Mazda2 w miejskim żywiole. Redakcyjny test "Głosu"

Wojciech Frelichowski
Żywiołem Mazdy2 jest miasto.
Żywiołem Mazdy2 jest miasto. Kamil Nagórek
Mazda2 sprawdzi sie na trasie, ale zywiolem tego auta jest miasto. "Glos" testowal auto z silnikiem 1.3 86 KM.
Mazda2 w miejskim żywiole. Redakcyjny test
Kamil Nagórek

(fot. Kamil Nagórek)

Mazda2 jest polskim rynku od nieco ponad roku, czyli od momentu powstania firmy Mazda Motor Poland, która jest krajowym dystrybutorem samochodów tej marki.

Tak jak wiekszośc hatchbacków wystepuje w wersji 3- i 5-drzwiowej, a do wyboru są tylko silniki benzynowe: 1.3 (75 i 86 KM) oraz 1.5 (103 KM).

Stylistycznie Mazda2 nawiązuje do swoich wiekszych krewniaków, czyli Mazdy3 i Mazdy6. Niebanalny wygląd auta jest lekko usportowiony. Podobac mogą sie światla - z przodu duze, skośne reflektory i tylne klosze wymodelowane w ksztalt kropli wody.

W kabinie równiez nie jest nudno, choc ciemna kolorystyka kokpitu nie zachwyca. Dobrze, ze chociaż zegary mają biale tarcze. Ladnie zaprojektowano centralną konsole, w której zgrabnie zakomponowano panel systemu audio. Tylko suwak zamykania obiegu powietrza w kabinie pochodzi z innej epoki. Takie rozwiązanie juz trąci myszką.

Przednie fotele są wygodne, chociaz mozna by poprawic trzymanie boczne. Osoby siedzące z przodu nie powinny narzekac na brak miejsca. Przestrzeni na nogi wystarczy tez z tylu, ale na kanapie w przyzwoitych warunkach moze siedziec tylko dwóch pasazerów.

250-litrowy bagaznik nie jest mistrzem pojemności. Poza tym zaladunek bagazy utrudnia wysoka krawedL kufra, choc jest to czesta przypadlośc aut w tym segmencie.

Obroty i spalanie

Mazda2 w miejskim żywiole. Redakcyjny test
Kamil Nagórek

(fot. Kamil Nagórek)

Benzynowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 1,3 litra i mocy 86 KM nie najgorzej wywiązuje sie z postawionego przed nim zadania. Jednostke cechuje zupelnie przyzwoita dynamika. Rozpedzenie auta od 0 do 100 km/h zajmuje nieco ponad 13 sekund, co, jak na pojazd tej klasy i z takim silnikiem, jest dobrym wynikiem.

Co prawda, jak to w "japonczykach" bywa, aby w miare dynamicznie jeLdzic silnik trzeba trzymac na podwyzszonych obrotach, ale na szczeście nie skutkuje to wiekszym apetytem na paliwo. Średnio podczas naszego testu auto zuzylo 6 litrów na 100 km, czyli 0,8 litra wiecej niz podaje producent.

Maly minus nalezy sie dzialaniu skrzyni biegów. Mechanizm wybierania móglby dzialac nieco bardziej plynnie. Za to plus dajemy za umiejscowienie dLwigni przekladni na pólce w środkowej konsoli. Dzieki temu manetka wrecz lezy pod prawą dlonią kierowcy.

Na trasie i w mieście

Mazda2 w miejskim żywiole. Redakcyjny test
Kamil Nagórek

(fot. Kamil Nagórek)

Na trasie Mazda2 spisuje sie poprawnie, choc trzeba przyznac, ze moglo byc lepiej. Glówny zarzut dotyczy zbyt glośnego silnika. Na szczeście dokucza tylko w okolicach predkości autostradowych.

Zawieszenie jest kompromisem pomiedzy komfortem a dynamiką. Pasazerowie bedą zadowoleni, ale ambitny kierowca raczej nie. W ciasnych zakretach nadwozie ma tendencje do wychylów, choc uklad kierowniczy trzyma auto w ryzach.
Zywiolem Mazdy2 jest jednak przede wszystkim miasto. Tutaj auto jest zwinne i latwe do zaparkowania.

Zaletą jest równiez bogate wyposazenie. Ale coś za coś - cena samochodu tez nie nalezy do najnizszych, choc po uwzglednieniu listy wyposazenia konkurenci wcale nie są tansi.

Babskim okiem. Dynamiczna Mazda dla dynamicznej kobiety

Mazda2 jest fajna. Przede wszystkim wizualnie jest ladna. Zarówno z przodu, jak i z tylu. Wygląda lekko i dynamicznie. I taka zresztą jest - zwinna i zwrotna. Świetna do jazdy po mieście, gdzie czesto trzeba sprytnie lawirowac pomiedzy snującymi sie "L-kami". Fajna tez, aby latem na plaze z dzieciakami pojechac. Gorzej z wyprawą na dluzsze wycieczki. Bagaznik moze nie pomieścic wszystkiego. Zaintrygowaly mnie przyciski na kierownicy. Kolega wyjaśnil, ze to do obslugi radia. Sprytne, ale moim zdaniem, moze rozpraszac podczas jazdy. Bo - jak wiadomo - z podzielnością uwagi nie tylko u kobiet - bywa róznie. Zwlaszcza, ze trzeba by je naciskac lewą reką. No i z calą pewnością doradzam wersje 5-drzwiową - zapiąc dziecko w foteliku w wersji 3-drzwiowej, to gimnastyka, co w przypadku kobiety ubranej w sukienke i szpilki moze wyglądac zabawnie.

Magdalena Olechnowicz

Dane techniczne i wyposażenie

Mazda2 1.3 Exclusive

Dl./ szer./ wys./ rozst. osi: 3.900/1.695/1.475/2.490 mm
Silnik: benzynowy, 1.339 ccm, R4, 16V
Moc maks: 86 KM przy 6.000 obr./min
Maks. moment obrotowy: 122 Nm przy 3.500 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Predkośc maksymalna: 172 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s
Średnie zuzycie paliwa na 100 km (miasto, trasa, średnio): 6,9/ 4,2/ 5,2 l
Wyposazenie standardowe: m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, klimatyzacja, radioodtwarzacz CD/MP3, podgrzewane przednie fotele, centralny zamek, reflektory przeciwmgielne, elektryczne sterowanie szyb.
Cena: 53400 zl

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie