Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mamy już 56 sekundników na skrzyżowaniach. Teraz czas na programowanie syngalizacji

Andrzej Kus
Koszt jednego sekundnika to 5600 zł brutto. W najbliższym czasie planowany jest ich montaż na przejściach dla
Koszt jednego sekundnika to 5600 zł brutto. W najbliższym czasie planowany jest ich montaż na przejściach dla Fot. Marcin Bielecki
Zakończyło się instalowanie sekundników na szczecińskich skrzyżowaniach. Jest to kolejny krok do wprowadzenia zielonej fali.

Jazda po Szczecinie powoduje w kierowcach wściekłość. Przemieszczając się al. Wojska Polskiego, ul. Matejki czy al. Bohaterów Warszawy zatrzymujemy się co kilkaset metrów w oczekiwaniu na zielone światło. Ma to się jednak zmienić. Na szczecińskich skrzyżowaniach zakończyła się właśnie instalacja tzw. sekundników.

- To rewelacyjny sposób na poprawę bezpieczeństwa - mówi Grzegorz Sudakow z Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. - Sekundniki w znaczący sposób poprawiają płynność ruchu. Kierowca, gdy widzi, że do zielonego światła pozostało 20 czy 30 sekund może się odprężyć. Nigdy nie słyszałem, żeby były jakiekolwiek uwagi do tego typu rozwiązania. Uważam, że takie liczydła znaleźć się powinny również na drogach krajowych.

Sekundniki są kolejnym krokiem do wprowadzenia zielonej fali w Szczecinie. Dzięki ich zamontowaniu będzie można pracować teraz nad przeprogramowaniem sygnalizacji świetlnych. Pierwszym ciągiem, który kierowcy będą mogli przejechać bez zatrzymywania się ma być al. Wojska Polskiego. Właśnie tam znalazło się najwięcej sygnalizatorów.

- Namiastkę zielonej fali mamy przy ulicy Struga, jednak nie jest ona taką z prawdziwego zdarzenia - przekonuje policjant. - Zielona fala jest bardzo potrzebna w Szczecinie. Znacząco wpływa na oszczędność paliwa - kierowcy nie muszą przyspieszać i co chwilę zatrzymywać się na skrzyżowaniach. Należałoby ją wprowadzić też na ulicy Gdańskiej, Krzywoustego, Mieszka I, Matejki. Na wszystkich strategicznych ciągach naszego miasta.

Według policjanta najlepszym sposobem na pozbycie się korków jest wprowadzenie systemu zarządzania, z kamerami, który w określonych godzinach sam będzie dostosowywał do natężenia ruchu długość cyklu świateł.

- Największym zagrożeniem jest złe ustawienie świateł. Zakorkowane ulice nie są spowodowane zbyt dużą ilością samochodów, a właśnie nieprawidłową synchronizacją. W każdym mieście ruch samochodów powinien być odseparowany od ruchu pieszych. U nas potrzebne są przejścia podziemne, kładki no i obwodnica Śródmiejska. Powinna ona znacząco poprawić sposób przemieszczania się po mieście. Jest jeden warunek: nie może być na niej bezsensownego ograniczenia do 50km/h.

W urzędzie miasta dowiedzieliśmy się, że nie jest to koniec tej inwestycji. W najbliższym czasie planowany jest montaż w kolejnych miejscach.

- Koszt jednego urządzenia to 6,5 tysiąca złotych brutto. Koordynację planujemy wprowadzić również m.in.: na całej ul. Bolesława Krzywoustego, Bohaterów Warszawy - tam sygnalizatory podczas ostatniej przebudowy zostały już wstępnie dostosowane, oraz al. Wojska Polskiego i al. Piastów - mówi Tomasz Klek z magistratu. - Kolejne sekundniki chcemy wprowadzić na skrzyżowaniach Piotra Skargi-Monte Cassino oraz Wyspiańskiego- Zaleskiego. Dodatkowe sekundniki planujemy zamontować na przejściach dla pieszych. Czekamy również na propozycje mieszkańców. Wprowadzenie tego zależy od możliwości finansowych i priorytetów ustalonych przez radnych w budżecie miasta.

Wiadomości Szczecin - dodaj kanał RSS i bądź na bieżąco

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński