Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Linia Szczecin - Poznań. Wielka inwestycja kolejowa z poślizgiem [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Łukasz Bryłowski/PKP PLK
To modernizacja magistrali między Szczecinem a Poznaniem. Według planów, warta 4,1 mld zł modernizacja linii E59 miała zakończyć się do końca ubiegłego roku, ale złapała "zadyszkę". Potrwa do końca 2023, a w Stargardzie jeszcze dłużej.

- Podróżni skorzystają z zasadniczych efektów prac do końca 2023 roku, poza stacją Stargard, na której zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie 2024 roku - mówi Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Skąd opóźnienie? To złożony problem, szczególnie w przypadku Stargardu, gdzie pracami zajmuje się firma Trakcja S.A.

- W przypadku Stargardu do opóźnienia przyczyniły się kolizje kablowe, które pojawiły się w trakcie prac. Ale nie tylko. Trzeba było przełożyć sieć ciepłowniczą i zapewnić dojazd do bocznic dla Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Stargard i jednej z firm - wylicza Bartosz Pietrzykowski. - Także zaangażowanie wykonawcy prac nie było naszym zdaniem wystarczające.

W Stargardzie trwa remont czterech wiaduktów: nad ulicą Bogusława IV, nad ulicą Składową, ul. Pierwszej Brygady/Konopnicką i Szczecińską/Wyszyńskiego. Prace są prowadzone na połówkach konstrukcji. To wydłuża czas.

- W drugiej połowie roku 2024 roku zakończone będą prace przy czterech wiaduktach, gotowe będą perony 1 i 2 na stacji Stargard. Do użytku mieszkańców będzie oddane nowe przejście podziemne do centrum przesiadkowego - dodaje Pietrzykowski. - Przypomnę jednak, że z części efektów przebudowy już można korzystać. W 24 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem pasażerowie już wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów. Tylko na zachodniopomorskiej i lubuskiej części trasy to perony w Drawinach, Podleścu, Mierzęcinie, Bierzwniku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem skróci się. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, a podróż do stolicy Wielkopolski zajmie nam poniżej 2 godzin. Skrócenie czasu przejazdu zaplanowane jest w roku 2024, w miarę pozyskiwania dopuszczeń z UTK. Zwiększy się przepustowość linii - możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński