Mamy już 56 sekundników na skrzyżowaniach. Teraz czas na programowanie syngalizacji

ANDRZEJ KUSZaktualizowano 
Koszt jednego sekundnika to 5600 zł brutto. W najbliższym czasie planowany jest ich montaż na przejściach dla
Koszt jednego sekundnika to 5600 zł brutto. W najbliższym czasie planowany jest ich montaż na przejściach dla Fot. Marcin Bielecki
Zakończyło się instalowanie sekundników na szczecińskich skrzyżowaniach. Jest to kolejny krok do wprowadzenia zielonej fali.

Jazda po Szczecinie powoduje w kierowcach wściekłość. Przemieszczając się al. Wojska Polskiego, ul. Matejki czy al. Bohaterów Warszawy zatrzymujemy się co kilkaset metrów w oczekiwaniu na zielone światło. Ma to się jednak zmienić. Na szczecińskich skrzyżowaniach zakończyła się właśnie instalacja tzw. sekundników.

- To rewelacyjny sposób na poprawę bezpieczeństwa - mówi Grzegorz Sudakow z Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. - Sekundniki w znaczący sposób poprawiają płynność ruchu. Kierowca, gdy widzi, że do zielonego światła pozostało 20 czy 30 sekund może się odprężyć. Nigdy nie słyszałem, żeby były jakiekolwiek uwagi do tego typu rozwiązania. Uważam, że takie liczydła znaleźć się powinny również na drogach krajowych.

Sekundniki są kolejnym krokiem do wprowadzenia zielonej fali w Szczecinie. Dzięki ich zamontowaniu będzie można pracować teraz nad przeprogramowaniem sygnalizacji świetlnych. Pierwszym ciągiem, który kierowcy będą mogli przejechać bez zatrzymywania się ma być al. Wojska Polskiego. Właśnie tam znalazło się najwięcej sygnalizatorów.

- Namiastkę zielonej fali mamy przy ulicy Struga, jednak nie jest ona taką z prawdziwego zdarzenia - przekonuje policjant. - Zielona fala jest bardzo potrzebna w Szczecinie. Znacząco wpływa na oszczędność paliwa - kierowcy nie muszą przyspieszać i co chwilę zatrzymywać się na skrzyżowaniach. Należałoby ją wprowadzić też na ulicy Gdańskiej, Krzywoustego, Mieszka I, Matejki. Na wszystkich strategicznych ciągach naszego miasta.

Według policjanta najlepszym sposobem na pozbycie się korków jest wprowadzenie systemu zarządzania, z kamerami, który w określonych godzinach sam będzie dostosowywał do natężenia ruchu długość cyklu świateł.

- Największym zagrożeniem jest złe ustawienie świateł. Zakorkowane ulice nie są spowodowane zbyt dużą ilością samochodów, a właśnie nieprawidłową synchronizacją. W każdym mieście ruch samochodów powinien być odseparowany od ruchu pieszych. U nas potrzebne są przejścia podziemne, kładki no i obwodnica Śródmiejska. Powinna ona znacząco poprawić sposób przemieszczania się po mieście. Jest jeden warunek: nie może być na niej bezsensownego ograniczenia do 50km/h.

W urzędzie miasta dowiedzieliśmy się, że nie jest to koniec tej inwestycji. W najbliższym czasie planowany jest montaż w kolejnych miejscach.

- Koszt jednego urządzenia to 6,5 tysiąca złotych brutto. Koordynację planujemy wprowadzić również m.in.: na całej ul. Bolesława Krzywoustego, Bohaterów Warszawy - tam sygnalizatory podczas ostatniej przebudowy zostały już wstępnie dostosowane, oraz al. Wojska Polskiego i al. Piastów - mówi Tomasz Klek z magistratu. - Kolejne sekundniki chcemy wprowadzić na skrzyżowaniach Piotra Skargi-Monte Cassino oraz Wyspiańskiego- Zaleskiego. Dodatkowe sekundniki planujemy zamontować na przejściach dla pieszych. Czekamy również na propozycje mieszkańców. Wprowadzenie tego zależy od możliwości finansowych i priorytetów ustalonych przez radnych w budżecie miasta.

Wiadomości Szczecin - dodaj kanał RSS i bądź na bieżąco

Czytaj e-wydanie »

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Sekundniki nie zawsze równa się zielona fala. Bywają bezużyteczne z powodu bezmyślnego montażu bez sprawdzenia widoczności.
PRZYKŁAD:
1) Piotra Skargi-Monte Cassino-Wyspiańskiego - umieszczony na pionowym sygnalizatorze, niewidoczny, bo zasłonięty znakiem STOP. (powinien być na tym sygnalizatorze nad jezdnią na wysokości zielonego światła)
2) Piotra Skargi-Monte Cassino-Wyspiańskiego - pod górę - sygnalizator jest zasłonięty roślinnością, więc nie jest widoczny, a tym bardziej sekundnik.
3) Piotra Skargi-Wojska Polskiego - zjazd z góry - sygnalizator niewidoczny, sekundnik tym bardziej (oczywiście zasłaniają je gałęzie drzew).
Jeżeli sekundniki mają spełniać swoją rolę, a naprawdę są przydatne (pomocne) to muszą być widoczne nie z odległości (długości) samochodu. Takie umieszczanie ich jest "PSU NA BUDĘ".
Gdzie tu zielona fala?

s
skorpion

To że mamy śpiących kierowców to już norma.czwarty samochód po pojawieniu się zielonego światła na sygnalizatorze rusza z miejsca po 10 sekundach i wtedy pojawia się czerwone, tak jak lewoskręt z ulicy Wyzwolenia w Malczewskiego od Niebuszewa, czy od Pl. Rodła w Rajskiego.Tam wręcz wskazane jest zainstalowanie takich sekundników dla kierowców "F1"

M
Małgosiaka

Czy te sekundniki sa az tak wazne????? A moze warto wkoncu pomyslec o skrzyzowaniu koło fali bo wlasnie dzisiaj o mało nie stracilam zycia z mezem naszym samochodem pod tramwajem. To skrzyzowanie jest jednym najbardziej niebezpiecznych w Szczecinie...

p
picard11 (łańcut)

1. Jak jest z cena takiego sekundnika? Pod zdjeciem pisze 5600, a na dole arykulu 6500.
2. W Rzeszowie tez zamontowano takie sekundniki na paru skrzyzowaniach ale tam koszt jednego to niby 10000 zl! Jak wiec mozliwa jest tak wielka roznica cenowa???

B
Barth
W Berlinie, Paryżu, Barcelonie itp., nic takiego nie ma a ruch jest regulowany prawie idealnie.

Nie wiesz o czym mówisz człowieku.
e
eeetam

Po cholerę te sekundniki, brakuje parkingów!, na niektórych ważnych skrzyżowaniach w ogóle brak świateł!!!, drogi są dziurawe!!!, niedomalowane pasy!!!, nieodśnieżone ulice!!! a ci kupują jakieś durne sekundniki. Jak zmodernizujecie to wszystko to potem kupujcie sobie sekundniki. To są gadżety, które dają niewiele, a na pewno nie są priorytetem. Uśmiałem się z Pana, który tłumaczył że są wspaniałe bo kierowca może się przez 20 s. odprężyć! Rewelacyjny argument! To może jeszcze panienkę na każde skrzyżowanie, albo dystrybutory melisy? Odprężenie murowane. W Berlinie, Paryżu, Barcelonie itp., nic takiego nie ma a ruch jest regulowany prawie idealnie. Jak zwykle w tym durnym socjalizmie nie wiadomo o co chodzi. Chociaż jak nie wiadomo o co chodzi to pewnie chodzi o pieniądze, może ktoś na tym świetnie zarobił, może jakiś kumpel urzędasa?! Znaleźli kilku „fachowców”, którzy krzyczą że to wielce niezbędna rzecz dla Szczecina a lud przytakuje! Jak zwykle zamiast rozwiązywać prawdziwe przyczyny problemu, urzędnicy po najmniejszej linii oporu udają że coś robią by uzasadnić swoje ważne społecznie posadki! Nie denerwuje się stojąc na światłach, super, za to denerwuje się trwonieniem naszych pieniędzy i niegospodarnością!!!! Dziękuje!!!!

M
Maciek83
Trzeba poprosić jeszcze kierowców, że jak sekundnik pokazuje nadejście zielonego światła to by się przygotowali do ruszenia zawczasu, a nie "bieg wbijam jak się zielone zaświeci". Poprawę płynności można też uzyskać przy jednoczesnym i synchronizowanym ruszaniu kilku pojazdów na raz, dzięki czemu nie będzie efektu gąsienicy, gdy rusza kolejny pojazd dopiero jak ten poprzedni oddali się na długość samochodu. Tego powinni uczyć na kursach nauki jazdy. Niestety jest jak jest.

Otóż to,co z tego że mamy sekundniki jak duża liczba melepetów nie potrafi z nich korzystać
A
A_Szczecin

Ale co ma piernik do wiatraka???
Zielona fala mogla być już dawno i bez zegarków (jak np. w Berlinie). Zegarki mogą tylko ułatwić przepływ samochodów, np. żeby odpowiedznio wcześnie się zatrzymać i nie stać na środku skrzyżowania lub odpowiednio wcześnie ruszyć.
Ja nie wiem, kto teraz nagle po zamontowaniu i tak za drogich zegarków będzie potrafił ustwaić zieloną falę.
No chciałbym to w końcu przeżyć!

t
tudysta

"Zakorkowane ulice nie są spowodowane zbyt dużą ilością samochodów, a właśnie nieprawidłową synchronizacją."

Ta, jasne.. Są miejsca, w których można zrobić zieloną falę, ale są takie, w których zrobienie zielonej fali będzie oznaczać korkowanie się innych dróg. Zejdźcie na ziemię. Nigdzie na świecie nie udało się rozwiązać problemu korków inaczej, niż poprzez wdrażanie alternatywy dla samochodów.

"W każdym mieście ruch samochodów powinien być odseparowany od ruchu pieszych."

To ciekawe, bo w Berlinie dąży się do ograniczania ruchu w centrum, m.in. poprzez wprowadzanie stref tempo 30, czy stref zamieszkania. To samo dotyczy bezpieczeństwa - są eksperymentalne skrzyżowania (oczywiście nie w Polszy), gdzie nie ma żadnych znaków, a ruch pieszych jest wymieszany z samochodowym. Ilość wypadków w takich miejscach zmalała drastycznie.

"0" U nas potrzebne są przejścia podziemne, kładki no i obwodnica Śródmiejska. "

Ludzie to nie szczury, by w mieście, w którym żyją, musieli chodzić podziemiami. Miasto nie jest tylko dla tych, co mają samochody, a faworyzowanie takie sposobu przemieszaczania tylko zwiększy chaos komunikacyjny, ilebyście kładek nie zbudowali.. Bo ludziom się nie będzie chciało dygać 200m do najbliższego przejścia podziemnego, kładki..

"Powinna ona znacząco poprawić sposób przemieszczania się po mieście. Jest jeden warunek: nie może być na niej bezsensownego ograniczenia do 50km/h. "

Miasto to nie autostrada. W pewnych warunkach przepustowość przy wzroście prędkości wręcz maleje. Bo większa prędkość oznacza oczywiście potrzebę trzymania większego dystansu od poprzednika, a to oznacza, że samochodów przejedzie mniej w jednostce czasu. W śródmieściu nie ma i nigdy nie powinnno miejsca na takie zabiegi. Popularyzatorom takich rozwiązań życzę jak największych korków. Będziecie mieli sporo czasu na przemyślenie swoich ambitnych pomysłów.. Kiedy już spostrzeżecie, że to nie piesi i inni "przeszkadzają" kierowcom w płynnej jeździe, tylko właśnie nadmiar samochodów..

A
Adam

A ja właśnie dzisiaj jadąc do pracy Krzywoustego od pl. Kościuszki w stronę katedry z przerażeniem odkryłem, że dotychczas działająca tam świetnie zielona fala już nie działa. Musiałem się co chwilę zatrzymywać na czerwonym.

K
Kierowca

Te sekundniki, to jest kapitalne rozwiązanie. Najważniejsze chyba jest ich oddziaływanie psychologiczne, tzn. jeśli kierowca wie, ile ma jeszcze czasu, to nie dociska pedału gazu, bo nie wie, czy zdąży, czy też nie. Inna rzecz, że się człowiek stojąc na czerwonym nie irytuje, że tak to długo trwa, bo ma informację na bieżąco. I jeszcze jedno: to powinno nauczyć kierowców tego co jest do zaobserwowania w krajach skandynawskich. Tam jak się włącza zielone światło, to ruszają wszyscy, a nie jeden za drugim po kolei. To jest sposób na zniwelowanie korków. Swoją drogą mieliśmy już w Szczecinie podobne, pomocne rozwiązanie. Były wyświetlacze, które mówiły z jaką prędkością jechać, by zdążyć na czerwone światło. Mówiły też, że jak szybko byś nie jechał, to i tak będzie czerwone. Ciekawe komu to przeszkadzało.

J
Janek

Trzeba poprosić jeszcze kierowców, że jak sekundnik pokazuje nadejście zielonego światła to by się przygotowali do ruszenia zawczasu, a nie "bieg wbijam jak się zielone zaświeci". Poprawę płynności można też uzyskać przy jednoczesnym i synchronizowanym ruszaniu kilku pojazdów na raz, dzięki czemu nie będzie efektu gąsienicy, gdy rusza kolejny pojazd dopiero jak ten poprzedni oddali się na długość samochodu. Tego powinni uczyć na kursach nauki jazdy. Niestety jest jak jest.

50_tree

"– Największym zagrożeniem jest złe ustawienie świateł. Zakorkowane ulice nie są spowodowane zbyt dużą ilością samochodów, a właśnie nieprawidłową synchronizacją. W każdym mieście ruch samochodów powinien być odseparowany od ruchu pieszych. U nas potrzebne są przejścia podziemne, kładki no i obwodnica Śródmiejska"

Za jakże światłe stwierdzenia (aktualne na stan wiedzy sprzed 50 lat) temu panu już podziękujemy.

a
adam

.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3