Miliony na modernizację linii kolejowej. Pociągi ze Szczecina do Świnoujścia pojadą 160 km/h

Sławomir Włodarczyk
Kolejarze zapewniają, że po zakończeniu robót, na szlaku ze Szczecina Dąbia do Świnoujścia, pociągi będą mogły pędzić po torach z prędkością 160 km na godzinę.
Kolejarze zapewniają, że po zakończeniu robót, na szlaku ze Szczecina Dąbia do Świnoujścia, pociągi będą mogły pędzić po torach z prędkością 160 km na godzinę. Fot. Sławomir Włodarczyk
10 firm, także zagranicznych, w tym nasza - Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. Zakład Zachodniopomorski w Stargardzie - przystąpiło do przetargu na modernizację odcinka szlaku kolejowego ze Szczecina Dąbia do Świnoujścia.

Zadanie nosi nazwę: "Modernizacja linii kolejowej Nr 401 Szczecin Dąbie - Świnoujście (kontynuacja)". Wartość zamówienia wynosi 20 mln zł netto, 24,4 mln zł brutto. - Wybór wykonawcy nastąpi w czerwcu tego roku. Jedynym kryterium jest cena - mówi Romana Nakoneczna. rzecznik prasowy Oddziału Regionalnego Polskich Linii Kolejowych PKP w Szczecinie.

Najniższą ofertę - blisko 11 mln zł netto złożyło konsorcjum firm TORPOL i LINEAL z Poznania. Z kolei najwyższą - nieco ponad 18 mln zł - firma OHL ŻS z Republiki Czeskiej.

Przed zwycięzcą przetargu moc roboty. Zamówienie obejmuje m.in.: modernizację odcinka linii o długości prawie 8 km między stacjami Goleniów - Białuń oraz Łożnica - Rokita, wymianę trzech rozjazdów na stacji kolejowej Świnoujście Towarowa oraz wymianę nawierzchni torowej i drogowej na przejeździe kolejowym.

Roboty rozpoczną się i zakończą w drugim półroczu tego roku. Inwestycja ma na celu podniesienie prędkości rozkładowej pociągów, likwidację ograniczeń prędkości i docelowo przystosowanie układu torowego do prędkości 160 km/h. Kasę na inwestycję wyłożył budżet państwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jo
A pamiętacie ludziska jak się jechało ze Szczecin do Świnoujścia prawie pięć godzin, a w sezonie w kiblu na jednej nodze. Ech to były czasy, a jak się jeszcze trafiła obok panienka to było dużo radochy.

Pięć godzin? Aż tak źle to nie było toż to ledwo niecałe 120 km!
B
Bynio
A pamiętacie ludziska jak się jechało ze Szczecin do Świnoujścia prawie pięć godzin, a w sezonie w kiblu na jednej nodze. Ech to były czasy, a jak się jeszcze trafiła obok panienka to było dużo radochy.
o
oswiecimski.com.pl
W tej sprawie interweniowal posel Oświęcimski oto odpowiedz udzielona na jego dzialanie,

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 6774 w sprawie modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Świnoujście - Szczecin - Poznań
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację, nr SPS-023-6774/08 z dnia 13.10.2008 r., pana Konstantego Oświęcimskiego, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, skierowaną do ministra infrastruktury pana Cezarego Grabarczyka, dotyczącą modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Świnoujście - Szczecin - Poznań udzielam odpowiedzi na zadane w interpelacji pytania.

Pytanie nr 1: Czy prace przygotowawcze do modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Poznań - Szczecin - Świnoujście w ramach projektu TEN-T 2004-PL-92602-S zostały wykonane w przewidzianym czasie i w całości? Prace przygotowawcze do modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Poznań -Szczecin - Świnoujście w ramach projektu TEN-T 2004-PL-92602-S nie zostały wykonane w przewidywanym czasie i w całości, ponieważ wykonawca opracowania ˝Studium wykonalności˝, firma Egis Route - Scetauroute SA Oddział w Polsce, przekazywał opracowania (V etapów) po terminach umownych, generalnie nie najlepszej jakości, co skutkowało koniecznością wielokrotnego zwracania opracowań wykonawcy do poprawienia.

Obecnie zostały odebrane etapy I, Ia, II, III (bez decyzji lokalizacyjnych i środowiskowych - dokumenty te są w trakcie pozyskiwania). Dnia 07.11.2008 r. zostały pozytywnie zaopiniowane przez komisję projektów inwestycyjnych w PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Oddział Regionalny w Szczecinie - etapy IV i V. Ze względu na brak decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych nie można formalnie zatwierdzić etapu III, bez zatwierdzenia etapu III zgodnie z zapisami umowy nie można zatwierdzić etapu IV (wniosek o dofinansowanie) i etapu V (dokumentacja przetargowa). Dnia 24.11.2008 r. powołana została komisja negocjacyjna, której zadaniem będzie wypracowanie warunków rozliczenia przedmiotowej umowy oraz zapisów porozumienia regulującego kwestie sporne pomiędzy stronami (w tym podpisanie porozumienia z wydzieleniem decyzji lokalizacyjnych i środowiskowych jako oddzielnych etapów VI i VII, co umożliwiłoby zatwierdzenie etapu III, a w konsekwencji etapów IV i V). Pierwsze obrady komisji odbyły się dnia 11.12.2008 r.

