Na Pomorzu Zachodnim znajduje się blisko 180 dworców kolejowych. Wiele z nich, głównie w mniejszych miejscowościach, to obiekty bardzo zaniedbane, popadłe w ruinę, nadające się do rozbiórki.
Bezlitośni wandale
Nasz komentarz
Sławomir Włodarczyk
- Znakomita większość dworców w naszym regionie to budowle pamiętające przełom XIX i XX wieku. Dlatego trzeba je chronić. Za każde pieniądze. To dobrze, że PKP przekonały się wreszcie, że same nie zdołają utrzymać stylowych obiektów. Tam, gdzie kolejarze dogadali się z samorządowcami, wiekowe dworce wyglądają jak z bajki. Pora na obiekty stojące wzdłuż torów ze Szczecina do Choszczna, Goleniowa, Wałcza, Łobza i Szczecinka.
Kolej nie ukrywa, że chętnie pozbyłaby się wiekowych budowli, nawet tych czynnych, przy których wciąż zatrzymują się pociągi.
- Utrzymanie takich obiektów kosztuje nas krocie. Remonty jeszcze więcej. Niestety, wandale są bezlitośni i niemal każdy odrestaurowany obiekt po jakimś czasie znów nadaje się do remontu - skarżą się w Oddziale Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Szczecinie.
Bez podróżnych
Kolej ma też inny powód do zmartwienia. Aż sto zachodniopomorskich dworców nie służy już podróżnym. Dlatego kolejarze są otwarci na propozycje płynące z gmin. W grę wchodzi nie tylko dzierżawa czy sprzedaż, ale nawet spółki.
Poszedł za długi
Za wzorcowy przykład dobrej współpracy kolei z gminą może służyć obiekt dworca kolejowego w Drawsku Pomorskim. Samorząd przejął budynek od PKP za długi.
Zainwestował w jego utrzymanie i uporządkował przyległy teren. Niebawem gmina poczyni kolejne inwestycje. Zabytkowy obiekt ma szansę stać się centrum kulturalno-rozrywkowym miasta.
Podobnie stało się w Kaliszu Pomorskim. W Goleniowie remont dworca PKP wykonały wspólnie z miastem, teraz przyszedł czas na Wałcz i Złocieniec.
Trwają też rozmowy nad wspólnymi inwestycjami w Stargardzie, Połczynie, Trzebiatowie oraz wielu innych miejscowościach w regionie.
W dobrym kierunku
W PKP deklarują, że to nie koniec inwestycji, a sprawa zmierza w dobrym kierunku.
- Umowy z władzami miast mają dać samorządom wpływ na przyszłość inwestycji kolejowych tak, by komponowały się z otoczeniem i służyły nie tylko pasażerom kolei, ale również mieszkańcom miast. Oczywiście, to nie kolej będzie budowała hotele, parki rozrywki i restauracje. My chcemy dać miejsca inwestorom, którzy zbudują te cuda - tłumaczy Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP S.A.
Na ratunek pospieszyła też Unia Europejska. Dworce w Goleniowie, Choszcznie, Gryfinie, Sławnie, Szczecinku, Świdwinie, Świnoujściu i Złocieńcu zostały objęte projektem finansowanym ze środków unijnych, który stawia na rozwój małych i średnich stacji kolejowych.
Niestety, nie wszędzie udaje się uratować dworce. W Węgorzynie kolejowy obiekt nadaje się praktycznie do rozbiórki. Nie lepiej jest w Mirosławcu, Tucznie, Choszcznie i Wałczu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
Strefa Biznesu - Kara dla Raiffeisen International