Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mazda 3 - nowy, czterodrzwiowy sedan

ARTUR KOSTECKI
Długo oczekiwany model Mazda3.
Długo oczekiwany model Mazda3.
Całkowicie nowa Mazda3 to jedna z najbardziej oczekiwanych premier podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles 2008.

Nowa Mazda3 jest doskonale przystosowana do szybko zmieniającego się rynku
samochodowego. Oferuje jakość, styl, moc, dynamikę oraz wykonanie, które trafiają
w oczekiwania dzisiejszych konsumentów. W sposób typowy dla Mazdy model Mazda3 oferuje wyposażenie standardowe i opcjonalne.

Wersja na 2010 rok ma mocną podstawę: w ciągu pięciu lat pierwsza generacja
modelu Mazda3 zdobyła 90 nagród i znalazła 1,8 miliona nabywców na całym świecie.

Jedna na trzy sprzedane Mazdy to Mazda3. Nawet pod koniec okresu produkcji
pierwsza generacja modelu Mazda3 wciąż zdobywała pochwały - niedawno jeden
z wiodących magazynów motoryzacyjnych nadał jej tytuł jednego z najbardziej niezawodnych kompaktowych sedanów dostępnych na rynku.

Design zewnętrzny

Dla wzmocnienia wrażenia mocy i dynamizmu najważniejsze
elementy designu koncentrują się na centralnej osi samochodu lub są ku niej skierowane.

Linie przedniej części zbiegają się w centralnym punkcie w dolnej części kraty wlotu powietrza. Z tyłu charakterystycznym elementem jest centralne przetłoczenie klapy. Kompaktowe wnętrze, wysoko poprowadzona linia okien i opływowy słupek tylny
są efektem inspiracji sylwetką klasycznego coupé, widoczną np. w modelu MAZDA6
na 2009 rok. Pokrywa silnika i powierzchnie boczne są tak skonstruowane, aby odbijać światło i obraz otoczenia.

Nowy adaptacyjny system oświetlenia przedniego z samopoziomującymi, biksenonowymi reflektorami, które są standardem w wersji Grand Touring. Mazda3 to pierwszy kompakt oferowany w Stanach Zjednoczonych o tak zaawansowanym systemie oświetlenia.

Design wnętrza

W środku nowa Mazda3 oferuje sportowe, a przy tym bardzo dopracowane wnętrze. Deska rozdzielcza ostro zakręca z części środkowej ku bocznym ścianom kabiny. Duże zestawy wskaźników i konsola centralna są rozmieszczone odpowiednio do pozycji kierowcy.

Wyniki licznych badań pomogły rozmieścić wszystkie przełączniki w łatwo dostępnym miejscu. Najważniejsze przyciski i pokrętła znajdują się na tym samym poziomie co kierownica i dźwignia zmiany biegów. Wnętrze Mazdy3 na rok 2010 powstało na bazie koncepcji interfejsu człowiek-maszyna.

Wszystkie potrzebne kierowcy informacje są dostępne w jednym, skoncentrowanym
obszarze, co minimalizuje odwracanie uwagi od drogi. Główny wyświetlacz został
umieszczony w centralnej części zestawu wskaźników, aby jeszcze bardziej ograniczyć rozpraszanie uwagi. Można na nim odczytać informacje pochodzące z systemu nawigacji, systemu audio i komputera pokładowego.

Siedziska przednich foteli zostały wydłużone niemal o cal w stosunku do obecnej
wersji w celu zapewnienia lepszego podparcia dla ud. Oparcia są o 1,4 cala wyższe
i mają nowy kształt, zapewniający lepszą pozycję podczas jazdy. W modelach o bogatszym wyposażeniu górne podparcia zostały pochylone do wewnątrz, aby lepiej przytrzymywać w ostrych zakrętach.

W wersjach wyposażonych w elektrycznie sterowane fotele dodano funkcję trzypozycyjnej pamięci - to kolejna nowość w tym segmencie, niedostępna nawet za dopłatą w samochodach konkurencji. Gdy kierowca zbliża się do samochodu, jego fotel ustawia się w odpowiedniej pozycji (do 3 różnych ustawień) dzięki rozpoznaniu kodu zapisanego w breloczku kluczyka. Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja dostępna jest w modelu Mazda3 jako opcja.

Inne funkcje specjalne, odróżniające ten samochód od innych kompaktowych sedanów to doskonałe nagłośnienie firmy Bose z 10 głośnikami i systemem surround, możliwość podłączenia telefonu komórkowego i przenośnych
odtwarzaczy, stacja dokująca dla iPoda oraz radio satelitarne Sirius. Zaawansowany
system otwierania samochodu bez korzystania z kluczyka obejmuje funkcję
uruchamiania silnika przyciskiem. Lista opcji Mazdy3 zawiera również wycieraczki
z czujnikiem deszczu, podgrzewane lusterka boczne, skórzaną tapicerkę i podgrzewane fotele.

Moc, która porusza

Czterocylindrowy silnik rzędowy MZR o pojemności 2,0 litra zapewnia moc 148 KM przy 6500 obr./min. (PZEV = 144 przy 6500 obr./min.) i moment obrotowy równy 183,1 Nm (135 lb-ft) przy 4500 obr./min. (PZEV =
179 Nm (132 lb-ft) przy 4500 obr./min.). Aluminiowy blok silnika i głowica oznaczają
oszczędność wagi. Dla zachowania odpowiedniej mocy i wydajności czterema zaworami na cylinder poruszają dwa górne wałki rozrządu.

Nowy czterocylindrowy silnik MZR o pojemności 2,5 litra został zapożyczony z większej, nowej Mazdy6 na 2009 rok. Ma on wspólne elementy konstrukcji z jednostką 2.0 przy mocy zwiększonej do 167 KM przy 6000 obr./min. (PZEV = 165
przy 6000 obr./min.) i momencie obrotowym 227,9 Nm (168 lb-ft) przy 4000 obr./min.
(PZEV = 226,5 Nm (167 lb-ft) przy 4000 obr./min.). Oba silniki wykorzystują zaawansowany elektroniczny system kontroli przepustnicy. Opracowana przez Mazdę wyjątkowa technologia kontroli dolnego zakresu oznacza liniowe reakcje przyspieszenia na każdą zmianę ustawienia pedału gazu.

W zależności od wybranej wersji dostępna jest lekko pracująca, pięcio- i sześcioprzełożeniowa manualna skrzynia biegów oraz elektronicznie sterowana, pięciobiegowa przekładnia automatyczna Sport-AT. Ta ostatnia oferuje szybko jeżdżącym kierowcom możliwość zmiany ręcznej przy zachowaniu wygody i komfortu przekładni automatycznej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński