Czterocylindrowa wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 3 litrów zastąpiła oba montowane do tej pory silniki o pojemności 3- i 4,9 litra. Nowy silnik jest dostępny w trzech wersjach mocy: 130 KM (maks. moment obrotowy 300 Nm przy 1300-3000 obr/min), 145 KM (maks. moment obrotowy 370 Nm przy 1600-2600 obr/min) i 175 KM (maks. moment obrotowy 430 Nm przy 1600-2800 obr/min).
Jak twierdzi producent wprowadzenie nowego zespołu napędowego spowoduje, że w zależności od warunków jazdy oszczędności na paliwie wyniosą od 5 do 8 proc. w stosunku do poprzednika. Jest to także efekt optymalizacji zespołu napędowego poprzez lepsze zestopniowanie skrzyni biegów. W odniesieniu do spalania korzystny jest również szeroki zakres maksymalnego momentu obrotowego.
"Downsizing“, czyli zmniejszenie pojemności największego dotychczasowego silnika z 4,9 l na 3,0 l, oznacza większą sprawność na skutek mniejszego tarcia, możliwość stosowania mniejszych dawek wtryskiwanego paliwa oraz redukcję masy własnej silnika. Ponadto zmniejszenie zakresu prac serwisowych zapewnia ograniczenie kosztów przeglądów technicznych o ok. 20 proc.
System oczyszczania spalin
(fot. Fot. Daimler)
W silniku w wersjach 130 i 140 KM spaliny są oczyszczane przez system wykorzystujący chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR), katalizator oksydacyjny oraz filtr cząstek stałych. W przypadku najmocniejszej wersji silnika 175 KM zastosowano kombinację filtra cząstek stałych z systemem selektywnej redukcji katalitycznej SCR, wykorzystującym czynnik redukcyjny AdBlue. Zbiornik AdBlue o pojemności 12 l wystarcza na pokonanie 8000 km.
Od wiosny 2010 roku Fuso Canter będzie dostępny z silnikami zgodnymi z normą EEV. Oznacza to obniżenie emisji cząstek stałych o ok. 1/3, w porównaniu do i tak surowych wartości granicznych emisji zanieczyszczeń normy Euro 5.
Nowa skrzynia biegów
(fot. Fot. Daimler)
Po raz pierwszy wszystkie wersje Canterów są wyposażone w sześciostopniową, manualnie przełączaną skrzynię biegów. Nowe zestopniowanie przełożeń skrzyni biegów w połączeniu z silnikami o większej mocy umożliwiło zastosowanie wyższego przełożenia tylnego mostu. Dzięki temu eksploatacja następuje w niższym zakresie prędkości obrotowej, co przyczynia się do zmniejszenia spalania.
Konstruktorzy Cantera przeprowadzili też kurację odchudzającą pojazdu: nowy silnik Euro 5 waży mniej od poprzednika Euro 4. Do zmniejszenia masy własnej, oprócz rozwiązań zastosowanych w silniku i skrzyni biegów, przyczynia się również wykonany z tworzywa sztucznego zbiornik paliwa. Te, oraz dalsze sposoby zmniejszenia masy własnej zapewniły wszystkim modelom oraz wersjom zwiększenie ładowności. Wersja pojazdu o DMC 7,5 t ze standardową kabiną (3S13) ma ładowność większą aż o 180 kg. Fuso Canter o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 t łącznie z kierowcą i zbiornikiem paliwa napełnionym w 90 proc waży tylko 2480 kg. Oznacza to, że do dyspozycji pozostaje 5020 kg na masę zabudowy i przewożonego ładunku - to rekord w tej klasie pojazdów.
Mitsubishi Fuso Canter jest produkowany od 1963 roku - obecnie na rynku dostępna jest już siódma generacja. Do tej pory wyprodukowano 3,5 milionów Canterów, w tym w ubiegłym roku wyprodukowana została rekordowa liczba 144 000 egzemplarzy tego modelu. Zapewniło to Canterowi status najliczniej produkowanego pojazdu ciężarowego w koncernie Daimler. Na rynek europejski Fuso Canter jest produkowany w Tramagal, w Portugalii.
Pojazd jest oferowany w czterech klasach masy, mieszczących się w przedziale od 3,5 do 7,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Ponadto do dyspozycji jest siedem wersji rozstawu osi, od 2500 do 4470 mm.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?