Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Luksusowy offroader Mercedesa po kuracji odmładzającej

Wojciech Frelichowski
Technologie BlueEFFICIENCY i BlueTEC, wydajne silniki, jeszcze bogatsze wyposażenie, zupełnie nowe elementy karoserii i udoskonalone wnętrze - tak wygląda odnowiony Mercedes-Benz Klasy GL.

Klasa GL to numer jeden wśród luksusowych modeli SUV Mercedes-Benz. W aucie na rok modelowy 2010 wprowadzono rozmaite modyfikacje przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa i podniesienia walorów środowiskowych wysokoprężnych wersji Klasy GL. Projektanci ze Stuttgartu zadbali także o to, aby przykuwające wzrok nadwozie auta mocniej oddziaływało na zmysły obserwatora.

Wyrazisty wygląd Klasy GL podkreślają zmodernizowane zderzaki, przeprojektowane chromowane elementy zabezpieczenia podwozia z przodu i z tyłu, nowa atrapa przednia oraz światła przeciwmgłowe/lampy do jazdy dziennej połączone za pomocą pokrytej chromem listwy.
Inne nowe elementy to koła ze stopu lekkich metali w rozmiarze od 18 do 21 cali, a także przerobione, chromowane końcówki układu wydechowego. Paletę kolorów uzupełniają dwa nowe lakiery metalizowane: "Tenorite Grey" (szarość tenorytu) i "Palladium Silver" (srebro palladowe). Dyszel holowniczy jest teraz ukryty pod osłoną tylną i wysuwany w miarę potrzeby.

To luksusowe auto terenowe oferuje także swoim użytkownikom maksymalny poziom bezpieczeństwa, na straży którego stoi szeroka gama systemów zintegrowanych w koncepcję ochrony użytkowników PRE-SAFE®. Rozwiązanie to automatycznie przygotowuje pojazd i osoby nim podróżujące na nadchodzące zderzenie poprzez zoptymalizowane wykorzystanie dostępnych funkcji ochronnych. Stanowiący wyposażenie SUV-a układ inteligentnego oświetlenia drogi (Intelligent Light System, ILS) odpowiada za optymalne rozłożenie snopa światła przed pojazdem, w zależności od sytuacji na drodze i warunków pogodowych. Wyposażenie standardowe obejmuje lampy do jazdy dziennej oraz światła tylne w technologii diod elektroluminescencyjnych.

Gwarancja dobrego nastroju

Luksusowy offroader Mercedesa po kuracji odmładzającej
Fot. Daimler

(fot. Fot. Daimler)

Mercedes GL zaprasza do środka 5 lub 7 pasażerów. Poddane stylistycznym modyfikacjom fotele wyściełane skórą i tkaniną typu ARTICO, ozdobione kontrastującą obwódką, to atrakcja tegorocznej wersji modelowej. Topowy model GL 500 będzie z kolei oferowany ze wstawkami z ekskluzywnej skóry typu nappa. Wszystkie auta wyposażono w nowe wskaźniki, wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą nappa, jak również aktywne zagłówki NECK PRO foteli kierowcy i przedniego pasażera.

Atrakcyjność wnętrza podnosi dodatkowo wyposażenie dostępne w opcji, jak na przykład dwubarwne wstawki skórzane (czerń i kaszmirowy beż, bądź czerń i szarość alpaki), czy rozproszone oświetlenie wnętrza rodem z Klasy S. Paletę dostępnych elementów wykładziny wnętrza uzupełnia wariant "antracytowa topola".

Technologia BlueEFFICIENCY

(fot. Fot. Daimler)

Klasa GL jest teraz dostępna w wersji BlueEFFICIENCY w modelu GL 350 CDI 4MATIC. Auto spala o około 5 procent mniej oleju napędowego niż jego poprzednik, przy czym osiągi wcale na tym nie cierpią. Silnik V6 napędzający ten samochód w dalszym ciągu generuje 224 KM mocy, pozostawiając do dyspozycji kierowcy maksymalny moment obrotowy 510 Nm, dostępny już przy 1.600 obr./min. Przeciętne zużycie paliwa tej wysokoprężnej jednostki to zaledwie 9,3 litra oleju na 100 kilometrów.

Podobnie jak pozostałe modele BlueEFFICIENCY oferowane przez markę Mercedes-Benz, także GL wyposażono w bogaty zestaw rozwiązań sprzyjających ograniczeniu spalania paliwa. Należy do nich automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC, która przechodzi w tryb jałowy podczas postoju samochodu na światłach lub w korku ulicznym, co skutkuje zmniejszonym obciążeniem pracy silnika, a co za tym idzie niższym spalaniem. Zużycie paliwa udało się zredukować także dzięki oponom o niższym współczynniku oporu toczenia.

Parametry aerodynamiczne poprawiono poddając przeróbce przednią osłonę chłodnicy i dodając więcej spojlerów w okolicach kół przednich. Apetyt Klasy GL na paliwo ograniczono stosując również energooszczędne, elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Natomiast dzięki komputerowi mierzącemu poziom zużycia paliwa oraz wyświetlaczowi pokazującemu aktualne spalanie, kierowca Klasy GL może na bieżąco kontrolować ten parametr i, w miarę potrzeb, odpowiednio dostosowywać styl jazdy.

Silniki V8

(fot. Fot. Daimler)

Bardzo dobre osiągi i wysoki komfort jazdy należą do specjalnych zalet, którymi mogą poszczycić się oba modele napędzane silnikami ośmiocylindrowymi, spełniającymi przy tym wymogi normy EU5. 5,5-litrowa jednostka napędowa pod maską GL 500 dysponuje mocą 388 KM i momentem obrotowym 530 Nm. Pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h.
W modelu GL 450 zamontowano benzynową V-ósemkę o pojemności 4,6 litra, mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 460 niutonometrów. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, zaś jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h.
Silnik wysokoprężny V8 na wyposażeniu GL 450 CDI 4MATIC dostarcza moc 306 KM i 700 Nm momentu obrotowego.

Mercedes GL jest standardowo wyposażony w napęd na wszystkie koła 4MATIC i zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, które poddano modyfikacjom. Obecnie system ten umożliwia zwiększenie prześwitu do 307 milimetrów. Ponadto manewrowanie w terenie ułatwia pakiet technologiczny Offroad-Pro (dzięki zastosowaniu reduktora i wielotarczowych blokad na tylnej osi oraz centralnego mechanizmu różnicowego). Pracę kierowcy ułatwiają jeszcze bardziej dodatkowe elektroniczne systemy wspomagające, takie jak terenowy ABS, układ kontroli zjazdu z pochyłości (Downhill Speed Regulation, (DSR) czy funkcja zapobiegająca gaśnięciu silnika. Jest jeszcze adaptacyjny system tłumienia drgań ADS (Adaptive Damping System).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński