Linia kolejowa Berlin-Szczecin. Niemiecki przewoźnik zapowiedział pierwsze prace w tym roku

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Stacja w Tantow. Prace na odcinku z Passow do granicy z Polską maja ruszyć w 2024 roku
Stacja w Tantow. Prace na odcinku z Passow do granicy z Polską maja ruszyć w 2024 roku Marek Jaszczyński
Niemiecki przewoźnik ujawnił plany dotyczące modernizacji fragmentu linii kolejowej z Berlina do Szczecina. Pierwsze prace na 19 kilometrowym odcinku mają ruszyć jeszcze w tym roku. Na przejazd po zmodernizowanym odcinku aż do granicy pasażerowie będą czekać przynajmniej do 2025 roku.

Pierwsze prace według Deutsche Bahn Netze mają ruszyć z Angermünde do Passow. Jest już gotowe zezwolenie na prace budowlane, które zostało wydane w kwietniu 2021 roku, a rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano pod koniec bieżącego roku. W ramach prac odcinek zostanie dostosowany do prędkości 160 kilometrów na godzinę, zostanie przebudowana istniejąca sieć trakcyjna oraz zmodernizowany peron na stacji w Passow.

Na odcinku z Passow do granicy z Polską - o długości 30 kilometrów - rozpoczęcie prac budowlanych jest zaplanowane na 2024 rok. Zostanie zbudowany drugi tor, rozebrany po wojnie w ramach reparacji na rzecz ZSRR. Niemiecki przewoźnik chce również zelektryfikować linie a przy okazji zmodernizować dworce w Schönow, Casekow, Petershagen i Tantow. Na trzech pierwszych stacjach zostanie zbudowany drugi peron, a standardem będzie wyposażenie w linii system ETCS ( European Train Control System), co pozwala m.in. na automatyczne sterowanie pociągiem, np. hamowanie w przypadku przekroczenia dopuszczalnej maksymalnej szybkości. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 160 km na godzinę.

Już wiemy, że podróżni muszą się liczyć z utrudnieniami na linii. W czasie budowy zostanie całkowicie wstrzymany ruch pociągów. Utrudnienia mogą potrwać nawet 16 miesięcy. W zamian będzie kursować komunikacja autobusowa.

ZOBACZ TEŻ:

A jak prace po polskiej stronie?

Po naszej stronie trwają prace przy studium wykonalności dla projektu "Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny Szczecin Gumieńce granica państwa".

- Dokumentacja pozwoli określić optymalny wariant planowanej inwestycji i wskazać szczegółowy zakres prac. W trakcie przygotowywania studium wykonawca prowadził konsultacje z samorządami oraz zarządcami dróg. Rozważano m.in. przebudowę ww. odcinka jako dwutorowego oraz jako jednotorowego, z mijanką w Kołbaskowie, uwzględniona została także elektryfikacja trasy kolejowej na odcinku Szczecin Gumieńce granica państwa - informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wybór optymalnego wariantu inwestycji planowany jest w III kwartale br., a zakończenie wszystkich prac nad studium pod koniec bieżącego roku.

POLECAMY RÓWNIEŻ: Budowa tunelu w Świnoujściu. 200 metrów do celu i czeka betonowa „kołyska”. Zobacz zdjęcia!

Tunel pod Świną: betonowa „kołyska” już czeka na maszynę TBM

Budowa tunelu w Świnoujściu. 200 metrów do celu i czeka beto...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Mniej wina w Europie

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piterkos
Niemcy wybudują w 1,5 roku a ile czasu zajmie to naszym geniuszom ? Uzgadnianie , wybór najlepszego wariantu , przetarg, wykonanie itp ...Z 5 lat najmniej znając nasze realia ...
C
Chwilkowski
Miejmy nadzieję że trakcja niemiecka 15kV prądu przemiennego dojdzie do Gumieniec albo do Głównego.
Dodaj ogłoszenie