Pytanie nr 2: W jakim terminie przewidywane jest rozpoczęcie planowanych prac modernizacyjnych na odcinku Szczecin - Świnoujście? Projekt modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Poznań - Szczecin - Świnoujście został umieszczony na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ 2007-2013, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku, działanie 7.1: Rozwój transportu kolejowego, projekt z listy podstawowej. Realizacja projektu podzielona została na 2 odcinki: 1) POIiŚ nr 7.1-6 modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Poznań - Krzyż, 2) POIiŚ nr 7.1-7 modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Krzyż - Szczecin. W harmonogramie realizacji projektu wskazano rozpoczęcie jego realizacji dla obydwóch odcinków na dzień 30.09.2010 r. W rezultacie podjętych prac oczekuje się wyeliminowania występujących nieprawidłowości.

Pytanie nr 3: Czy zostały wszczęte procedury pozyskiwania na ten cel funduszy z Unii Europejskiej? Dnia 29.08.2008 r. w Warszawie zostały zawarte preumowy pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) a PKP Polskie Linie Kolejowe SA, gdzie przedmiotem umowy było określenie zasad postępowania stron w celu przygotowania do realizacji przedmiotowego projektu. W oparciu o szczegółowe warunki umowy (preumowy) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zwane beneficjentem, zobowiązały się do przekazania do CUPT poprawnie wypełnionych wniosków o dofinansowanie wraz z wymaganymi w chwili ich składania załącznikami. Złożenie ich przewidziano na dzień 31.03.2009 r.

Z poważaniem

Warszawa, dnia 12 stycznia 2009 r.
~luki~
a gwarancja na prace jaka jest?
G
Gość
Oj jak czytam taki artykuł to aż mnie serce boli jak to jest napisane jak można w tak poważnej gazecie regionalnej napisać coś takiego ---- Kasę na inwestycję wyłożył budżet państwa---- takie słownictwo to na ulicy ładniej chyba by brzmiało -- środki na inwestycję wyłożył budżet państwa-- lub fundusze na inwestycję wyłożył budżet państwa. Pozdrawiam.
t
tory
W dniu 09.05.2010 o 20:22, Gość napisał:

jak czytam, że jedynym kryterium jest cena to mi ręce opadają...


Popiram wpowiedz .Polska to dziki kraj .
G
Gość
jak czytam, że jedynym kryterium jest cena to mi ręce opadają...
A
Astra
Nie za szybko? Kółka pogubią.
M
Martuska
O to busy dostana po d..... no to pięknie !?Tak trzymać kolejko !
G
Gość
Pisze się takie rzeczy aby odbiec od rzeczywistości!!!
G
Gość
W naszym regionie w środkowej Polsce dwa lata temu było takie hasło, a pociągi do dzisiaj jadą do 70km/h
C
Cenzor
Informacja na tyle prawdziwa, co i załączona do niej fotografia. Przedstawia ona szlak kolejowy nie wiadomo jaki, bowiem linia kolejowa Szczecin Dąbie - Świnoujście od co najmniej 40 lat jest odcinkiem dwutorowym. No ale w Głosie już od kilku lat nic się nie trzyma kupy: wielu wypadkach tekst od Sasa, a ilustracja od lasa.
~xxx~
od 10 lat czytam takie zapowiedzi a jedno co widze to coraz mniej polaczen, ktore jesli sa to maja opoznienia wiec darujcie sbie takie testy bo to tylko pusty smiech czlowieka ogarnia jak sie to czyta
K
KONRAD
Jest różnica między " Pociągi ze Szczecina do Świnoujścia pojadą 160 km/h" a "przystosowaniem torów do jazdy z prędkością 160km/h" - no ale dobrze by było,gdyby uzyskana prędkość średnia wynosiła chociaż połowę tej zadeklarowanej 160km/h. Szkoda,że jedynym kryterium jest cena,a nie jakość usługi, technologia, czas wykonania, gwarancja czy inne kryteria. Najtaniej = najlepiej. To nadal Polska, a nie Europa.
J
JK
"Kasę na inwestycję wyłożył budżet państwa."

Chyba "pieniądze na inwestycję pochodzą z budżetu państwa". Kto to pisał, ktoś wzięty z łapanki z podwórka?
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie