Most kolejowy jest częścią nieczynnej obecnie trasy 410 na długim odcinku Choszczno-Złocieniec. Są plany odbudowy tej linii, taka inwestycja może się okazać korzystna nie tylko dla przewozów pasażerskich, ale także turystyki oraz transportu towarowego do jednostek wojskowych znajdujących się w regionie.
Odcinek pomiędzy Choszcznem a Złocieńcem ma znaczenie strategiczne, ponieważ jego odbudowa stworzy możliwość swobodnej komunikacji pomiędzy węzłem kolejowym w Choszcznie, miejscowości leżącej na trasie nr 351 łączącej Poznań ze Szczecinem i będącej magistralną linią oraz znaczącym fragmentem międzynarodowej magistrali E 59 ciągnącą się ze Skandynawii na południe Europy.
Zobacz także:
Inicjatywa odbudowy linii kolejowej i przywrócenia na niej transportu odżyła dwa lata temu, między innymi za sprawą parlamentarzystów, w tym Grzegorza Napieralskiego. Jak mówi senator, to idea oddolna, która wyszła od mieszkańców Choszczna. Dziś inwestycji oczekują również lokalni przedsiębiorcy, a także duże podmioty gospodarcze, które w Choszcznie zauważają ogromny potencjał turystyczny. Chcą inwestować i wydawać w tym mieście duże pieniądze, ale zanim to nastąpi, potrzebna jest inwestycja.
- Okazuje się, że hamulcem jest tutaj niewielkie most kolejowy, który w obecnym kształcie uniemożliwia swobodne pływanie po choszczeńskich jeziorach – mówi Grzegorz Napieralski. – Choszczno to przede wszystkim trzy piękne jeziora: Klukom, Żeńsko i Raduń. Są połączone kanałami, niestety na tę chwilę przepłynięcie pomiędzy jeziorami jest możliwe tylko kajakiem. Dla swobodnego rozwoju turystyki w tym mieście niezbędna jest przebudowa mostu i poszerzenie kanału, by umożliwić pływanie łodziom motorowym, niewielkim jachtom, czy też statkom turystycznym – dodaje.
Ewentualne przeprojektowanie mostu oraz jego przebudowa pozwoli na otworzenie się miasta na tereny wodne, a wykorzystanie ich wzmocni obecność regionu na turystycznej mapie Polski. Obecnie, podczas prowadzenia prac nad rewitalizacją linii kolejowej 410, jest doskonała okazja do podjęcia się inwestycji i wsparcia lokalnej turystyki.
Aktualnie w regionie funkcjonują podmioty, które są zainteresowane inwestycjami na akwenach wodnych, w tym budową mariny, toru dla narciarstwa wodnego, wypożyczalni sprzętu wodnego i realizacją wielu innych przedsięwzięć w branży turystycznej.
W Choszcznie funkcjonują ośrodki sportów wodnych, ośrodki wypoczynkowe nad samym jeziorem Klukom, restauracje zlokalizowane nieopodal jeziora, jak również znane w całej Europie Pole Golfowe Modry Las. Warunkiem do rozpoczęcia tych inwestycji jest przebudowa mostu.
- Złożyliśmy już stosowne oświadczenia i chcemy rozpocząć dialog z Ministerstwem Infrastruktury oraz Ministerstwem Sportu i Turystyki – mówi Grzegorz Napieralski. – Choszczno to miasto, które zasługuje na stworzenie mu szansy na rozwój, wraz z przebudową mostu otworzą się też duże możliwości na ożywienie sportów wodnych – tłumaczy.
Niewykluczone, że w walkę o przebudowę mostu włączą się inni parlamentarzyści z regionu, a nawet Ministerstwo Obrony Narodowej, które jest zainteresowane odbudową strategicznej linii kolejowej.
- Nie ma się co oszukiwać, w Choszcznie nigdy wielkiego przemysłu nie będzie – mówią mieszkańcy miasta. – Naszą nadzieją na rozwój zawsze była turystyka, ale w tej dziedzinie też niewiele się działo. Teraz jest okazja, by wreszcie ruszyć. Dla mieszkańców to nie tylko turystyka, ale miejsca pracy, których u nas akurat bardzo brakuje – komentują.
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?