Modernizacja Estakady Pomorskiej w Szczecinie. Od środy kolejne utrudnienia. Kierowcy jadący do centrum muszą być bardzo cierpliwi ZDJĘCIA

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Korki w Szczecinie
Korki w Szczecinie Andrzej Szkocki
Od środy przez kilka miesięcy wjazd do centrum Szczecina od strony prawobrzeża będzie utrudniony. Powodem modernizacja Estakady Pomorskiej.

Na jezdni północnej estakady dostępny będzie tylko jeden pas wjazdowy do centrum miasta, pozostałe dwa zostaną zamknięte dla ruchu. Na jezdni południowej kierowcy będą się poruszać na zasadzie 2+1: dostępne będą dwa pasy wyjazdowe z miasta;
w kierunku wjazdowym do miasta zostanie wydzielony jeden pas jezdni na nitce wyjazdowej – kierowcy będą musieli przejeżdżać przez torowisko tramwajowe na wysokości przystanków „Merkatora” i „Parnica”.

- Tak będzie mniej więcej do końca roku – przy założeniu, że uda się zachować reżimy technologiczne z uwagi na okres jesienny. To jest ten sam zakres robót, które były robione do tej pory na jezdni południowej - wyjaśnia Piotr Zieliński ze szczecińskiego magistratu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Gigantyczne korki w Szczecinie w piątkowe popołudnie. Co najgorsze? Korki, upał czy korki w upale?

Gigantyczne korki na wyjeździe ze Szczecina

Gigantyczne korki w Szczecinie w piątkowe popołudnie. Co naj...

Kierowcy narzekają na korki, ale urzędnicy przekonują, że inwestycja była konieczna, bo estakada jest w złym stanie technicznym.

- Najważniejszą częścią tego zadania, będzie przebudowa starego wiaduktu tramwajowo-drogowego w rejonie ulicy Gdańskiej. Obiekt, który powstał w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, znajduje się w złym stanie technicznym. Ze względów bezpieczeństwa, konieczny jest kompleksowy remont całej konstrukcji - wyjaśnia Piotr Zieliński z magistratu.

Przy okazji podniesiona zostanie także klasa nośności obiektu do 40 ton. Przebudowany zostanie wiadukt nad bocznicą kolejową, prowadzącą do Zespołu Elektrowni Dolna Odra. Został zbudowany przed 1945 rokiem i przebudowany w latach 70-tych XX w.

- Jego stan techniczny ze względów bezpieczeństwa również wymaga przeprowadzenia kompleksowych prac naprawczych. Ponadto pracami objęty będzie układ drogowy w rejonie Estakady. Przebudowane zostaną obie jezdnie ul. Gdańskiej oraz przejazdy pod Estakadą. Pojawią się chodniki oraz ścieżki rowerowe. Przebudowane zostaną sieci i instalacje podziemne - wylicza Zieliński.

Inwestycja kosztuje ponad 44,7 mln zł. Jest częścią projektu „Modernizacja dostępu drogowego do Portu w Szczecinie: przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie Międzyodrza”. Jego elementami jest m.in. budowa ronda przy ul. Energetyków, czy ułatwienie dojazdu na Łasztownię.

Czemu akurat teraz?

Kierowcy zastanawiają się dlaczego w mieście w jednym czasie prowadzonych jest wiele inwestycji, które powoduje korki. Wyjaśniał to niedawno Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. Głównym powodem są unijne procedury, dość rozwlekłe w czasie.

- Jesteśmy w nowej perspektywie unijnej. Czy ktoś wie jakie programy obowiązują? Na jakie możemy składać wnioski? Nie wiemy tego. Dlaczego? Bo to nie jest jeszcze wynegocjowane. To oznacza, że nie możemy dzisiaj aplikować o pieniądze unijne na nową perspektywę, która już w tym roku trwa. I znowu będzie tak, że będziemy wydawać te pieniądze w ostatnich trzech latach perspektywy, tak jak to było do tej pory. Tak będzie. Tak było w perspektywie, która zakończyła się w ubiegłym roku i jest finansowana jeszcze przez trzy lata. I tak było w poprzedniej perspektywie. Niestety tak jest w całej Europie. Tak działa system unijny, że urzędnicy dłużej analizują i ustalają zasady niż się to realizuje - wyjaśniał Krzystek.

- Mamy taki wybór: albo nie prowadzić inwestycji i czekać i robić potem za własne pieniądze, albo robić. To kwadratura koła. Jak robimy, to są korki, ale jak byśmy nie robili, to byłby pretensje, że nie korzystamy z unijnych pieniędzy. Idealnie byłoby mieć pieniądze na siedem lat unijnej perspektywy i robić inwestycje po kolei - dodaje.
Zwraca uwagę, że Szczecin ma za mało tras łączących obie części miasta. To albo przejazd przez Most Długi, albo przez Węzeł Granitowa. W obu miejscach trwają remonty.

- Bardzo wszystkim współczuję, że stoją w korkach, jadąc z prawobrzeża na lewobrzeże i z powrotem, sam w nich stoję, ale kiedyś te remonty trzeba przeprowadzić. Mamy to nieszczęście, że przez Szczecin przebiegają dwie główne trasy, a powinniśmy ich mieć cztery, pięć, ale tak to kiedyś zostało zaprojektowane, skomunikowane. Musimy przez tę rzekę przejeżdżać i to jest kłopot, i będzie kłopot - mówił.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

Tymczasowe rondo na ul. Energetyków w Szczecinie

Bulwar Śląski i Bulwar Gdański w Szczecinie zamknięte. Nowe,...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
KPINY SOBIE URZĄDZAJĄ
To jest nienormalne żeby tak utrudniać ruch samochodowy w tym miejscu. Mogli to rozwiązać zupełnie inaczej i rozciągnąć w czasie, np. najpierw wyremontować ulice pod estakadą i tam puścić ruch na dwóch pasach kiedy by remontowali górę. Dodatkowo przy tej modernizacji powinni zrobić przejście dla pieszych i przystanek Parnica pod wiaduktem, a nie zostawiać ostatnie światła na ul. Gdańskiej po to żeby przez następne 20 lat auta się tam zatrzymywały bez sensu. Marnują nasz czas i pieniądze !!!
Dodaj ogłoszenie