Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2010. Matematyka znów obowiązkowa. Arkusze, testy, odpowiedzi dziś na stronie

Alina Konieczna, [email protected], Współpraca: Marcin Prusak, Paulina Targaszewska
Wczorajsza matura próbna z matematyki.
Wczorajsza matura próbna z matematyki. Fot. Radek Brzostek
Po wielu latach matematyka wraca na maturę jako przedmiot obowiązkowy. Uczniowie mogli spróbować swoich sił we wtorek podczas matury próbnej przygotowanej przez Wydawnictwo Pedagogiczne Operon.

Uwaga maturzyści !!!

Uwaga maturzyści !!!

Już dziś na naszej stronie zamieścimy testy i odpowiedzi z wczorajszej próbnej matury z matematyki. Zapraszamy na www.gs24.pl/edukacja

Uczniowie rozpoczynając naukę w liceum, wiedzieli, że czeka ich matura z matematyki. Wtedy ta perspektywa wydawała się im odległa. Niektórzy mieli nadzieję, że ten egzamin jednak im się upiecze. Nic z tego. W maju 2010, czyli podczas najbliższej matury, matematyka znów stanie się obowiązkowa. I tak naprawdę dopiero teraz strach zaczyna zaglądać w oczy maturzystów.

3 listopada uczniowie zaliczali pierwszą próbną maturę z matematyki. Arkusze na tamten egzamin opracowała Centralna Komisja Egzaminacyjna, a prace uczniów sprawdzają niezależni egzaminatorzy. Wczoraj maturzyści mogli zmierzyć się z kolejnym próbnym testem, tym razem przygotowanym przez Wydawnictwo Pedagogiczne Operon.

- Arkusz Operonu był bardzo podobny do testu CKE - ocenia Paweł Rudecki, matematyk w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Dubois w Koszalinie, przewodniczący zespołu egzaminatorów z matematyki w regionie. - Tym razem nie było żadnego kontrowersyjnego zadania, można więc stwierdzić, że próbna matura z Operonem była nawet nieco łatwiejsza.

Tuż po wyjściu z sal zdający twierdzili, że w pierwszej chwili egzamin wydał się nawet łatwy.
- Im dalej, tym było coraz trudniej - twierdzili uczniowie.

Z czym musieli się uporać? Operon zaproponował arkusz na poziomie podstawowym. Na jego rozwiązanie uczniowie mieli 170 minut (tak samo będzie na prawdziwej maturze). Pierwszą część testu stanowiło 20 zadań zamkniętych. To takie, w których należało wybrać i zaznaczyć na karcie jedną poprawną odpowiedź. Następne 8 zadań stanowiły zadania otwarte wymagające udzielenia krótkiej odpowiedzi. I wreszcie na koniec - trzy zadania, w których uczeń musiał udzielić odpowiedzi rozszerzonej.

- Pierwsza część z zadaniami zamkniętymi nie powinna sprawić uczniom zbyt wielu kłopotów - komentuje Paweł Rudecki. - Najtrudniejsze było zadanie 31, z geometrii analitycznej. Tu można było zastosować dużo różnych metod rozwiązania, jednak potrzebna była określona wiedza i sprawność, im człowiek jest bardziej zaawansowany, tym szybciej z tego typu zadaniem się upora. Wśród zadań wymagających od ucznia udzielenia rozbudowanej odpowiedzi znalazło się też zadanie na układ równań, gdzie trzeba było znać pojęcia ciągu geometrycznego i arytmetycznego oraz prosty układ równań. Dobry uczeń klasy matematycznej z tym zadaniem mógł się uporać w ciągu pięciu minut, na pewno więcej czasu potrzebowali uczniowie klas humanistycznych.

Sporym wyzwaniem dla uczniów mogło być zadanie 30. Polecenia brzmiało następująco:"Samochód przejechał 180 kilometrów, jadąc ze stałą prędkością. Gdyby jechał z prędkością o 30 km/h większa, to czas przejazdu skróciłby się o godzinę. Z jaka prędkością jechał samochód?"

- To zadanie z pogranicza matematyki i fizyki - twierdzi Paweł Rudecki. - Trochę tego typu zadań było rozwiązywanych w gimnazjum. Nauczyciele matematyki w liceach znając informatory maturalne, rozwiązują z uczniami podobne zadania podczas zajęć. Myślę, ze to zadanie mogło przysporzyć uczniom trochę kłopotów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński