Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mitsubishi Fuso Canter z silnikami Euro 5

Wojciech Frelichowski
Mitsubishi Fuso Canter
Mitsubishi Fuso Canter Fot. Daimler
Koncern Daimler wprowadził na rynek zmodernizowaną ciężarówkę Mitsubishi Fuso Canter. Najważniejszą zmianą jest nowy silnik spełniający normę emisji spalin Euro 5.

Czterocylindrowa wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 3 litrów zastąpiła oba montowane do tej pory silniki o pojemności 3- i 4,9 litra. Nowy silnik jest dostępny w trzech wersjach mocy: 130 KM (maks. moment obrotowy 300 Nm przy 1300-3000 obr/min), 145 KM (maks. moment obrotowy 370 Nm przy 1600-2600 obr/min) i 175 KM (maks. moment obrotowy 430 Nm przy 1600-2800 obr/min).

Jak twierdzi producent wprowadzenie nowego zespołu napędowego spowoduje, że w zależności od warunków jazdy oszczędności na paliwie wyniosą od 5 do 8 proc. w stosunku do poprzednika. Jest to także efekt optymalizacji zespołu napędowego poprzez lepsze zestopniowanie skrzyni biegów. W odniesieniu do spalania korzystny jest również szeroki zakres maksymalnego momentu obrotowego.
"Downsizing“, czyli zmniejszenie pojemności największego dotychczasowego silnika z 4,9 l na 3,0 l, oznacza większą sprawność na skutek mniejszego tarcia, możliwość stosowania mniejszych dawek wtryskiwanego paliwa oraz redukcję masy własnej silnika. Ponadto zmniejszenie zakresu prac serwisowych zapewnia ograniczenie kosztów przeglądów technicznych o ok. 20 proc.

System oczyszczania spalin

Mitsubishi Fuso Canter z silnikami Euro 5
Fot. Daimler

(fot. Fot. Daimler)

W silniku w wersjach 130 i 140 KM spaliny są oczyszczane przez system wykorzystujący chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR), katalizator oksydacyjny oraz filtr cząstek stałych. W przypadku najmocniejszej wersji silnika 175 KM zastosowano kombinację filtra cząstek stałych z systemem selektywnej redukcji katalitycznej SCR, wykorzystującym czynnik redukcyjny AdBlue. Zbiornik AdBlue o pojemności 12 l wystarcza na pokonanie 8000 km.

Od wiosny 2010 roku Fuso Canter będzie dostępny z silnikami zgodnymi z normą EEV. Oznacza to obniżenie emisji cząstek stałych o ok. 1/3, w porównaniu do i tak surowych wartości granicznych emisji zanieczyszczeń normy Euro 5.

Nowa skrzynia biegów

(fot. Fot. Daimler)

Po raz pierwszy wszystkie wersje Canterów są wyposażone w sześciostopniową, manualnie przełączaną skrzynię biegów. Nowe zestopniowanie przełożeń skrzyni biegów w połączeniu z silnikami o większej mocy umożliwiło zastosowanie wyższego przełożenia tylnego mostu. Dzięki temu eksploatacja następuje w niższym zakresie prędkości obrotowej, co przyczynia się do zmniejszenia spalania.

Konstruktorzy Cantera przeprowadzili też kurację odchudzającą pojazdu: nowy silnik Euro 5 waży mniej od poprzednika Euro 4. Do zmniejszenia masy własnej, oprócz rozwiązań zastosowanych w silniku i skrzyni biegów, przyczynia się również wykonany z tworzywa sztucznego zbiornik paliwa. Te, oraz dalsze sposoby zmniejszenia masy własnej zapewniły wszystkim modelom oraz wersjom zwiększenie ładowności. Wersja pojazdu o DMC 7,5 t ze standardową kabiną (3S13) ma ładowność większą aż o 180 kg. Fuso Canter o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 t łącznie z kierowcą i zbiornikiem paliwa napełnionym w 90 proc waży tylko 2480 kg. Oznacza to, że do dyspozycji pozostaje 5020 kg na masę zabudowy i przewożonego ładunku - to rekord w tej klasie pojazdów.

Mitsubishi Fuso Canter jest produkowany od 1963 roku - obecnie na rynku dostępna jest już siódma generacja. Do tej pory wyprodukowano 3,5 milionów Canterów, w tym w ubiegłym roku wyprodukowana została rekordowa liczba 144 000 egzemplarzy tego modelu. Zapewniło to Canterowi status najliczniej produkowanego pojazdu ciężarowego w koncernie Daimler. Na rynek europejski Fuso Canter jest produkowany w Tramagal, w Portugalii.

Pojazd jest oferowany w czterech klasach masy, mieszczących się w przedziale od 3,5 do 7,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Ponadto do dyspozycji jest siedem wersji rozstawu osi, od 2500 do 4470 mm.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński