakie wywołują dla środowiska, mieszkańców i samego ruchu lokalnego w centrum miasta.
Co mają do wyboru: przejazd ul. Krygiera (przez Dziewoklicz) często odpada, bo dla wielu oznacza nadłożenie sporego dystansu i korki na skrzyżowaniu w Podjuchach.
Większość wybiera więc Trasę Zamkową lub ul. Energetyków. Remont Trasy Zamkowej oznacza, że drogę przez Most Długi wybierać będzie zdecydowana większość kierowców tirów.
Wyeliminować ciężarówki z centrum miasta pozwoli powstanie zapowiadanej przez miasto zachodniej obwodnicy, ale stanie się to dopiero w 2022 r. Co do tego czasu?
Zmiany potrzebną są już teraz!
W moim przekonaniu to kwestia decyzji organizacyjnych władz miasta, aby przekierować ruch ciężarowy poza obszary centrum. Nie potrzeba tu kosztownych inwestycji, ani czasu. Zmiany w organizacji ruchu samochodów ciężarowych powinna nastąpić natychmiast, aby zmniejszyć zanieczyszczenia powietrza, eliminować źródła rakotwórczego smogu i odciążyć ruch w centrum miasta.
Podsumowując - moim zdaniem nie możemy czekać na modernizację Trasy Zamkowej, na budowę nowych mostów i ulic w centrum miasta.
Transport ciężarowy, podobnie jak w wielu innych miastach, nie może korzystać z tras przebiegających przez centrum miasta. Centrum miasta powinno być zarezerwowane dla transportu publicznego i ruchu lokalnego.
Zobacz również:
Trasa Zamkowa to jedna z arterii łączących centrum miasta z prawobrzeżem Szczecina. Średnio w dzień powszedni przez Trasę Zamkową w kierunku centrum przejeżdża około 20 tys. pojazdów.
Ponad 17 tys. dojeżdża do okolic Bramy Królewskiej, część zjeżdża wcześniej np: w ul. Jana z Kolna.
Zobacz także:
Zobacz również:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?